Skulle bare pusse litt men alt falt ned. Bom overalt.
Overflaten er ca 3-4 kvm. Underlaget er lettbetong. Ikke isolert på utsiden.

Pusse om eller fungerer plate som gips?

Veggen med avskallet puss langs trappen, viser lettbetongunderlag. En del av pusslaget har falt av, avslører ujevn overflate på ca 3-4 kvm.

G Gabsson skrev:
Pusse om eller funker plate typ gips?
Jeg ville nok limt opp en gipsplate eller to.
Mye enklere å få en pen overflate inn mot da for en "amatør".
Det finnes jo konstruksjonslim som man bare klemmer ut på veggen med en fugepistol, og deretter trykker på plass gipsplaten.

• Liker
Gabsson
  • Laddar…
Ingen risiko for at gipsplatens kartong blir skadet av fuktigheten fra lettbetongen? På utsiden er lettbetongen bare pusset og malt..så en viss fukt trenger inn.

Veggrenovering med avskrapet gips på en innendørs vegg, rull med maling og plastdekke i et rom med vindu.

Veggen med synlige ujevne pussområder rundt en mørk trebjelke.
Antar jeg får pusse rundt tredetaljer her?

Luter uansett til at jeg kommer til å pusse for å få det fint rundt tredetaljer.

Jeg kjøpte først Finja "Laga vägg".
Fungerer dette eller må jeg bruke grovpuss (c-bruk) og deretter ytpuss (b eller a-puss).

Vil fix fungere? Altså slikt man har under fliser. Eller blir dette for hardt. Jeg ville jo gjerne ha puss som ikke sprekker ved bevegelse.

Oppdatering. Valgte å pusse med gipsmørtel og det var jo riktig enkelt. Grovpuss samt et lag til. Sist et lag med veggsparkel for å få det helt glatt.

Så her ble det med siste laget gipsputs. Veggmalt med siste lag gips, stige står ved siden av rekkverk; sollys strømmer inn gjennom vinduet.

Endelige:
En nymalt vegg ved siden av en trapperekkverk og en malerstige, med lys beige farge og malingskanter ved taket.

• Liker
EddieHansson og 5 andre
  • Laddar…
Trengte du å grunne for gipsmørtel? Med hva?

P ptk skrev:
Trengte du primer for gipsmørtel? Med hva?
Nei ingen primer ettersom underlaget (lettbetongen) er sugende. Men man må vanne underlaget først, ellers er det risiko for at gipsmørtelen løsner når det tørker. Hvis underlaget derimot er veldig glatt eller må støvbindes, må du ha primer. Ifølge Finjas råd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.