Har akkurat fått tillatelse til å gjøre en utbygging av huset. Jeg hadde tenkt at byggingen skulle foregå over vinteren og deretter til sommeren skulle jeg pusse den med kalkpuss for å få sammen helheten med resten av huset på en fornuftig måte.

Den store fordelen med Träullit er at platene i praksis fungerer som eget fasademateriale og tåler vær og vind inntil det blir tid for puss.

Men nå har Träullit blitt oppkjøpt og veggplatene ser ut til å være borte.

Finnes det et alternativ man kan bruke som pussebærer som i praksis fungerer på samme måte som eget fasademateriale? Cembrit får man tydeligvis ikke bruke som pussebærer?

Noen som har ideer?

Dessverre har jeg ikke noe godt forslag, men jeg tror jeg har lest i en avis at produksjonen skulle fortsette som før. Du kan kanskje ringe til fabrikken i Ydre: 0381-601 14 og spørre hvor man kan kjøpe plater.

Edit: Jeg fant denne teksten på Corren.se (lokalblaska)

I Europa vil Träullits produkter bli solgt av selskapet Ecophon AB som er verdensledende på innertak. Dermed havner Träullit under samme tak som tidligere Gullfiber som Saint Gobain kjøpte i 1985.

Sist redigert:
P
P pwb skrev:
Har akkurat fått lov til å gjøre en utbygging av huset. Hadde tenkt at byggingen skulle skje i løpet av vinteren, og deretter til sommeren skulle jeg pusse den med kalkpuss for å få helheten til å harmonere med resten av huset på en fornuftig måte.

Den store fordelen med Träullit er at platene i praksis fungerer som eget fasademateriale og tåler vær og vind inntil det blir tid for pussing.

Finnes det et alternativ man kan bruke som pussebærer som i praksis fungerer på samme måte som eget fasademateriale? Cembrit får man visst ikke bruke som pussebærer?

Noen som har ideer?
Tror du ikke at det snart dukker opp under et annet navn bare?

C
Ring dem og sjekk hvordan det står til. Hadde kontakt med dem angående plater av eldre dimensjoner og de hadde ingen problemer med å snakke direkte med sluttkunder.

Har selv litt blandede følelser rundt treullit som pussbærer, så det endte med at jeg gikk mer tradisjonelt med vindtett papir og sivmatte. Men da handler det ikke om nybygg, men reparasjoner av gamle vegger.

Tydeligvis skal man kunne pusse på en del trefibersplater som brukes som vindsbeskyttelsesplate. Noen som har erfaring med det?

P pwb skrev:
Har nettopp fått tillatelse til å gjøre en utbygging av huset. Hadde tenkt at byggingen skulle foregå over vinteren og deretter til sommeren skulle jeg pusse den med kalkpuss for å få sammen helheten med resten av huset på en fornuftig måte.

Den store fordelen med Träullit er at platene i praksis fungerer som eget fasademateriale og tåler vær og vind inntil det er tid til å pusse.

Finnes det et alternativ man kan bruke som pussbærer som i praksis fungerer på samme måte som eget fasademateriale? Cembrit får man tydeligvis ikke bruke som pussbærer?

Noen som har ideer?
Nysgjerrig på hvordan du gjorde det da vi også gjør en tilbygging som vi vil pusse med kalkmørtel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.