Hei,
Renoverer kjelleren i vårt hus fra 1912 og skal isolere innvendig, ja, jeg vet feil men umulig på utsiden. Har fjernet all puss og mørtel som tidligere satt der. Veggene består av en blanding av Gammelt stortegel (yttervegger) og innerveggene de ikke bærende er noen sementblanding med trebiter etc. Skal legge på 5cm Treullit plater som deretter skal pusses og males. Tar bare 5cm så ikke for mye men skaper forhåpentligvis litt mindre kalde vegger uten å flytte inn duggpunktet for mye.
Treullit kundeservice foreslo KC mørtel, B. Synes det virker bedre å bruke Hydraulisk kalkmørtel for å dels være mer diffusjonsåpen samt om veggene beveger seg unngår jeg store sprekker. Har noen erfaringer synspunkter på puss innendørs på Treullit?

• Liker
Stiftet
  • Laddar…

Beste svar

Jeg har isolert som du gjort og pusset på Träullit innendørs (ca åtte år siden), dels med vanlig kalkmørtel og med hydraulisk. Begge variantene har fungert meget bra. Den hydrauliske er mye mer robust men har en tendens til å sprekke (fine sprekker) over skjøtene mellom Träullitplatene hvis man ikke bruker mørtel i plateskjøtene når man monterer platene.
Pussen med hydraulisk kalkmørtel på mer utsatte steder er malt med eggoljetempera, den vanlige pussen avfarget med kalkmaling (farger av seg hvis man kommer inntil).
Det kan nevnes at kalkmørtel er veldig bra å jobbe med for en amatør, lett å håndtere og man har nesten ubegrenset tid til rådighet for jobben. Jeg ser ingen ulemper med hydraulisk kalkmørtel sammenlignet med KC-mørtel.

• Liker
scim og 1 annen
  • Laddar…
M
Fordelen med rent kalkbruk er jo som du er inne på - at det ikke blir like hardt og derfor tåler bevegelser mye bedre. Tåler det bevegelsene som blir på en rørspis så skal det nok tåle en kjeller :)

• Liker
scim
  • Laddar…
Takk for svar!
Hva mener du med sprekker rundt skjøter og hvordan skal jeg unngå det?
Tenkte male med silikatfarge så man ikke får farge på seg ved berøring. Det skal bli et lekerom.....
Har også sett på Kalklitir, noen erfaringer med det?

Det blir jo fuger mellom Träullitskivene når man monterer dem. Jeg mener at det er viktig å bruke mørtel i fugene slik at de "henger sammen" og danner et stabilt underlag for pusset. Silikatmaling blir sikkert bra, ingen erfaring med Kalklitir.
Vegg med list og synlige hårfine sprekker over og under. Overflaten er grov, trolig Träullit-plater med bruk i skjøtene.
Hydraulisk kalkmørtel, farget med kalkmaling over list, malt med eggoljetempera under. De hårfine sprekkene synes både over og under list.

Hele min kjeller har pussede treullitskiver på veggene. Skulle tro at det er gjort på slutten av 40-tallet og de er festet og pusset med kalkmørtel.

Sist redigert:
Har begynt å rive bort vevtapet fra kjelleren i vårt nyinnkjøpte gamle hus.
Fant det vi tror er treullsplater innenfor pussen som straks begynte å smuldre opp. Kan man normalt ha disse platene i en kjellervegg (med tanke på fukt mener jeg) og finnes det en sjanse for at våre tørker når vi har fått bort alt som stenger fukten inne? Eller er det bare å fjerne og isolere på nytt? Huset har nok stått fuktig lenge dessverre...

• Kjellervegg med skadet pusslag og synlig treullsmatte som smuldrer opp.
P pizzaslizze skrev:
Har begynt å rive bort vevde tapeter fra kjelleren i vårt nyinnkjøpte gamle hus.
Fant det vi tror er treullsplater innenfor pussen som umiddelbart begynte å smuldre opp. Kan man normalt ha disse platene i en kjellervegg (med tanke på fukt mener jeg) og er det en sjanse for at våre vil tørke når vi har fått bort alt som holder på fukten? Eller er det bare å fjerne og isolere på nytt? Huset har nok stått fuktig lenge dessverre...
Det beste du kan ha på en kjellervegg, det tåler fukt bedre enn noe annet.

• Liker
pizzaslizze
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det beste du kan ha på en kjellervegg, det tåler fukt bedre enn noe annet.
Okei, det føles dog ikke som at dette er optimalt når det faller ut med puss. Tror du at man kan la den være igjen (det som ikke faller ut) når det har tørket ut?

P pizzaslizze skrev:
Okei, det føles dog ikke som at dette er optimalt når det faller ut med pussen. Tror du at man kan la det være igjen (det som ikke faller ut) når det har tørket ut?
Hadde en kjeller der tidligere eiere hadde fått inn fukt. De drenerte rundt hele huset.
Når jeg tok over manglet det puss på steder der de hadde hatt fukt, men da var det tørt og fint, så jeg pusset bare på nytt.
Min Träullit satt dog fast/holdt sammen.

C
Isakare Isakare skrev:
det tåler fukt bedre enn noe annet.
Må melde en noe avvikende mening her. Ikke at det er et direkte dårlig materiale, men det er ikke 100% bestandig og brytes i et fuktig miljø med årene ned til smuler og "jord", litt som på bildet.

Så på de stedene hvor man enkelt kan skrape bort treulliten må man reparere det før det går an å pusse på det. Jeg har renset og fylt inn med "hjemmelaget" treullit - treull og cementslemm i henhold til treullits oppskrift. Alternativt må man sage til biter av plater og legge i, men dagens plater har ikke samme tykkelser som før.

På uskadde deler er det imidlertid ingen direkte grunn til tiltak. Det vil nok tørke ut fint.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.