Har et nybygd skråninghus med en vegg i rødslammet murt leca. Denne veggen kommer til å havne under en altan, og er helt over bakken. Resten av huset er tre.

Av mureren ble jeg anbefalt å lime på cellplast på enkleste måte, så det gjorde jeg i vår. Satte noen golfballer med PL200 per plate og presset dem på plass, det gikk fort og var moro. To overlappende lag med 100mm cellplast (burde kanskje hatt en skikkelig luftspalte?), avsluttet med en 200mm kantlist øverst. Så har det stått over sommeren. Først tenkte jeg å la det være så, da veggen uansett ikke kommer til å synes utenfra. Men nå vil jeg gjøre noe siden overflaten på cellplasten begynner å ta skade selv om den havner under altangulvet. Må legge til at det kommer til å bli (kald-)lager der.

1. Er det risiko for at jeg pådrar meg fuktproblemer senere siden jeg ikke har en ordentlig luftspalte i veggen? Hadde jeg gjort det om igjen, hadde jeg brukt sporet cellplast innerst, tror jeg... Eller platon.

2. Jeg vurderer å pusse cellplasten, hvis det ikke øker risikoen for fukt. Hvilken puss bruker man til dette?

1. Nei det bør ikke være noen fuktproblemer med denne løsningen siden det er over bakken.
2. Se f.eks Finjas instruksjoner for Iso Fin:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5017-1.pdf
Pussmørtelen er ofte glassfiberforsterket når man pusser på celleplast, Finjas heter FGB 8500.

Sist redigert:
  • Liker
henkepenk
  • Laddar…
Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.