Vi har kjøpt et hus fra Sävsjö Trähus og vi skal ha pusset fasade. Utvendig på huset er det utegips og på dette skal altså en såkalt pussholder festes. Vi velger mellom to varianter:
1. Cellplast (frigolit)
2. Mineralull/Rockwool

Avhengig av hvem man snakker med, så anbefaler de enten cellplast eller mineralull. Problemet er at det hevdes at det kan dannes mugg i utgipsen avhengig av valg av pussholder og hvordan man har håndtert utegipsen. Dette kan (avhengig av hvem man snakker med) skje med både cellplasten og mineralullen. STO og Finja anbefaler cellplast og Maxit anbefaler mineralull.

Hva skal vi gjøre??? Er det noen som vet en upartisk ekspert som man kan rådføre seg med i dette tilfellet. Det er ikke spesielt gøy om det skulle dukke opp mugg i huset om et par år...
 
Jeg har null kontroll på pussede fasader, men cellplast (EPS) er betydelig tettere enn mineralull i vannsammenheng og tar opp relativt lite vann. Det synes jeg iallfall burde tale for cellplasten.

En nettside med litt om EPS
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=409&id=

..Så finnes det ytterligere en variant av cellplast - XPS (ekstrudert istedenfor ekspandert) som er betydelig tettere enn den vanlige EPS:en (og selvfølgelig dyrere..)
 
Det som kan tale mot plast på utsiden, er at det tetter stommen. Da får du et tett lag på innsiden (diffspärren) og et på utsiden (eps:en)....

Nåja, mange, mange hus pusses med begge metodene. EPS-varianten pleier å være billigere fordi man bruker tynnere puss. Det er mindre arbeidskraft- og tidsintensivt.
 
Fasting65 skrev:
Det som kan tale mot plast på utsiden, er at det tetter stommen. Da får du et tettesjikt på innsiden (diffspærren) og et på utsiden (eps:en)....
Dumt spørsmål: Jeg vet som sagt ikke hvordan en pusset vegg er bygget opp, men det finnes altså ingen luftspalte noe sted - dvs innenfor utegipsen/sponplaten som pussen festes på?
..bare litt nysgjerrig..
 
Det er ingen dumt spørsmål.

Svaret er nei - ingen luftspalte. Man setter platene tett mot gipsen.
 
Vi har bygget et hus med pusset fasade der vi har brukt celleplastplater som pussbærere på utegipsplater. Fungerer kjempebra.

Det man bør være oppmerksom på når celleplasten påføres utegipsen, er at det ikke er så bra om det regner/har regnet på utegipsen slik at det utvendige "papiret" er fuktig. Da "baker" man så å si inn fuktigheten mellom gipsplaten og celleplasten.

Pussen i seg selv som påføres celleplasten mugner jo ikke. Den skal jo tåle både vær og vind.

Deretter skal man også passe på å ikke pusse i direkte sollys fordi mørtelen "brinner" for fort osv. Men det visste du kanskje allerede.
 
Jeg tror nok at begge metodene fungerer - om man følger de anvisningene som leverandørene gir. Det er ofte der det svikter...

På vårt hus uten diffusjonssperre anbefalte man ikke at jeg satte isoporplater siden fukt kan bli innestengt i konstruksjonen.

Til et moderne hus tror jeg det spiller mindre rolle hvilket system man bruker...
 
Kult at så mange har svart på mitt spørsmål :) Min tolkning er at cellplast ser ut til å være en bedre løsning...

Uansett, pussingen vil bli utført av en entreprenør. For øyeblikket heller det mot et pussystem fra STO med cellplast som pussbærer. Dette anbefales av entreprenøren, men han sier også at det går bra med mineralull som pussbærer.

Ulempen er vel den at visse personer på hjemmebane(!) sterkt forfekter løsningen med mineralull! Fortsettelse følger…
 
Jeg tolker helt motsatt, men det er mer pusstykkelsen og innfargingen jeg fokuserer på.

Tjukkpuss på mineralull er 2 cm tykk og armert med galvanisert stålnett, mens sto på frigolit er kun cirka, fem-sju millimeter tykt på glassfibernett.

Tjukkpuss har også gjennomfarget overflatepuss - ingen maling som rulles på. Tjukkpussen ser mer levende ut da den ofte inneholder dolomitt (glimmer).

Mineralull slipper gjennom fukt, dvs tetter ikke huset (kan være skadelig om huset er gammelt og mangler diffssperre).

Ja, det er min, høyest personlige og subjektive mening. Jeg har jo tross alt valgt Optirocs/Maxits Serposystem med nettopp mineralullplate og tjukkpuss. Mennesket tenderer jo til å forsvare sine egne valg med sterke argumenter.
 
Hei som jeg ser det så er celleplast langt bedre enn mineralull. Jeg er selv murer og pusser veldig mye jeg vet hva som kan skje med mineralull ved ev. regn. det tar jo i regelen minst et par dager før mørtelen kommer på isolasjonen i løpet av den tiden kan den suge uhyre mye vann, noe som kan komme til å føre til ev. mugg og sannsynligvis sprekker i pussen.

Jeg kan også anbefale STO som puss system. Resultatet blir suverent, alt materialet er armert og STO leverer alt som trengs for værforsegling festepunkter osv. de tar hele ansvaret om noe skjer med pussen såfremt pussfirmaet har gjort som STO sier at det skal utføres. At denne tynne pussen blir mer holdbar sier jo seg selv. Tjukkpuss blir jo sin egen vektstang.
 
Men vent her.... Uansett hvilken byggemetode sørger man vel for å beskytte huset ordentlig.

Eventuelt vann fra taket skal ledes bort for å unngå problemer med fukt i konstruksjonen. Det gjelder jo hele byggetiden.

Nå er det jo dessuten slik at man pusser veggene - ikke taket. Mengden vann som rent hypotetisk ville treffe veggen er jo forsvinnende lite. Mørtelen i seg selv inneholder nok mer vann enn eventuelt regnvann som skulle slå mot fasaden.

At tykkpuss skulle være sin egen vektstang forstår jeg dessverre ikke hva du vil fram til. Skulle pussen falle ned av sin egen tyngde? Jeg er ikke noe proff på pussing, men du får utvikle ditt resonnement. I vårt villaområde (og mange andre) har man jo tykkpusset siden trettitallet i det minste. Disse tykkpussene har i visse tilfeller fått gjøres om, og i andre tilfeller holder de fortsatt....

EDIT: Selvfølgelig er også en tykkpuss armert. Mørtelen har en viss mengde fibre i seg (glassfiber?) samt det galvaniserte, punktsveisede stålnettet.
 
Det er litt overraskende å høre en murer snakke om at cellplast er så mye bedre, at mineralull kan mugne, mm.
Jeg tror han snakker ut fra uvitenhet.
Jeg har pusset opp et antall hus med tykkpuss på mineralull og snakket med leverandørene om hvor lenge isolasjonen kan stå uten dekke før den må pusses.
Begge produsentene som produserer pussskiver sier at man lett kan ha fasaden åpen i 4-6 måneder før man trenger å legge på pusslaget.
Og at det deretter skulle mugne i isolasjonen - hvordan da? Det er jo et uorganisk materiale vi snakker om!
Og alle leverandører gir garantier, det er ikke unikt for STO.
Sto på cellplast er sikkert et godt alternativ når man vil ha tynnpuss, men ikke kritiser tykkpuss med usakligheter!!
MVH / Anders
 
Fasting 65

Det er ikke bare tykkpuss som har gjennomfarget overflatepuss, men den tynnere varianten har det også.
 
Ok. Jeg er ikke altfor hajj på tunnputser. Takk for klargjøringen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.