Hei!
Jeg og min samboer kommer snart til å kjøpe et hus med innredet kjeller. Det har vært oversvømmelse i kjelleren for noen år siden, og pussen er porøs og har løsnet langs gulvet i flere rom. Det er mye å fikse på huset, og vi lurer på om pussen mest er kosmetisk (er først og fremst på innervegger, men noen få yttervegger).
Og når vi skal ta tak i det, må man rive all puss og gjøre om hele laget, eller bare fjerne det som er løst? Pussen er original i et teglhus fra 1963.

Takk for svar!
 
  • Trebordtrapp i en kjeller med synlig skade på murpussen langs veggen.
  • En person sitter på huk ved en vegg med porøs puss som har løsnet, i en kjeller med tidligere vannskade. En grønn beholder står ved siden av.
B
Man må rive ned alt som sitter løst. Ikke helt lett å få perfekt overgang mellom gammel og ny puss.

Risikoen er også at den nye løsner om noen år, hvis dreneringen er for dårlig. Er dreneringen ny og det finnes varme i kjelleren, så er sjansen klart bedre. Så jeg hadde gjort det i stand litt enklere og sett om det holder.
 
Og ja - pussen er kosmetisk. Dere kan vente med å fikse det om dere f.eks. vil fokusere på overetasjen først. Det viktige som står ovenfor er å ikke ha organisk materiale stående/liggende på kald plate og holde kjelleren romtemperert og avfuktet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.