4.784 lest ·
19 svar
5k lest
19 svar
Puss kjellervegg (innvegg?)
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Hadde vi ikke merket noen problemer, hadde vi sannsynligvis ikke revet det ut når vi gjorde det, var nok minst femten år siden ved nærmere ettertanke. Men det begynte å lukte "kjeller", vi åpnet opp veggen i et hjørne og elendigheten med råttent, muggluktende reisverk og plate materiale som talte sitt tydelige språk.
Frem med tigersag og brekkjern, på med åndedrettsmaske og ut med alt... deretter sliping av alle nakne kjellervegger med diamant slip, pussing med passende bruk, for eksempel reparasjonsbruk som vi brukte. Det var litt arbeid med dette, men hvis behovet er der så er det selvfølgelig verdt det for å få en knusktørr og frisk kjeller.
Det finnes mange forskjellige systemer og metoder man kan bruke etter smak og behag og behov, grunnprinsippene er velkjente - fukt får ikke innelukkes og ettertanke hva gjelder plassering av organiske materialer.
Frem med tigersag og brekkjern, på med åndedrettsmaske og ut med alt... deretter sliping av alle nakne kjellervegger med diamant slip, pussing med passende bruk, for eksempel reparasjonsbruk som vi brukte. Det var litt arbeid med dette, men hvis behovet er der så er det selvfølgelig verdt det for å få en knusktørr og frisk kjeller.
Det finnes mange forskjellige systemer og metoder man kan bruke etter smak og behag og behov, grunnprinsippene er velkjente - fukt får ikke innelukkes og ettertanke hva gjelder plassering av organiske materialer.
Ja, har man slike plager så er det klart at tiltak kreves. Men mange som ikke har noen problemer med fukt ser ut til å gjøre tiltak bare fordi andre har problemer.
Jeg begriper ikke hvordan det har skjedd. Men i vårt hus har trestendere sittet tett inntil kjellermuren med dampsperre (plast) inn mot rommet i 50 år. Overalt der jeg har åpnet og sjekket har det ikke vært spor av fukt. Det er jo så man lurer på om den der "dampsperren" virkelig er tett?
Jeg begriper ikke hvordan det har skjedd. Men i vårt hus har trestendere sittet tett inntil kjellermuren med dampsperre (plast) inn mot rommet i 50 år. Overalt der jeg har åpnet og sjekket har det ikke vært spor av fukt. Det er jo så man lurer på om den der "dampsperren" virkelig er tett?
O Olf Oggler skrev:Ja, har man slike plager så er det klart at tiltak kreves. Men mange som ikke har noen problemer med fuktighet ser ut til å iverksette tiltak bare fordi andre har problemer.
Jeg begriper ikke hvordan det har gått til. Men i vår kåk har trelekter sittet tett inntil kjellermuren med dampsperre (plast) inn mot rommet i 50 år. Overalt hvor jeg har åpnet og sjekket så har det ikke vært et spor av fuktighet. Det er jo så man lurer på om den der "dampsperren" virkelig er tett?
Hvordan åpner du og sjekker?H Harald Blåtumme skrev:Hadde vi ikke merket noen problemer så hadde vi sannsynligvis ikke revet ut det når vi gjorde det, var nok minst femten år siden ved nærmere ettertanke. Men det begynte å lukte "kjeller", vi åpnet opp veggen i et hjørne og elendigheten med råtne muggluktende lekter og plate-materiale som talte sitt tydelige språk.
Fram med tigersag og brekkjern, på med åndedrettsmaske og ut med alt... deretter sliping av alle nakne kjellervegger med diamantslip, pussing med egnet mørtel som for eksempel reparasjonsmørtel som vi brukte. Det var litt arbeid med dette men finnes behovet så er det selvsagt verdt det for å få en knusktørr og frisk kjeller.
Det finnes mange ulike systemer og metoder man kan bruke etter smak og behag og behov, grunnprinsippene er velkjente - fuktighet må ikke innelukkes og ettertanke hva gjelder plassering av organiske materialer.
Fremst har jeg renovert på grunn av andre grunner. Byttet sponplater mot gips osv. På noen steder har jeg åpnet lokalt for å inspisere. Men jeg har fortsatt vegger og gulv som ærverdige urørte ennå. Hvordan det ser ut der under/bak vet jeg ikke.
Medlem
· Sverige
· 5 689 innlegg
Det var trepanel nederste biten dvs brystpanel i et av de mistenkte rommene så det var enkelt å starte undersøkelsen: vi løsnet noen planker og inspiserte status der bak i et mistenkt hjørne. Siden vi kunne se tydelige angrep på bakliggende plate materiale så sagde jeg bort en bit plate for inspeksjon av isolasjon, stendere, kjellervegg.Johan1975z skrev:
Er det plate materiale så får man gå frem litt mer varsomt ved innledende undersøkelse, man kan kanskje begynne med å bore hull for fuktmåling i stendere mot gulvhjørner bak gulvlister og gå videre med mer invasive inngrep for å inspisere ved behov.
Jeg er absolutt ingen ekspert på undersøkelsesmetoder eller vurderinger av resultatene som fremkommer, i vårt tilfelle ble det raskt helt åpenbart hva som sto på. Vi forsøkte å få dette til å gå på forsikringen mot skjulte feil men det gikk ikke pga at Anticimex/motsv skrev en merknad om "risikokonstruksjon" i inspeksjonsprotokollen.
Vi fikk ikke en krone i erstatning, dog fikk jeg en utførlig beskrivelse av hvordan en korrekt og fuktsikker utførelse kan se ut, materialvalg, arbeidsmetoder/verktøy osv av en meget kyndig bygningsingeniør som de sendte ut for å inspisere det vi opplevde som en katastrofe på tidspunktet. Kunnskap er jo også en form for erstatning og det var tilstrekkelig for at vi selv kunne få orden på det, proffer ble hyret inn for el, vvs, flislegging.
Sist redigert:
Klikk her for å svare