P
Hei,

skal rive ned isolasjonen i kjellerveggene og pusse veggene. Jeg har noen innervegger som går inntil kjellerveggen min. Mistenker at det er trestendere bak.

er det beste å rive ca 1 meter av innerveggen og sette en stålregel mot kjellerveggen og gipse igjen innerveggen? Og hvordan gjør man mellom innerveggen (gips) og kjellerveggen (puss), i innerhjørnet?

takk

Du kan jo vurdere å bare ha pussede vegger malt med silikatmaling, om du har noe fuktvandring i veggen og uisolerte yttervegger/grunnmur. Bygger du inn det igjen så vil eventuell fuktvandringsproblematikk og kald grunnmur gi kondens og kanskje samme bekymringer igjen som du prøver å løse nå. Mot hjertemurer har du ofte lignende problematikk ved at de suger fukt nedenfra, det beste er om det kan luftes bort naturlig via diffusjonsåpne løsninger som puss og silikatmaling.

P
H Harald Blåtumme skrev:
Du kan jo vurdere å bare ha pussede vegger malt med silikatmaling, om du har viss fuktvandring i veggen og uisolerte yttervegger/fundament. Bygger du inn det igjen så vil eventuelle fuktvandringsproblematikk og kaldt fundament gi kondens og kanskje samme bekymring igjen som du prøver å utbedre nå. Mot hjertevegger har du ofte lignende problematikk av at de suger fukt nedenfra, det beste er om det kan luftes bort naturlig via diffusjonsåpne løsninger som puss og silikatmaling.
ja, men jeg skal jo pusse alle kjellervegger så de puster. Men så har jeg visse innervegger som deler opp kjelleren i rom, og det er disse veggene jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre der de tilpasser mot selve kjellerveggene.

På hvilken måte er det problemer med nåværende konstruksjon? Altså utlekt trevegg?

P
O Olf Oggler skrev:
På hvilken måte er det problemer med nåværende konstruksjon? Dvs utlektet trevegg?
Vet ikke. Men jeg tenker selge huset om to år og vil ha så lite ting i inspeksjonsrapporten som mulig. Derfor vil jeg pusse og legge fliser i kjelleren. Det er en plastmatte på gulvet og tror det bare ligger en trefiberplate under.

P
Selve innerveggen som jeg snakker om. Det er vel riktig tenkt av meg å rive en bit og så sette den tilbake med metallstender i kjellerveggen?

Ok forstår hvordan du mener nå. Vi har bygd innervegger i kjelleren med stålstendere, OSB og passende plate-materiale med luftspalte rundt om kanter. Vi og vi... snekkerne fikset dette jeg vet ikke nøyaktig hva det var for platemateriale som ble brukt men det var en eller annen type av inert mineralbasert for våtromsbruk.

Ja, det
Johan1975z skrev:
Vet ei. Men jeg tenker å selge huset om to år og vil ha så lite ting i besiktningsprotokollen som mulig. Derfor vil jeg pusse og legge fliser i kjelleren. Det er en plastmatte på gulvet og tror det bare ligger en trefiberskive under
OK. Jeg bare undret. Jeg har selv både oppforede gulv og utforede vegger i kjeller fra 1972. Over alt hvor jeg har revet har det vært knusktørt. På visse steder har jeg faktisk bygd tilbake med tre igjen, men en mer åpen konstruksjon. Dampbrems i stedet for dampsperre osv.

P
H Harald Blåtumme skrev:
Ok forstår hvordan du mener nå. Vi har bygd innervegger i kjelleren med stålstendere, OSB og passende plate materiale med luftspalte rundt om kanter. Vi og vi... snekkerne fikset dette jeg vet ikke eksakt hva det var for platemateriale som ble brukt men det var noen type inert mineralbasert for våtromsbruk.
høres ekstremt ut for en innervegg? Tenker der den er i kontakt med kjellerveggen... men det kanskje er noe sånt man skal gjøre.
Når jeg river gulvet så lar jeg plastmatten være igjen under innerveggene sånn at det ikke suger ut platen

• Liker
Mattias_Jo1
  • Laddar…
P
O Olf Oggler skrev:
Ja, det

OK. Jeg bare lurte. Jeg har selv både oppforede gulv og utforede vegger i kjeller fra 1972. Overalt der jeg har revet så har det vært knusktørt. På enkelte steder har jeg faktisk bygd tilbake med tre igjen, bare en mer åpen konstruksjon. Dampbrems i stedet for dampsperre osv.
Ja, jeg har ikke merket at det skulle være noe galt med min kjeller.
Gulvet er forferdelig stygt og bytter man det så kan man jo like gjerne fikse til veggene tenker jeg.

Vi hadde utreglede innervegger i hele kjelleren på trestendere og isolasjon i ekte 70-tallsånd. Alt ble revet ut på grunn av muggproblemer, alt ble bygget om totalt. Mot yttervegger og hjørnevegg nå pusset mur og diffusjonsåpne materialer, noen innervegger bygget med stålstendere og OSB+type minerit, fliser osv., luftspalter. Har fungert meget bra i 10 år og tror det fungerer fortsatt i 100 år eller så.

Til tross for at jeg ikke har noen problemer med mine trekonstruerte strukturer i kjelleren, har jeg likevel vurdert å fikse det den dagen det er tid for å renovere. Men det som virkelig skaper utfordringer er jo alle radiatorene og radiatorrørene. Det er én ting å bygge om veggene. Men man må jo også i tillegg legge om absolutt alle rør i hele kjelleren, typ. Og all strøm også selvfølgelig.

Befaringpersonell fra Anticimex og lignende pleier å gjøre notater i protokollen om at det er en risikokonstruksjon, man fraskriver seg på den måten ansvar. Utforede innervegger i kjeller er en gammel klassiker i de sammenhengene, likeså oppforede gulv i kjeller.

Noen ganger viser det seg at risikoen blir en realitet som i vårt tilfelle, i andre tilfeller kan det bare gå uten problemer i mange år.

Blir risikokonstruksjonen et virkelig problem må man betale alt fra egen lomme som eiendomseier.

P
H Harald Blåtumme skrev:
Besiktningspersonal fra Anticimex og lignende pleier å gjøre notater i protokollen om at det er en risikokonstruksjon, man fraskriver seg på den måten fra ansvar. Utforede innervegger i kjeller er en gammel klassiker i de sammenhengene, likeså oppforede gulv i kjeller.

Noen ganger viser det seg at risikoen blir en realitet som i vårt tilfelle, i andre tilfeller kan det kanskje bare tuffe på uten problemer i mange år.

Blir risikokonstruksjonen et reelt problem så må man betale alt fra egen lomme som eiendomseier.
O Olf Oggler skrev:
Til tross for at jeg ikke har noen problemer med mine trereglede konstruksjoner i kjelleren så har jeg likevel tenkt på å utbedre det den dagen det er på tide å renovere. Men det som virkelig lager problem er jo alle radiatorene og radiatorrørene. Det er jo én ting å bygge om veggene. Men man må jo også dessuten legge om absolutt alle rør i hele kjelleren, typ. Og all el også selvfølgelig.
men det burde vel være verdiforhøyende å fikse det om jeg skal selge? Huset ligger i Göteborg.

Det er det sikkert. Folk er jo så noia. Men hvis man ikke skal selge så antar jeg at man inntil videre sparer en hel del energi på å la eksisterende konstruksjon være igjen. Eller? Den aspekten hører man sjelden om når slike risikokonstruksjoner bygges bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.