Lurer på om noen har erfaring med ulike merker av murpuss? Har noen vegger som skal pusses og får det ikke helt til. Synes pussen ikke holder spesielt godt sammen og tørker for fort. Bruker KC 50/50 fra Mira.

Blander etter de mengder som er angitt og kjører med visp i ca 7-8 minutter. Har forvannet veggen flere ganger.

Jeg klarer å helsparkle en vegg med bra resultat uten å måtte slipe spesielt mye etterpå =) Så jeg er ikke helt udugelig. Så jeg tenker at med litt øvelse burde dette gå også.

Men begynner å lure på om det finnes andre merker som kanskje er lettere å jobbe med? For ser jeg på Youtube så er konsistens og den tid de har til å bearbeide pussen etterpå helt annerledes enn for meg. Pussen blir liksom sandete veldig fort etter at den har kommet opp på veggen. Har maks 15-20 min på meg til å gå tilbake og rette av pussen. Noe som blir stressende når veggen er 2,7m høy og 1m bred.

Eller er det slik at blandingsforholdene på posen er helt feil? Er det mer eller mindre vann som trengs?

Mange spørsmål, men kanskje kan få litt hjelp. Begynner å bli litt irritert da dette mislykket stopper opp resten av renoveringen.

Casaloco
S stefand skrev:
Lurer på om noen har erfaring med ulike merker på murpuss?
Har noen vegger som skal pusses og får det ikke til. Synes pussen ikke holder seg spesielt bra og tørker for fort. Bruker KC 50/50 fra Mira.

Blander etter de mengder som angis og kjører med visp i ca. 7-8 minutter. Har forvannet veggen i flere omganger.

Jeg klarer å bredsparkle en vegg med bra resultat uten å måtte slipe spesielt mye etterpå =) Så jeg er ikke helt udugelig. Så jeg tenker at med litt øvelse burde dette gå også.

Men begynner å lure på om det finnes andre merker som kanskje er lettere å jobbe med? For når jeg ser på Youtube, så er konsistensen og den tiden de har til å bearbeide pussen etterpå helt annerledes enn for meg. Pussen blir liksom sandete veldig fort etter at den kommer opp på veggen. Har maks 15-20 min på meg til å gå tilbake og rette av pussen. Noe som blir stressende når veggen er 2,7m høy og 1m bred.

Eller er det slik at blandingsforholdene på posen er helt feil? Er det mer eller mindre vann som trengs?

Mange spørsmål, men kanskje kan få litt hjelp. Begynner å bli litt irritert da dette mislykket stopper opp resten av renoveringen.
Hva er det for størrelse på sanden i mørtelen 0-1 eller 0-3? Synes 0-1 mørtel er lettere å jobbe med for hånd

Det er 0-3mm.
Finnes det pussmørtel c med 0-1mm? Kanskje det som er forskjellen. På alle videoer påpekes det bare hvor viktig det er å velge riktig puss. Men veldig lite om hvordan man avgjør hva som er riktig.

Ser på videoen når de pusser med weber base 224, og det finnes ikke en sjanse for meg å bruke den teknikken. Der er jo mørtelen nesten som lim. Og det går til og med an å feste smale lekter som man kan ha som avtrekksbaner.

Casaloco
prøvd et 0-1 bruk og se om det blir noen forskjell. Noen bruker en liten skvett oppvaskmiddel i bruket også

Takk.

Men er også litt interessert i hvor stor forskjell det er på forskjellige merker? Om det er det som er mitt problem. At jeg trenger et bruk som er lettere å jobbe med og som har lengre åpen tid.

Byggmax puts er virkelig kass på alle måter. Aldri mer.

Finjas er min favoritt, men dyr hvis man ikke har en bra deal. Bauhaus Probau var virkelig fin å jobbe med, på linje med Finja.

Takk.

Jeg fortsetter med litt spørsmål om puss, selv om det avviker fra temaet om produsenter.

Ulike puss har jo forskjellig styrke. Men jeg har egentlig ingenting å referere til, så de tallene sier meg ingenting. Annet enn innbyrdes forskjell mellom puss.

Det er vegger på et bad som skal pusses og bli rette. De fleste steder trenger ikke mer enn 1-1,5 cm puss, men en vegg er virkelig dårlig, og der trengs 4-5 cm på ca halvparten av veggen.

Er gips puss sterk nok selv med et så tykt lag? Er den pussen som er fiberarmert bedre? Selv om den må legges på i flere omganger enn gips pussen.

Er all puss sterk nok til å holde fliser etter tetningslaget?

Jeg har kjørt byggmax pussmørtel i kjelleren. Synes den har fungert bra, gjort slutt på 3-4 tonn hittil. Pusser alle vegger i hele kjelleren. Men jeg har ikke prøvd noe "fint" merke da det var utenfor budsjett. Puss er et utmerket underlag for fliser og klinker.

Gipspuss har jeg ingen erfaring med annet enn at folk fraråder å bruke det utendørs og i kjeller.

Hvis du skal pusse 4-5 cm så foreslår jeg at du "grovpusser" der det trengs som mest og lar stå i minst ett døgn før du legger på det endelige laget. Jeg har som mest pusset 3-4 cm og det er lett å dette ned og forårsake banning. Det er også vanskelig å få bra finish med så tykk puss.

En tommelfingerregel er at underlaget skal være like sterkt eller sterkere enn pussmørtelen ellers kan det løsne fra underlaget etterpå.

• Liker
Barkspade
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.