Jeg har skrapet veggene i kjelleren på grunn av gammel fukt og dårlig maling. Det er puss igjen, de er ikke skrapet ned til steinen (på enkelte steder). Nå vil jeg pusse dem om, men blir ikke klok på de forskjellige pussene. Jeg vil tro at det er KC puss som sitter på veggene, huset er fra 51 og pussen er ikke helt hvit som kalk, men grå nok til å ikke være sement. På byggevarene (her på min ort) finnes kun C puss eller kalkpuss eller grunningspuss KC. Kan man ikke bruke grunningspuss? Blir ikke overflaten god nok? Kalkpuss kan jeg jo bruke, men den virker dyr, det blir noen m2 og forbruket er 20 kg per m2 ved 10 mm, eller kan jeg bruke den og gjøre et tynnere lag?
Innvendig blir det bra med pussbruk-C kanskje pussbruk-B dersom det er hardt det gamle..O onatakosha skrev:Jeg har flekset veggene i kjelleren pga. gammel fukt og dårlig maling. Det finnes puss igjen, de er ikke flekset ned til steinen (på enkelte steder) Nå vil jeg pusse dem om, men blir ikke klok på de ulike brukene. Jeg ville tro at det er KC puss som sitter på veggene, huset er fra 51 og pussen er ikke helt hvit som kalk men grå, men tilstrekkelig porøs til å ikke være sement. På byggevarehusene (her på mitt sted) finnes det kun C bruk eller kalkbruk eller grunningbruk kc. Kan man ikke bruke grunningbruk? Blir ikke overflaten bra nok? Kalkbruk kan jeg jo bruke, men den virker å være dyr, det blir noen m2 og forbruket er 20 kg per m2 ved 10 mm, eller kan jeg bruke den og lage et tynnere lag?
Men man kan vel ikke ha c mørtel på gammel kc mørtel? C mørtelen er jo hardere og vil ikke feste. Så har jeg forstått. Jeg lurer egentlig mest på om man kan ha grunningsmørtel som puss eller om det blir en stygg overflate og at man må pusse over det? Og om kalkmørtelen kan pusses tynnere enn 10 mm. hvis jeg skulle velge det?Rejäl skrev:
Hva mener du med gammelt KC bruk?
Et vanlig C bruk er vel et KC bruk..
https://www.se.weber/fasad-puts-och...stem/murbruk/weberbase-224-puts-och-murbruk-c
De aller fleste grunningsbruk er A bruk desto hardere er C altså uegnet til å pusse overflate innvendig..
Et vanlig C bruk er vel et KC bruk..
https://www.se.weber/fasad-puts-och...stem/murbruk/weberbase-224-puts-och-murbruk-c
De aller fleste grunningsbruk er A bruk desto hardere er C altså uegnet til å pusse overflate innvendig..
Nei det stemmer ikke B Og C mørtel er alle KC mørtel med ulike andeler kalk og sementblanding for ulike styrkeklasser.O onatakosha skrev:
Her kommer en enkel beskrivelse ifølge Byggmax:
https://www.byggmax.se/putsa-på-murblock
Sist redigert av en moderator:
Men hva er da KC puss for noe? Nå blir jeg jo enda mer forvirret haha. Jeg har blitt fortalt at jeg ikke skal bruke C bruk på grunn av at det er for hardt, men at jeg skal bruke KC bruk/puss (jeg kan jo ikke forskjellen på puss og bruk heller) og KC finnes jo som produkt, så hva er forskjellen mellom C og KC hvis C nå også inneholder kalk? Er det ulikt mye kalk/sement i dem?Rejäl skrev:
Les byggmax beskrivelse ovenfor B og C bruk er KC bruk derav blir din forklaring fra starten litt forvirrende du trenger nullstille deg så du lærer deg de forskjellige klassene..O onatakosha skrev:Men hva er da KC puss for noe? Nå blir jeg jo enda mer forvirret haha. Jeg har blitt fortalt at jeg ikke skal bruke C bruk pga for hardt uten at jeg skal bruke KC bruk/puss (kan jo ikke forskjellen på puss og bruk heller) og KC finnes jo som produkt så hva er forskjellen mellom C og KC om C nå også inneholder kalk? Er det ulik mengde kalk/cement i dem?
Ja, jeg har nok forstått feil eller blitt feilinformertRejäl skrev:
Mest sannsynlig er at det er en kalkpuss med litt sement i..O onatakosha skrev:
Det er vanlig at man dropper kalkpussene i dagens situasjon fordi det blir for dyrt samt at de smuldrer mye (veldig porøse), noe man ikke vil ha i innendørs miljø hvis man ikke må og har bevaringskrav på bygningen..
Så innendørs absolutt pussbruk C er å foretrekke..
Ja rommet skal brukes så kalkpussen slipper jeg jo helst om det gjør veggene porøse og drysser. Finnes det risiko for at det blir mer sement i den nye mørtelen om jeg tar c-mørtel fra byggmax slik at det ikke fester tilstrekkelig bra på den gamle mørtelen? Jeg vet ikke helt hvor sensitivt sånt der er, man skal jo ikke ha den hardeste pussen utad har jeg forstått. Vil få det riktig fra start om det gårRejäl skrev:Mest sannsynlig er at det er en kalkpuss med litt sement i..
Det er vanlig at man dropper kalkpussene i dagens situasjon fordi det blir for dyrt samt at de drysser mye (veldig porøse) noe man ikke vil ha i innemiljø om man ikke må og har bevaringskrav på bygningen..
Så innendørs absolutt pussmørtel C er å foretrekke..
Nei det er ikke noe problem bare du skraper all løs puss og forvanner veggen før påslag..O onatakosha skrev:Ja rommet skal brukes så kalkpussen slipper jeg jo helst hvis det gjør veggene porøse og røyter. Finnes det risiko for at det blir mer sement i det nye bruket om jeg tar c-bruk fra byggmax slik at det ikke fester tilstrekkelig godt på det gamle bruket? Jeg vet ikke helt hvor følsomt sånt der er, man skal jo ikke ha den hardeste pussen utpå har jeg forstått. Vil få det riktig fra starten om det gårTakk for alle avklaringene!
Deretter skal den ettervannes slik at det ikke sprekker unødvendig..
En lavtrykksprøyte er å foretrekke til for- og ettervanning..
Følgende bruk er gode merker, Weber, Finja og Combimix noe av disse ville jeg ha kjøpt😊
Klikk her for å svare