Hei,

I forbindelse med at vi gjør om vårt kjøkken, så skal jeg dra et ventilasjonsrør i gulvet fra ytterveggen for tilluft til den åpne peisen. Den åpne peisen er en murt hjørnepeis som delvis stikker ut ca. 20 cm "forbi" skorsteinsstokken. I det hjørnet tenkte jeg å gå opp med ventilasjonen. Luftutslippet blir da ca. 20 cm fra kanten på ildstedet.

Tenkte å bygge en kasse som kobles til den pussede skorsteinsstokken, med et ventilgitter på. Har vurdert å bygge av gips, og så pusse på gipsen.

Er det noen som vet om det fungerer, eller skal man ha noe annet som bærer?

Vi har pusset/bred sparklet hele vår underetasje med Maxit´s Gypsum, men veggene der består av lettbetong.
Men derimot så har jeg satt igjen et par luker ved å sette opp lekter og deretter sette gips på dette, for så å pusse/sparkle over dette, og resultatet har blitt over forventningene.
Det går ikke å skille disse "hullene" fra veggen.
Alt dette har vi deretter malt først med Beckers Silikat Binder og deretter med Beckers Silikat maling for å få pussen til å bli litt hardere samt helt hvit.
Om jeg får si det selv så ble resultatet kjempebra, fikk en koselig og moderne kjellerfølelse i entreen og allrommet i underetasjen.

Det var altså gypsum også på gipsplaten?

Hvor tykt la du på og brukte du noe for å få det til å feste (pussnetting?).

Trenger man primer på gipsen?

Kan du ikke bruke farge med strukturmiddel direkte på gipsen? Det blir himla fint.

Vil jo ha en struktur som så langt som mulig ligner den pussede overflaten på skorsteinsstokken.

Har for så vidt ingen erfaring med maling med strukturmiddel. Eller er det slik maling som det liksom blir små tagger på om man ruller den?

Jeg pleier å juksepusse på gips med flislim, rulle på fungerer bra synes jeg. Det blir dessuten mer holdbart enn når man gjør det med gips

Vanlig veggmaling med strukturulle gir godt resultat hvis man liker slike overflater og stiller minimale krav til underlaget, mer enn at det ikke skal falle ned fra veggen... :)

hempularen skrev:
Det var altså gypsum også på gipsplaten?

Hvor tykt la du på og brukte du noe for å få det til å feste (pussnett?).

Trenger man Primer på gipsen?
Vi la ca. 5 mm med gypsum for å få platen til å få så lik struktur som resten av veggen som mulig. Vi brukte verken primer eller pussnett.
Kan sjekke opp mer informasjon om gypsum på http://www.maxit.se (http://www.maxit.se/puts/puts_gypsum.htm)
Vi slitespaclklade pussen sånn at vi fikk en nogenlunde slett overflate, ble kjempebra.
Selv om jeg ikke har brukt noen annen puss, så vil jeg påstå at Gypsum er veldig lett å arbeide med.

Høres ut som jeg i det minste skal eksperimentere med Gypsum.

Takk for tipset.

Tenkte bare å dele mine erfaringer med veggmaling med struktur. Vi malte med Nordsjös "Som sand" som gir en struktur som ligner fint sandpapir. Skikkelig stilig og effektfullt, men med en stor ulempe (som vi merkelig nok ikke ble opplyst om ;) ) Malingen er en effektiv magnet for luftbåret støv... Og det er skikkelig vanskelig å holde rent. Gå mot veggen med en strikket mørk genser og du har en morsom stund med å både komme deg løs fra veggen ;D og deretter fjerne tekstilfibrene.. Men malingen er som sagt fin... :D

/Martin

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.