Jeg kom til den innsikten nå at "vi" når "vi" satt opp rehabiliteringsgips oppå eksisterende gips har hatt for lange skruer så vi har perforert dampsperren i hele huset.

Med fasiten i hånd så burde vi ha limt.

Hvor ille er det. Må vi rive alt. Eller er det slik at så lenge skruen tross alt sitter der så er det ikke bra, men det fungerer?

Hvordan ville et forsikringsselskap stille seg til dette ved ev. fremtidige fuktproblemer. Dette ville ikke bli ansett som fagmessig utført, og vi får sannsynligvis ikke noen forsikringspenger for det?

Veggkonstruksjonen består av:

Trepanel
50 mm mineralullplater med pappsjikt
Stenderverk
120 mm mineralullplater
Plastfolie
13 mm gips
6 mm gips

Ventilasjonen i huset er god med mekanisk avtrekk og friskluftsventil ved samtlige vinduer.

Gøy med hus!
 
Oppussingsgipsen er vel skrudd i stenderne akkurat som det første laget gips?
 
R RobZombie skrev:
Renoveringsgipsen er vel skrudd i lektene akkurat som første laget gips?
En misforståelse i kommunikasjonen har gjort at det har blitt satt 900mm renoveringsgips på cc 60 lekter så det er også skrudd gips i gips.
 
G Guybrush666 skrev:
En miss i kommunikasjonen har gjort at det har blitt satt 900mm revoneringsgips på cc 60 stendere så det er også skrudd gips i gips.
Hmm. Jeg kan ikke svare på om det kunne innebære problemer med dampsperren men derimot er jeg tvilende til hvor bra det vil holde der det bare er skrudd i gips?

Edit: min villgjett er at det funker så lenge skruen sitter der
 
Tar du bort alle skruene så får du kanskje problemer, men så lenge de sitter fast skjer ingenting.
 
Majoriteten av alle hus har en punktert dampsperre og de står fortsatt, også mitt.
 
  • Liker
Isakare og 1 annen
  • Laddar…
Nissens
Raka Raka skrev:
Majoriteten av alla hus har en punktert dampsperre og de står fortsatt så også mitt.
Det har de naturligvis ikke. Majoriteten av hus med dampsperre har den et stykke inn i veggen…
 
Nissens Nissens skrev:
Det har de naturligvis ikke. Majoriteten av hus med dampsperre har den et stykke inn i veggen…
Det finnes nok flere hus med gammelt utførelse enn nye, typ alle hus under 30-35 års tid. Og typ alle gamle har punktert dampsperre, det holder med at man spikrer opp et bilde. Plastikken et stykke inn i veggen er en ganske ny foreteelse, gjetter at det kom på bred front for 15 år siden.
 
Til TS. Bor i et BR rekkehus fra -92, enkelgips med plast rett bak, punktert på mange steder. God ventilasjon via avtrekksvarmepumpe. Det finnes ingen problemer med husene i det hele tatt (30 stk). I et annet lignende område bygd samtidig er det problemer med fukt og mugg (selveier). Noen har byttet ut avtrekksvarmepumpen når den gikk i stykker til ren el-panne fordi den er billigere i innkjøp, og deretter ikke sørget for ventilasjon i huset. Da har de fått problemer.
 
Nissens
Isakare Isakare skrev:
Finnes nok flere hus med gammelt utførelse enn nye, typ alle hus i løpet av 30-35 års tid.
Og typ alle gamle har punktert dampsperre, det er nok med at man spikrer opp et bilde.
Plasten et stykke inn i veggen er et ganske nytt fenomen, gjetter at det kom på bred front for 15 år siden.
Merkelig, for mitt hus som er 20 år har det, og det var ikke nytt da…

Og jeg vil tro at de fleste hus ikke har noen dampsperre i det hele tatt. Det kom vel typ på 80-tallet?
 
Nissens Nissens skrev:
Merkelig, for mitt hus som er 20 år har det, og det var ikke nytt da ...

Og jeg ville tro at de fleste hus ikke har noen dampsperre i det hele tatt. Det kom vel typ på 80-tallet?
Ble nok bygget forskjellig på den tiden, jeg hadde det i kåken min fra -66.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.