Jeg kom til den innsikten nå at "vi" når "vi" satt opp rehabiliteringsgips oppå eksisterende gips har hatt for lange skruer så vi har perforert dampsperren i hele huset.
Med fasiten i hånd så burde vi ha limt.
Hvor ille er det. Må vi rive alt. Eller er det slik at så lenge skruen tross alt sitter der så er det ikke bra, men det fungerer?
Hvordan ville et forsikringsselskap stille seg til dette ved ev. fremtidige fuktproblemer. Dette ville ikke bli ansett som fagmessig utført, og vi får sannsynligvis ikke noen forsikringspenger for det?
Veggkonstruksjonen består av:
Trepanel
50 mm mineralullplater med pappsjikt
Stenderverk
120 mm mineralullplater
Plastfolie
13 mm gips
6 mm gips
Ventilasjonen i huset er god med mekanisk avtrekk og friskluftsventil ved samtlige vinduer.
Gøy med hus!
Med fasiten i hånd så burde vi ha limt.
Hvor ille er det. Må vi rive alt. Eller er det slik at så lenge skruen tross alt sitter der så er det ikke bra, men det fungerer?
Hvordan ville et forsikringsselskap stille seg til dette ved ev. fremtidige fuktproblemer. Dette ville ikke bli ansett som fagmessig utført, og vi får sannsynligvis ikke noen forsikringspenger for det?
Veggkonstruksjonen består av:
Trepanel
50 mm mineralullplater med pappsjikt
Stenderverk
120 mm mineralullplater
Plastfolie
13 mm gips
6 mm gips
Ventilasjonen i huset er god med mekanisk avtrekk og friskluftsventil ved samtlige vinduer.
Gøy med hus!
Hmm. Jeg kan ikke svare på om det kunne innebære problemer med dampsperren men derimot er jeg tvilende til hvor bra det vil holde der det bare er skrudd i gips?G Guybrush666 skrev:
Edit: min villgjett er at det funker så lenge skruen sitter der
Det finnes nok flere hus med gammelt utførelse enn nye, typ alle hus under 30-35 års tid. Og typ alle gamle har punktert dampsperre, det holder med at man spikrer opp et bilde. Plastikken et stykke inn i veggen er en ganske ny foreteelse, gjetter at det kom på bred front for 15 år siden.Nissens skrev:
Til TS. Bor i et BR rekkehus fra -92, enkelgips med plast rett bak, punktert på mange steder. God ventilasjon via avtrekksvarmepumpe. Det finnes ingen problemer med husene i det hele tatt (30 stk). I et annet lignende område bygd samtidig er det problemer med fukt og mugg (selveier). Noen har byttet ut avtrekksvarmepumpen når den gikk i stykker til ren el-panne fordi den er billigere i innkjøp, og deretter ikke sørget for ventilasjon i huset. Da har de fått problemer.
Merkelig, for mitt hus som er 20 år har det, og det var ikke nytt da…Isakare skrev:
Og jeg vil tro at de fleste hus ikke har noen dampsperre i det hele tatt. Det kom vel typ på 80-tallet?
Klikk her for å svare