Heisann

Har ved en feiltakelse punktert dampsperren når jeg festet osb mot lekterne, i farten tok jeg 42mm skruer uten å tenke meg om og kan da marginelt ha skrudd gjennom dampsperren. 12 + 28 blir 40, så hvor stor skade kan det bli?

Hilsener

Snakker vi yttervegg, tak eller etasjeskiller? Kommer an på hvor det gjelder. Er ikke nødvendigvis så farlig som det kan virke, men å punktere en diffusjonssperre er jo noe man vil unngå.

Er det noen som har sett skader som oppstått på grunn av punktert dampsperre?

Jeg har da aldri gjort det, klart det er bra å minimere skadene på dampsperre ved nybygg, men det pleier uansett ikke å være så tett som man tror til slutt..

Sitter skruen fast så burde det ikke spille så stor rolle. I prinsippet alle hus fra 70-tallet da man begynte med dampsperre fram til for noen år siden da utforet 'koplingsrom' ble populært har jo dampsperren rett bak veggbekledningen med tusen skruer gjennom.

• Liker
JohanOP
  • Laddar…
endel i tak mot vind men mest i yttervegg. på andre siden av plasten så er det løsull som presser mot glesen.

Dessuten, om det er et "moderne" bygget hus med FTX-ventilasjon, så er jo ventilasjonen justert slik at det er lett undertrykk i boligen.
Akkurat for å minimere risikoen for at varm, fuktig luft "siver ut" i isolasjonen og skaper problemer.

vi har gjort et takløft på en villa fra -45, den nye etasjen er bygget med dagens regler mens entreplan ikke har noen plast.

Vi har satt inn et ftx aggregat ja, men er enda ikke innjustert.

Håper på at det ikke blir noen problemer, føles bare så himla klønete når man har kjøpt teip for tusenlapper for å få plasten tett

Som de fleste sier, bør det ikke oppstå noen bekymringer bare fordi det sitter noen skruer igjennom. Teipen er jo mest til for å reparere større hull og skjøter. Det finnes nok få hus som har en plast som ikke er punktert noe sted overhodet!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.