Hei!
Vi skal forlenge kjøkkenet vårt med ca. 2,5 meter til et tilbygg, og da må vi ta ned den gamle ytterveggen. Det blir en HEA200 bjelke med spennvidde på 3,40 meter som skal bære den gamle ytterveggen.

Men jeg lurer litt på hvordan grunnen har det, det vil si punktbelastningen på kjellerveggen. Jeg kommer til å sette opp 2 stk. 170x45 limte og sammenskrudde, som søyler med høyden 2,30 meter. Søylene kles inn og limes/skrus med kryssfiner for å øke holdfastheten.

Siden huset har stamme av stående plank, skrus også søylene inn i stammen for å forankres i siden.

Søylen plasseres på den nå synlige svillen, som i sin tur er forankret med grunnen/kjellerveggen.

Kan man fordele den punktbelastningen som blir på svillen på en bra måte? Eller fordeler svillen belastningen uansett? Kan man gjøre det på en annen måte?

//N
 
Om kjellerveggen er murt med blokker vil trykket fordele seg triangulært ned til grunnmuren. Lasten vil fordele seg over flere meter så jeg tror ikke det er noe problem.

Hadde det derimot vært en punktbelastning direkte på platen hadde det krevd ekstra armering i denne. (Vanskelig å gjøre i etterkant)
 
Ok!
men det er en eldre støpt kjellervegg, huset er fra -39 så det er i henhold til den tidens normer, men den er ca 30 cm tykk...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.