Hei!
Min konstruktør har tegnet på k-tegningen at jeg skal spikre fast en 22x195 på kertobjelkene, som er takstoler 56x450. Disse plankene skal sitte med fem centimeters forskyvning oppover fra kertobjelkene så de danner en naturlig luftspalte for taket. Deretter skal jeg spikre råsponten på 22x195-ene.

For meg høres det rart ut å ikke bruke kertobjelkene som underlag for taksponten.

22x195 skal bli selve takutspringet og kertobjelkene sitter inne i veggen og synes altså ikke utad.

Det eneste jeg kan forstå med dette er:
1) jeg kan få 45 cm isolasjon i taket. (men 40 bør vel være nok)
2) hvis taket gir etter i over- og underlagspapp, vil fuktigheten i starten gå på taksponten og 22x195 og altså ikke den bærende konstruksjonen=kerto.

I morgen skal jeg bygge taket og tviler i det siste på dette for meg besynderlige måten.

mvh
Marcus

• Diagram av takkonstruksjon som viser 22x195 planker festet med forskyvning over kertobjelker 56x450, med taktro plassert på toppen.
En grunn kan være at du på denne måten får plass til mer isolasjon uten å bruke Kerto-bjelker som ruinerer deg. Slik har min konstruktør resonert og komplettert 45 mm brede kerto med 45 x 145 vanlig treverk som spikres ytterst.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.