Hallo,
Jeg holder på å bygge en pergola i Nord-Sverige. Horisontale bjelker skal lages av doble impregnerte lekter som limes og skrus. Jeg hadde tenkt å bruke PU-lim som jeg allerede har, men så nå at laveste arbeidstemperatur er 15 grader. Et raskt Google-søk indikerer at 15 grader er ganske vanlig for PU-lim. Fant en produsent som angir 10 grader.

Problemet er at det er typisk 8 grader på dagtid og noen plussgrader om natten. Det ser ut til å fortsette omtrent slik gjennom hele prognosen. Jeg vil helst bygge nå.

Spørsmålet er hvordan det blir om jeg fortsetter likevel? Eventuelt kunne jeg trekke en presenning over ved slutten av dagen og bruke varme. Uklart hvor varmt det blir da og hvor lang tid det tar etter de første delene limes.

Noen som har noen tanker om dette?

Da var limet innkjøpt. Det ble et PU-lim fra Bostik som er spesifisert for temperaturer ned til 10 grader. Prognosene er at det skal være ca. 10 grader på dagen og avsvalende til noen plussgrader om natten. Limingen blir antagelig på ettermiddagen, så det kanskje ikke er en dum idé å trekke en presenning over hele byggverket når vi er ferdige og kjøre en vifte over natten.

Hvor lang tid er herdetiden? Hvis jeg husker riktig, da jeg lim-skrudde bjelkene mine så herdet det ganske raskt. På noen timer. Jeg hadde lim, det var som honning i konsistensen, og en blomstersprute for å gi litt ekstra fukt til limet. Så presset jeg delene sammen med tvinger og skrudde dem deretter sammen. Da fikk de ligge slik og herde noen timer. Det som er viktig er at du fjerner lim som blir overflødig. Ellers er det håpløst vanskelig å få det bort senere når det har herdet ferdig. Blir steinhardt.

T tobbbias skrev:
Hvor lang tid er herdetiden? Hvis jeg husker riktig når jeg lim-skrudde balkene mine, så herdet det ganske raskt. På noen timer. Jeg hadde lim, det var som honning i konsistensen, og en blomstersprøyte for å gi litt ekstra fuktighet til limet. Så presset jeg sammen delene med tvinger og skrudde dem så sammen. Deretter fikk de ligge så og herde noen timer. Det som er viktig er at du fjerner lim som blir til overs. Ellers er det håpløst vanskelig å fjerne det senere når det har herdet ferdig. Blir steinhardt.
Høres ut som PU-lim. På flasken står det ett døgn til full herding. Presstid er 4-5 timer ved 20 grader. For meg kommer nok temperaturen til å falle langt under 10 grader etter kanskje fem timer.

Jo, det er et slit å holde på med. Jeg må lime bjelkene mine på plass. Planen er å kløyve bort faseden på undersiden av bjelkene og slipe bort overskuddet etter det har herdet. Oversiden synes jo ikke, så der får faseden på bjelkene være igjen. Glipen mellom bjelkene vil sannsynligvis være full av lim etter at det som går har blitt slipt bort.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.