Hei, jeg har vært hos bygningsetaten og prøvd å hente ut riktige tegninger for å avgjøre om en vegg er bærende.

Men jeg har funnet her på forumet at noen har funnet en type tegning som jeg ikke så på mikrofilmen i arkivet, en slags bjelkelagstegning.

Jeg vedlegger her hva jeg har funnet, i filen "Ombyggnad-ändring.jpg" har jeg markert med rødt hva jeg vil fjerne og med blått hva jeg vil bygge opp.

De andre filene er originale fra -32 og ombyggingen som ble gjort på slutten av 50-tallet. Leiligheten ligger i Kristineberg, Sthlm.

Er det noen som har noen meninger? Takk for alle svar.

/Tobias

• Plantegning av en bygning fra 1932 med markerede områder i rødt og blått som indikerer ønskede endringer og konstruksjoner for en leilighet i Kristineberg, Stockholm.
  • Plantegning av en bygning med flere leiligheter, korridorer og trapper. Rommene er merket med navn, og det er markeringer for endringer i rødt og blått.
  • Bygningens plantegning med markerte områder; rødt viser hva som skal fjernes, blått viser hva som skal bygges i Kristineberg-leiligheten, Sthlm.
Jeg har nå undersøkt veggen litt, den er bygget opp av noen centimeter puss, siv og treplanker.

Så føles veldig tvilsomt at den har noen bærende funksjon.

/Tobias

begynn å sage i den og om bladet klyper er den utsatt for trykk.
bra metode å bruke hvis man er 99% sikker på at den ikke er bærende.

Skulle ikke bli overrasket om ytterveggene og trappehusets vegger er de som er bærende. Bærende er trolig også veggene som vender mot leilighetene fra trappehusene på begge sider. De tykke veggene som avgrenser toalettene/baderommene. Hadde en arbeidskamerat som bodde ved siden av t-banen i Kristineberg på 70-tallet. Vil minnes at det var et steinhus. Synes ikke det er morsomt at bærende vegger da skulle bestå av tre.

De veggene du har markert med rødt er med stor sannsynlighet ikke bærende.

Hei, takk for svarene.

Veggen er nå borte, satte sagen i og den klemte ikke. Uken etter jeg begynte å rive så fant jeg en liknende leilighet på hemnet der de hadde revet hele garderoben, så de hadde tydeligvis kommet fram til det samme som meg.

/Tobias

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.