511 läst ·
14 svar
511 läst
14 svar
Försöker lufta öppet system
Jag har ett hus ute på landet, byggt -39 med diverse historiska ombyggnationer i värmesystemet. Nu står det en Thermia Villa 60 jordvärmepump från -95 i källaren med ett expansionskärl otillgängligt på vinden och ett skvallerrör ner i källaren. Växelventilen byttes i fredags pga läckage och sen dess har jag försökt lufta systemet, men det känns som om det bara kommer mer och mer luft i det.
Cirkulationspumpen (Grundfos UPS 21-60 F 120) på värmepumpen skvalar och jag hör att det liksom går vågor i rören (både tillopp och retur går horisontellt i källartaket ett par meter) när jag stänger av den. När jag slår på cirkulationspumpen igen kommer det vatten ur skvallerröret, så dels verkar den trycka upp vatten/luft till expansionskärlet och dels verkar expansionskärlet fullt, men: När jag försöker lufta radiatorerna på övervåningen kommer det lite luft och sen slutar det, som om det inte finns nåt tryck uppifrån expansionskärlet. Jag lyckades lufta dem tills det kom vatten ur dem förut idag, men nu är där igen bara lite luft och sen inget. När jag försöker lufta cirkulationspumpen kommer bara några droppar - inget mer, ingen luft, ingenting. Inga synliga läckor. Påfyllningskranens rör går upp i källartaket, oklart var den ansluter till systemet.
Ideer?
Cirkulationspumpen (Grundfos UPS 21-60 F 120) på värmepumpen skvalar och jag hör att det liksom går vågor i rören (både tillopp och retur går horisontellt i källartaket ett par meter) när jag stänger av den. När jag slår på cirkulationspumpen igen kommer det vatten ur skvallerröret, så dels verkar den trycka upp vatten/luft till expansionskärlet och dels verkar expansionskärlet fullt, men: När jag försöker lufta radiatorerna på övervåningen kommer det lite luft och sen slutar det, som om det inte finns nåt tryck uppifrån expansionskärlet. Jag lyckades lufta dem tills det kom vatten ur dem förut idag, men nu är där igen bara lite luft och sen inget. När jag försöker lufta cirkulationspumpen kommer bara några droppar - inget mer, ingen luft, ingenting. Inga synliga läckor. Påfyllningskranens rör går upp i källartaket, oklart var den ansluter till systemet.
Ideer?
När man tappat ur värmesystemet och fyllt på med nytt vatten så kommer man få hålla på och lufta länge efteråt. Kanske veckor. Det är för att det är en massa luft löst i vattnet som långsamt gå ur lösning och måste luftas bort.
Varför du saknar tryck trots att expansionskärlet verkar fullt är svårare att svara på. Kanske för att det finns stora luftbubblor i systemet. Systemet kanske inte är riktigt rätt byggt.
Fortsätt lufta och fylla på så blir det säkert bra så småningom och det kanske inte räcker att lufta på övervåningen. Lufta överallt.
Varför du saknar tryck trots att expansionskärlet verkar fullt är svårare att svara på. Kanske för att det finns stora luftbubblor i systemet. Systemet kanske inte är riktigt rätt byggt.
Fortsätt lufta och fylla på så blir det säkert bra så småningom och det kanske inte räcker att lufta på övervåningen. Lufta överallt.
Öppet kärl. Med rör ut på taket. Eldar du md ved. Då kan det bli att pumpen trycker upp vatten/luft mot kärlet och det skvalar ur röret. Finns nog inget annat än att försöka öka farten på pumpen till max och öppna alla ventiler på elementen till max. Sen avvakta något dygn, så vattnet hinner gå runt ett antal gånger och hoppas att den luft som finns i rören går med runt. Du ha säkert inte mer än ca 0,5 bar i systemet nu och det går inte att öka med öppet system.
Det går att bygga om till slutet med exspansionskärl och det är lite bättre, om man har en värmepump.
Det går att bygga om till slutet med exspansionskärl och det är lite bättre, om man har en värmepump.
Det finns en vedpanna i köket, men jag eldar nästan aldrig i den, delvis för att jag upplever att det är svårt att få tillräcklig cirkulation förbi den för att den inte ska koka. Normalt är det bara värmepumpen i källaren som värmer vattnet.J jonaserik skrev:Öppet kärl. Med rör ut på taket. Eldar du md ved. Då kan det bli att pumpen trycker upp vatten/luft mot kärlet och det skvalar ur röret. Finns nog inget annat än att försöka öka farten på pumpen till max och öppna alla ventiler på elementen till max. Sen avvakta något dygn, så vattnet hinner gå runt ett antal gånger och hoppas att den luft som finns i rören går med runt. Du ha säkert inte mer än ca 0,5 bar i systemet nu och det går inte att öka med öppet system.
Jo, det är kanske bara att fortsätta lufta, knyta näven lite i fickan och hoppas att jag slipper tömma systemet igen. 😄
För att det statiska trycket som C-pumpen skapar och kan skapa, gör att pumpen får tag i vattnet bättre. Det statiska trycket ska alltid vara på en max nivå vad som behövs för flödet. Stor skillnad på 0,5 bar och ca 1,1 -1,5 bar för impellern att greppa vattnet och flödets behov.useless skrev:
EDIT Med större tryck så fäller inte syret ut, se bara med ånglok eller eldade kraftverk. Där är vattnet i flytande media och 110 C, med ett tryck som är kanske upp emot 25 bar. När det lämnar ett munstycke så övergår det till ånga direkt som driver en turbin eller annat med kraft.
Redigerat:
Då ska du elda i spisen, så att det nästan kokar, då går syret ur vattnet, blir några gånger att elda. Med en VP kommer aldrig vattnet att bli syrefritt, för låg temp. Tempen måste upp i ca 85 C för att syret ska frigöras och åka upp i kärlet och ut på taket.btg308 skrev:
Det finns en vedpanna i köket, men jag eldar nästan aldrig i den, delvis för att jag upplever att det är svårt att få tillräcklig cirkulation förbi den för att den inte ska koka. Normalt är det bara värmepumpen i källaren som värmer vattnet.
Jo, det är kanske bara att fortsätta lufta, knyta näven lite i fickan och hoppas att jag slipper tömma systemet igen. 😄
Det var inget svar på frågan varför det är bättre med slutet system om man har värmepumpJ jonaserik skrev:
Visserligen fälls syret ut fortare med högre temperatur, men det är inte alls samma sak som att kokpunkten stiger med ökat tryck. Du blandar äpplen och päron.J jonaserik skrev:
Blandar inte päron och äpplen, det är fysikens lagar som bestämmer det. Koka vatten in en kastrull och det börjar att ånga, övertryck går ut, vad beror det på i dina tankar då. Ju tättare det är för att bli ånga på grund av värme , så stiger trycket markant tills någon ventil öppnar vid ett visst tryck.useless skrev:
Jo, du blandar ihop begreppen. Vattnets övergång till vattenånga när det värms upp har ingenting med vattnets förmåga att lösa gaser, t ex syre eller koldioxid, att göra.J jonaserik skrev:Blandar inte päron och äpplen, det är fysikens lagar som bestämmer det. Koka vatten in en kastrull och det börjar att ånga, övertryck går ut, vad beror det på i dina tankar då. Ju tättare det är för att bli ånga på grund av värme , så stiger trycket markant tills någon ventil öppnar vid ett visst tryck.
Eller tror du att det är vattenånga som samlas i elementen?
Det var väl tusan att det finns dom ska försöka gå förbi naturlagarna, det går inte. Kallt vatten ingen avdustning, varmt vatten avdunstning, med utvidgning av mediat, hett vatten övergår i ånga och ytterligare utvidgning och försvinner ut i himlen, med ytterligare utvidgning. Blir samma sak i ett värmesystem. Har ni andra fysikaliska lagar att hänvisa till. Så kom med konkreta svar eller länkar för att vara trovärdiga.useless skrev:
Har ni inget att komma med, så gör en PUDEL.
Men du fattar fortfarande inte. Att det blir "luft" i elementen en tid efter man fyllt på nytt vatten har absolut ingenting med avdunstning eller vattenånga att göra. Det är syre som är löst i vattnet som förgasas.J jonaserik skrev:Det var väl tusan att det finns dom ska försöka gå förbi naturlagarna, det går inte. Kallt vatten ingen avdustning, varmt vatten avdunstning, med utvidgning av mediat, hett vatten övergår i ånga och ytterligare utvidgning och försvinner ut i himlen, med ytterligare utvidgning. Blir samma sak i ett värmesystem. Har ni andra fysikaliska lagar att hänvisa till. Så kom med konkreta svar eller länkar för att vara trovärdiga.
Har ni inget att komma med, så gör en PUDEL.
Vet precis hur det är med vatten som fylls på i värmesystem och fattar allt det med fysikaliska lagarna. Det är du som inte tar åt dig, det jag skriver. Ju mer tryck i ett system, detsto mindra avgår syret, det kläms ihop och kan inte avgå till 100 %. Oavsett så avgår en del syre under lång tid och kommer att bli till luft i systemet. Det enda sättet att få bort syret är att koka det under lågt tryck och släppa ut det som blir syrebubblor, Det är då ånga, vattenmolikyler i samklang med syremolikyler som lämnar vätskan.useless skrev:
Men det är svårt att få gammla hundar att sitta och verkar var lika med dig, som inte antar de fysikaliska lagar, som ingen kan undgå. Dom bara finns och ingen kan ändra dom.
Eftersom du inte vet skillnaden mellan vattenånga och syrgas så lägger jag ner den diskussionen.J jonaserik skrev:Vet precis hur det är med vatten som fylls på i värmesystem och fattar allt det med fysikaliska lagarna. Det är du som inte tar åt dig, det jag skriver. Ju mer tryck i ett system, detsto mindra avgår syret, det kläms ihop och kan inte avgå till 100 %. Oavsett så avgår en del syre under lång tid och kommer att bli till luft i systemet. Det enda sättet att få bort syret är att koka det under lågt tryck och släppa ut det som blir syrebubblor, Det är då ånga, vattenmolikyler i samklang med syremolikyler som lämnar vätskan.
Men det är svårt att få gammla hundar att sitta och verkar var lika med dig, som inte antar de fysikaliska lagar, som ingen kan undgå. Dom bara finns och ingen kan ändra dom.
Hur var det med påståendet att ett slutet system är bättre med värmepump?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 581 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 581 inlägg
Fördelen med slutet är väl att man slipper ha ett kärl på ett ofta oåtkomligt och (vid en läcka) fuktkänsligt ställe, och slipper en extra genomföring i taket (som i sin tur kan läcka in regnvatten). Nackdelen är väl främst att det inte är lika säkert om det skulle bli övertemperatur i systemet, men med värmepump är det ju snarare svårt att få upp temperaturen så högt som man behöver...
Klicka här för att svara