Til helgen håper vi at vi har fått limtrebjelkene, og kan veksle av veggen mellom kjøkkenet og rommet ved siden av. Planen er å stille to bjelker 90x225 og legge en overligger 215x315.

Avv%C3%A4xllingen+1.jpg

Den stående bjelken stilles på hammarbandet som gulvbjelkene ligger på, deretter skrur vi den fast i ytterveggen. Spørsmålet er om gulvbjelkene som ligger overlappende skal skrus fast med vinkeljern i hammarbandet?

Avv%C3%A4xllingen+2.jpg

En annen fundering som har dukket opp er hvordan vi skal feste den andre stående bjelken i muren, er det bare plugge og skru tror du?

Avv%C3%A4xllingen+3.jpg

Deretter at ikke gulvbjelkene ligger sentrert på bjelken kan vel ikke spille så stor rolle, drar jo fast dem med vinkeljern i den overliggende bjelken. Støtter hadde vi tenkt å låne eller leie og deretter sette 3-4 stk på hver side. Støttene stiller vi på 70x45 bjelker for å spre vekten.

Dimensjonene er beregnet av sertifisert konstruktør. Hva tror dere, hva har vi gått glipp av?

Hei igjen!

Ingen meninger? Eller har habo kanskje rett likevel?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ser vel bra ut(min mening).
Skru med vinkeljern synes jeg høres ut som en god idé så sover du godt om nettene.
Ta det forsiktig når du skrur i veggen så du ikke presser ut ytterveggen.
Ta det også forsiktig med teglveggen.
Vekten av huset burde presse fast overliggeren og bjelkene så de ikke beveger seg men skru hvis du synes det ikke ser bra ut.
Tror det ikke finnes noen "regler" utenom å sjekke med en snekker eller noen her som har litt mer peiling enn jeg har på hvordan man pleier å feste limtrebjelker.

Selv så festet jeg mine søyler i veggen med en stor skrue hver og overliggeren ligger løst siden den ikke lar seg rikke når stemplene ble fjernet.
/P

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.