Først og fremst vil jeg informere om at jeg aldri hittil har tatt meg for noe helt nytt, bare vedlikehold. Deretter er jeg litt usikker på om jeg har skrevet dette på rett sted, men da det gjelder teknisk fremgangsmåte, så burde det kunne havne her.

Hus bygget 1982, 1 og en halv etasje på bunnplate på åker. Hovedinngang omtrent midt på langsiden og vender østover inn mot hall som er åpen i tak opp i andre etasje gjennom bjelkelaget. Hallen er ca. 3x3 m. Dekkende til halvparten av tak. Ingen ark innvendig.

Tanken er å bygge over hallen, dvs nytt tak/gulv for å lage et nytt rom i overetasjen, og kun la det være igjen plass til trapp opp, som også befinner seg i hallen. Eventuelt ny ark med vindu kommer til når rommet er nesten ferdig. Skråtak gjør jo det til nesten et must.

Da jeg befinner meg i planleggingsstadiet, kommer jeg tilbake med detaljerte opplysninger etter respons.

Mitt første spørsmål er, da en vegg skal fjernes i overetasjen og en bygges for å avskille det nye rommet, hvor jeg egentlig begynner? Legge gulvet med sponplater eller flytte vegger? En utfordrende omstendighet er at el-sentralen ligger rett under en vegg som skal flyttes, jeg har grunn til å tro at en masse el er trukket gjennom den veggen rett opp i andre etasje, eller opp til kryploftet.

Kommer tilbake med mer informasjon.

Hei.
Interessant bygg. Du har med stor sannsynlighet rett angående strømmen. Sørg for å få tak i elektriker i god tid.
Jeg kan fortelle deg at jeg har bekjente som har gjort akkurat motsatt i et hus fra sent 70-tall. De saget opp et hull over inngangen på ca 3x3 meter og bygde gjerde rundt. Jeg har ikke sett det ferdig, men da jeg var der sist hang det en masse kabler og rør i fri.
Lykke til, skriv gjerne her hvordan det gikk.

Ok, litt mer strukturert:

El-gutt med fra start, før jeg i det hele tatt begynner med detaljplanleggingen.
Må skaffe noe å henge klær i (fra garderobe som skal flyttes/rives) og et passende sted for det. Deretter skal listverket av fra omkringliggende gulvtilkoblinger for å se hvordan bjelkelaget er bygget opp og vite hva som skal kjøpes. Så rive veggen i samarbeid med el-gutt og se hvor mye ledning som går hvilken vei, håper på at ledningene bare fortsetter opp i taket. Tror vi river den gamle sikringsskapet i samme slengen og monterer en moderne sak i stedet.

Så må jeg sjekke hvor takvarmepanelene (!? jo et sånt hus) går før jeg begynner å skru nye stendere for ny vegg. Det blir til å krype i krypevinden ovenfor.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.