Hei på dere kjære proffer og hjemmemekkere,
Nå til helgen setter jeg i gang den 3 år gamle ideen med en gang i "torpargrunn".

Jeg har i dag en "torpargrunn" med "fullhøydemur" som for det meste er ikke utgravd. Det finnes en boddel på 15 kvm i det ene hjørnet med uisolert plate. Og nå tenker jeg å kjøre inn en graver i grunnen og grave ut og støpe ny plate og bygge en gang med trappehus til "overetasjen".

Jeg lurer nå på hvordan jeg skal gå frem med de eksisterende uisolerte veggene og hvordan jeg skal bygge de nye veggene mot det ikke utgravde. Hvilken konstruksjon/materiale er best? Jeg vil jo ha en varm og fuktfri gang. I dag kjører jeg avfukter i det ikke utgravde rommet og holder ca 65-70 rf...
Jeg vedlegger et bilde på hvordan det er tenkt å bli, de røde strekene er nye vegger, svarte streker er hvordan det ser ut i dag.

Hjelp meg,
/Mikael

• Plantegning av torpargrunn med planlagt ny hall og isolerte plater, med røde linjer som viser nye vegger og svarte linjer som eksisterende struktur.
Det beste ville vært 200 mm utvendig isodrän eller tilsvarende.

Her kommer litt bilder av mitt prosjekt som tok fart og ble skikkelig bra!
Byggeprosjekt med jordtransportbånd ved en murvegg. Utsikten viser trær utenfor en åpning. Liten gravemaskin i kjelleren, graver ut jord og stein. Arbeid pågår med å utvide eller renovere området under huset. Minigraver graver ut jord i kjellerrom, med byggestøtte og teglsteinsvegg i bakgrunnen. Prosjektbelysning lyser opp området. Underetasje renovert med lys, grusgulv og synlige rør og bjelker. Veggene er av murstein, og rommet ser delvis isolert ut. Betonggulv under konstruksjon med metallnett og isolasjon, omgitt av murvegger og byggeutstyr. Lys filtreres gjennom et halvferdig rom. Ny betonggulv i kjeller med synlige vegger og noen byggematerialer i bakgrunnen. Byggeprosjekt med stålsokler, treplanker og verktøy i et delvis ferdig kjellerom. Uten vinduer, med lys fra taklampene. Byggeprosjekt: Uferdig rom med trestolper, isolering i taket, verktøy og byggematerialer rundt på gulvet. Trebjelker støtter et tak med gul isolasjon i et byggprosjekt i en kjeller. Vegger av betongblokker og arbeidsverktøy er synlige i bakgrunnen. Innvendig takisolering med synlige bjelker og røropplegg, sett fra en kjeller under bygging. Uferdig rom med bygningsmateriell som isolasjon, metallrammer og treplanker, antagelig del av et byggeprosjekt i en kjeller. En halvferdig murvegg med betongblokker, en bøtte med mørtel og verktøy på et betonggulv i et prosjekt under bygging. Byggeprosjekt med uferdige vegger og tak, arbeidslampe, verktøy på gulvet og stiger ved en stabel med byggeplater. Renoveringsprosjekt med verktøy og materialer i et rom med uferdig tak og vegger. En tretrapp under bygging i et verksted med verktøy, maling og utstyr på hyller og bord. Tretrapp i moderne, renoveringsprosjekt med grå fliser og åpen dør. Verktøyveske og plankebiter ligger på gulvet ved siden av trappen. Nylig renovert rom med grått flislagt gulv, hvite vegger, innebygde skap og en tretrapp i hjørnet. Verktøy og materialer ses på gulvet. Inngangsparti med grå fliser, barnevogn og sko; del av forbedret prosjekt. Trappetrinn av tre under konstruksjon i et verksted, omgitt av verktøy og materialer.

• Liker
henche og 3 andre
  • Laddar…
Stilig og profesjonelt arbeid!
Jeg liker konstruksjonen din på sleden for å dra opp jord. :-)

C coccon skrev:
Stilig og profesjonelt arbeid!
Jeg liker din konstruksjon på sleden for å dra opp jord. :)
Tusen takk!
Transportbåndet er dessverre ikke min idé, men fantes å leie. Men det gjorde det hele veldig enkelt. Jeg leide også en elektrisk trillebår for å kunne få inn betongen fra betongbilen. Fikk en gang høre ”work smarter, not harder” og det lever jeg etter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.