gavagai skrev:
Jeg har klikket på edit component, men hvordan gjør jeg det etterpå? Jeg synes ikke at jeg får opp muligheten til å endre størrelse på et visst mål.
Jo, nå klarte jeg det nok. Takk! Men det andre spørsmålet (med bildet) gjenstår.
 
gavagai skrev:
Og så har jeg enda et spørsmål. Når jeg flytter en component vanligvis, så klikker jeg i et hjørne og drar den til et hjørne på en annen component, så "klikker den i" presis, men jeg klarer ikke å plassere en component, så å si midt på en annen component. Anta at jeg i bildet nedenfor vil ha inn regelen (som ser ut til å være for stor men ikke er det) 65 cm (eller annet spesifisert mål) fra venstre kanten av det som ser ut som et opp-ned-bord. Hvordan plasserer jeg den der? Og jeg er virkelig enormt takknemlig for all hjelp jeg får her. :thumbup:

[bilde]
Jeg klarte det ved først å plassere den i et hjørne og deretter flytte den et visst antall cm mot høyre (ved å skrive i "measurement boksen". Kanskje er det slik man må gjøre.
 
Enklest er å først tegne en ny linje fra innsiden av hjørnet og så langt ut du vil ha den. Så når du flytter regelen, fester du den mot enden på den nye linjen.
 
Så der ja! Nå er (det foreløpige) loftet tegnet. Takk alle for hjelpen! :)

3D-modell av et foreløpig loft med fire stolper og bjelker under gulvet, del av et diskusjonsinnlegg om byggeprosjekt. 3D-modell av et foreløpig loftdesign, med en rekkverk som viser støttebjelker og ben.
 
Det ser ut til å være folk med peiling i denne tråden, så jeg stjeler litt plass om det er ok?

Anta at jeg vil bytte fasade og vinduer på huset mitt, jeg tenker også å bygge en terrasse.

Jeg vil kunne tegne opp dette så jeg kan bestemme størrelse på vinduer, liggende/stående panel, størrelse på terrasse mm.

Går dette i sketch-up og om det går, er det mulig for noen som er dårlig med datamaskiner å lykkes?
 
3D-modell av et hus med skråtak, terrasse med rekkverk, og et rundt basseng i hagen. Målestokkangivelser er synlige.

Mener lignende dette.
Bildet hederlig stjålet fra google og håper det er ok å bruke her.
 
Jeg gjorde dette for en kunde. Det går an å ta bilder og fra disse male om fasade, vindu. Blir helt greit.

Det eneste man gjør er å lage materialer med bilder man har tatt og male veggen med.
 
JKrister skrev:
Jeg gjorde dette for en kunde. Det går an å ta bilder og fra disse male om fasade, vinduer. Blir helt greit.

Det eneste man gjør er å lage materiale med bilder man har tatt og male veggen med.
Hva må man betale for slikt?

Det trenger ikke være så detaljert som på et bilde.
Vil bare slippe å sitte med papir og penn for å kunne se proporsjonene.
 
Når jeg har jobbet, har det vært timebetaling. Jeg vil tro at du finner noen for 250-350 /h. Avhengig av omfanget tar det ikke mer enn en time eller to.
 
JKrister skrev:
Når jeg har jobbet har det vært timebetaling. Skulle tro at du finner noen for 250-350 /t. Avhengig av omfang tar det ikke mer enn en time eller to
Går det så fort??!
Det er jo omtrent like lang tid det tar for meg å starte datamaskinen :-)
 
hantverkare1 skrev:
Går det så fort??!
Det är jo omtrent like lang tid det tar for meg å starte datamaskinen :-)
Du har fått en pm.
Har gjort en veldig rask jobb på et kvarter for en kompis som ville sette igjen sin garasjeport.
Har ingen interesse i å selge tjenester vi forumet.
t. Øvre bilde viser et hus med en rød bil foran og en garasjeport. Nedre bilde viser garasjeporten dekket til med panel.
 
Ser ut som det har gått veien for deg gavagai, men det finnes flere forskjellige teknikker for å flytte objekter. For å få sentrum mot sentrum pleier jeg enten å flytte til et hjørne og deretter, som du nå gjorde(?), flytte inn en kjent måling ved å angi en numerisk verdi. Ofte kan man imidlertid først dra fra midten (av for eksempel en linje på objektet man vil flytte) til midten av en linje på objektet man vil flytte til.

Bruker ganske ofte støttelinjer (bruk "gradverktøyet"/proactor om jeg husker riktig). Veldig bra når man skaper/flytter/vrir objekter. Kan med fordel opprettes på eget lag som man senere skjuler.

Pleier i prinsippet alltid å tegne mine prosjekter i Sketchup - inkludert veranda, verandarekkverk - som det siste spørsmålet delvis gjaldt. Ikke et vanlig 3D program, men utrolig bra for enklere prosjekter.
 
Ytterligere tips er å lære seg de mest vanlige knappene som gjelder for ulike verktøy. Tror for eksempel det er O for å rotere kameravinkel, M for å flytte osv

Så bruker jeg piltastene for å låse hvilken akse jeg vil flytte objekt.

Finnes mye - sjekk/google på deres tutorials også.
 
Ettersom jeg har fått så mye bra hjelp her så kanskje noen av dere har lyst til å se på mitt siste loftforslag, som jeg har tegnet i SketchUp. Jeg tar gjerne imot alle synspunkter på om det ville være fornuftig å bygge noe slikt eller hvordan det kunne forbedres. En lenke til SketchUp-filen finnes i denne trådstarten: http://tinyurl.com/oe2q8gq
 
JKrister skrev:
Du har fått et pm.
Har gjort en veldig rask jobb på et kvarter til en kompis som ville sette igjen sin garasjeport.
Har ingen interesse i å selge tjenester vi forumet.
t.[bilde]


hvordan har du gjort det?

er det vanskelig? vil prøve litt forskjellige fasader på huset mitt....
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.