16.943 lest ·
29 svar
17k lest
29 svar
Program for å tegne enkel 3D-tegning?
Jeg klarte det ved først å plassere den i et hjørne og deretter flytte den et visst antall cm mot høyre (ved å skrive i "measurement boksen". Kanskje er det slik man må gjøre.gavagai skrev:Og så har jeg enda et spørsmål. Når jeg flytter en component vanligvis, så klikker jeg i et hjørne og drar den til et hjørne på en annen component, så "klikker den i" presis, men jeg klarer ikke å plassere en component, så å si midt på en annen component. Anta at jeg i bildet nedenfor vil ha inn regelen (som ser ut til å være for stor men ikke er det) 65 cm (eller annet spesifisert mål) fra venstre kanten av det som ser ut som et opp-ned-bord. Hvordan plasserer jeg den der? Og jeg er virkelig enormt takknemlig for all hjelp jeg får her.
[bilde]
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Det ser ut til å være folk med peiling i denne tråden, så jeg stjeler litt plass om det er ok?
Anta at jeg vil bytte fasade og vinduer på huset mitt, jeg tenker også å bygge en terrasse.
Jeg vil kunne tegne opp dette så jeg kan bestemme størrelse på vinduer, liggende/stående panel, størrelse på terrasse mm.
Går dette i sketch-up og om det går, er det mulig for noen som er dårlig med datamaskiner å lykkes?
Anta at jeg vil bytte fasade og vinduer på huset mitt, jeg tenker også å bygge en terrasse.
Jeg vil kunne tegne opp dette så jeg kan bestemme størrelse på vinduer, liggende/stående panel, størrelse på terrasse mm.
Går dette i sketch-up og om det går, er det mulig for noen som er dårlig med datamaskiner å lykkes?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg

Mener lignende dette.
Bildet hederlig stjålet fra google og håper det er ok å bruke her.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Hva må man betale for slikt?JKrister skrev:
Det trenger ikke være så detaljert som på et bilde.
Vil bare slippe å sitte med papir og penn for å kunne se proporsjonene.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Ser ut som det har gått veien for deg gavagai, men det finnes flere forskjellige teknikker for å flytte objekter. For å få sentrum mot sentrum pleier jeg enten å flytte til et hjørne og deretter, som du nå gjorde(?), flytte inn en kjent måling ved å angi en numerisk verdi. Ofte kan man imidlertid først dra fra midten (av for eksempel en linje på objektet man vil flytte) til midten av en linje på objektet man vil flytte til.
Bruker ganske ofte støttelinjer (bruk "gradverktøyet"/proactor om jeg husker riktig). Veldig bra når man skaper/flytter/vrir objekter. Kan med fordel opprettes på eget lag som man senere skjuler.
Pleier i prinsippet alltid å tegne mine prosjekter i Sketchup - inkludert veranda, verandarekkverk - som det siste spørsmålet delvis gjaldt. Ikke et vanlig 3D program, men utrolig bra for enklere prosjekter.
Bruker ganske ofte støttelinjer (bruk "gradverktøyet"/proactor om jeg husker riktig). Veldig bra når man skaper/flytter/vrir objekter. Kan med fordel opprettes på eget lag som man senere skjuler.
Pleier i prinsippet alltid å tegne mine prosjekter i Sketchup - inkludert veranda, verandarekkverk - som det siste spørsmålet delvis gjaldt. Ikke et vanlig 3D program, men utrolig bra for enklere prosjekter.
Ytterligere tips er å lære seg de mest vanlige knappene som gjelder for ulike verktøy. Tror for eksempel det er O for å rotere kameravinkel, M for å flytte osv
Så bruker jeg piltastene for å låse hvilken akse jeg vil flytte objekt.
Finnes mye - sjekk/google på deres tutorials også.
Så bruker jeg piltastene for å låse hvilken akse jeg vil flytte objekt.
Finnes mye - sjekk/google på deres tutorials også.
Ettersom jeg har fått så mye bra hjelp her så kanskje noen av dere har lyst til å se på mitt siste loftforslag, som jeg har tegnet i SketchUp. Jeg tar gjerne imot alle synspunkter på om det ville være fornuftig å bygge noe slikt eller hvordan det kunne forbedres. En lenke til SketchUp-filen finnes i denne trådstarten: http://tinyurl.com/oe2q8gq
Klikk her for å svare


