Jeg trenger et enkelt gratisprogram for å tegne skisser i 3D på datamaskinen før jeg skal bygge et lite loft i barnas rom. Jeg vil virkelig fremheve at det skal være enkelt. Brukervennlighet foran finesser. Det eneste jeg trenger å kunne gjøre er å tegne et antall blokker og deretter plassere dem i forhold til hverandre i et 3D-rom (som det jeg har tegnet her: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/226833-oimpregnerade-reglar-95x95-2.html). Noen som har tips?
 
Sketch up.
Men enkelt og bare kunne, pleier å være veldig subjektivt.
Jeg synes programmet er bra for raske skisser. Å hente ned ferdige modeller slik som senger, toalett, kjøkken er også praktisk.
 
Jeg mistenkte at jeg ville få det tipset. Jeg har faktisk lastet ned det programmet, men har ikke helt klart å forstå det. Det jeg har klart så langt er å tegne en rettblokk (en regel), men så vil jeg jo kunne flytte den i rommet og plassere den i forhold til andre ting jeg tegner. Det klarer jeg ikke. Tips mottas gjerne fra noen som er bedre på programmet. :)
 
  • Liker
davveno1
  • Laddar…
gavagai skrev:
Jeg mistenkte at jeg skulle få det tipset. Jeg har faktisk lastet ned det programmet, men har ikke helt klart å fatte det. Det jeg har klart så langt er å tegne en rettblokk (en regel), men så vil jeg jo kunne flytte den i rommet og plassere den relativt til andre ting jeg tegner. Det får jeg ikke til. Tips mottas gjerne fra noen som er bedre med programmet. :)
Det enkleste er å gjøre det til et objekt etter at du har tegnet det, ellers vil det fortsatt være 12 streker. Du gjør dette ved å markere hele rettblokken (bare dra en rute over den) så høyreklikker du og trykker "make component", deretter kan du flytte hele rettblokken med flytteverktøyet uten at den deler seg eller strekkes ut.
 
Bra svar, å bruke komponenter er nøkkelen til suksess i SketchUp.
 
Takk! Så til neste problem... Nå har jeg to objekter som jeg vil plassere rett ved siden av hverandre. Dels går de inn i hverandre i stedet for å "støte mot" hverandre (som normale trestykker gjør, da to separate solide objekter ikke kan oppta samme plass i virkeligheten). Dels kan jeg umulig plassere dem så de står akkurat rett ved siden av hverandre, så jeg vet at de står på rad foran hverandre så å si. Veldig takknemlig for all hjelp!
 
gavagai skrev:
Takk! Så til neste problem... Nå har jeg to objekter som jeg vil plassere rett ved siden av hverandre. De går imidlertid inn i hverandre i stedet for å "støte mot" hverandre (som normale trestykker gjør, da to separate solide objekter ikke kan oppta samme plass i virkeligheten). Dessuten kan jeg umulig plassere dem så de står akkurat ved siden av hverandre, slik at jeg vet de står på rad foran hverandre så å si. Veldig takknemlig for all hjelp!
Her handler det om å velge riktig punkt å flytte fra når du skal flytte et objekt. Hvis du markerer objektet og trykker på flytte-verktøyet, velger du det punktet du vil støte mot med og flytter deretter til tilsvarende punkt eller linje på objektet som skal "støtes mot".
 
Om du skal jobbe i SketchUp (noe jeg synes du skal), start med å se på noen av deres video-tutorials, de gir grunnleggende kunnskap på en god måte og sparer mye tid. Jeg har modeller av mange rom i huset, et svært kraftfullt verktøy for renovering og innredning

http://www.sketchup.com/learn
 
  • Liker
Luigi Tondo
  • Laddar…
falkn skrev:
Her handler det om å velge riktig punkt å flytte fra når du skal flytte et objekt. Hvis du markerer objektet og trykker på flytte-verktøyet så velger du det punktet du vil støte imot med og flytter deretter til tilsvarende punkt eller linje på objektet som skal "støtes imot".
Yes! Takk! Tror at jeg klarer alt jeg trenger å kunne for å tegne det jeg vil nå faktisk. Stort takk!
 
Se så fint! :D

Veggmontert hyllekonsept i 3D-modell, med en horisontal stang som stikker ut fra en vertikal stang.
 
gavagai skrev:
Se så fint! :D

[bilde]
Hehe, herlig! :P
 
O.k.... Nå har jeg en component (som jeg dessuten har kopiert, siden jeg trenger å bruke den flere ganger), og så har jeg oppdaget at jeg har laget den i litt feil mål. Kan jeg endre målene på den i stedet for å fjerne alle fire (i dette tilfellet) og lage helt nye?
 
Edit component. Og om du ikke vil endre alle. Make unique
 
Jeg har klikket på edit component, men hva gjør jeg etter det? Jeg synes ikke jeg får frem muligheten til å endre størrelse på et visst mål.
 
Og så har jeg enda et spørsmål. Når jeg flytter en component vanligvis, så klikker jeg i et hjørne og drar den til et hjørne på en annen component, så "klikker den i" helt presist, men jeg klarer ikke å plassere en component så å si midt på en annen component. Anta at jeg i bildet nedenfor vil ha inn regelen (som ser ut til å være for stor men ikke er det) 65 cm (eller annet spesifisert mål) fra venstre kant av det som ser ut som et opp-ned-bord. Hvordan plasserer jeg den der? Og jeg er virkelig enormt takknemlig for all hjelp jeg får her. :thumbup:

En 3D-modell som viser en opp-ned-vendt bordramme med en vertikal regel plassert i midten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.