Angående listen ved ventilen; enig med "raveper". Dessuten setter man ikke en ventil så nær taket at man ikke får plass med lister. Like ille som å sette brytere så nær dørkarmen at man må lage hakk i dørkarmen.

nino skrev:
litt off topic men hvordan ville man ha løst det rundt ventilen synes dere?
Jeg synes ikke det ser veldig bra ut men ikke helt dårlig heller...
Jeg har gjort et par slike monteringer, og da har jeg fått det veldig pent ved å sage+frese ut i listen for å få god passform, men det har nok tatt 2 timer og resultert i litt bygging av jigger og noen prøvestykker, og det er nok ikke mange kunder som vil betale 1000:- ekstra for det arbeidet.

Apropos sokler mot ujevn vegg, jeg pleier å dra en tynn streng med latex på baksiden av sokkelen, deretter er det bare å tørke av det som presses opp mot veggen med fingeren når man trykker inn sokkelen, da forsvinner skyggene.

Daniel78 skrev:
Jeg har gjort et par slike montasjer, og da har jeg fått det veldig pent ved å sage+frese ut i listen for å få god passform, men det har nok tatt 2 timer og resultert i litt bygging av jigger og noen prøvebiter, og det er nok ikke mange kunder som vil betale 1000:- ekstra for det arbeidet.

Apropos sokler mot ujevn vegg, jeg pleier å dra en tynn streng med latex på baksiden av sokkelen, så er det bare å dra av det som presses opp mot veggen med fingeren når man trykker på sokkelen, da forsvinner skyggene.
Vi vil ha det pent, så det får koste hva det vil.. man kanskje skal prøve seg på det selv.. har jo noen listbiter igjen fra deres herjing og se hvor pent jeg får til det.. det er jo et tricky sted helt klart. Jeg nevnte det også for snekkeren, men han sa bare at det ikke var noe problem. Tok av lokket nettopp og sjekket. Der det er som smalest er det bare 1-3 mm til tak. Men om man har skjøten i midten og fuger, maler så kanskje det ser OK ut.. en annen taklist blir kanskje nødvendig til slutt eller at vi flytter ventilene.. men da må man vel ut på fasaden og herje også? ikke så moro i 4. etasje.

Hvis man bruker akrylfugemasse og stryker så godt det går etterpå maler, vil skyggene også forsvinne? Hvis vi nå ikke gjør om sokkelen.

LinusW skrev:
Om man kjører med akrylfugemasse og stryker så godt man kan, så vil skyggene også forsvinne? Om vi nå ikke gjør om sokkelen.
Det går an å gjøre, men det vil synes at fugen ligger oppå sokkelen, men det ser nok bedre ut enn mørke skygger.

Det er kontraster som trekker øynene til seg.

Synes ikke det var så farlig, noen ting bør vel utbedres kanskje. Men som noen andre sa. En tube akrylfugemasse gjør mirakler med det der, så kanskje litt listemaling.

Vi bor i et område som er bygd 2006 av en stor byggefirma. (Masse hus)

Synes at dine bilder ser ut omtrent som det gjør her. Antar at det er slik firmaene jobber nå til dags. Det skal gå raskt og så fikser man om noen klager for mye. Vi er de andre som bor her så det er bare å akseptere situasjonen og fikse selv etter hvert som man pusser opp.

Problemet er vel litt at en viss gruppe moderne snekkere mer burde kalles for montører. De mangler den der følelsen for å gjøre ting riktig fra begynnelsen.

Ser man på grand designs osv. så pleier de å ha forskjellige folk, først er stammebyggerne der og bygger huset, så kommer innredningssnekkerne og tar innsiden.

Her i vårt land så virker det som at "snekkere" skal klare alt, men det er jo varierende resultat.

Nei jeg sier som enkelte andre her.

en snekker betyr ikke automatisk at det blir pent med finliret.

vi hadde noen stykker som byttet alle vinduene våre i huset, alle sa at finliret med listene osv. fikk en av gutta gjøre fordi det var han best på.

Så som sagt, nesten best å gjøre det selv når det gjelder finnishen ellers.

Sur når det blir sånn, men ser man hvordan det ser ut i nyproduserte leiligheter og villaer så virker det å være akseptert. Så det kommer nok an på hvem du spør, om det er greit eller ikke.

Jeg hater å sette listverk, men gjør det likevel alltid selv for da vet jeg at det blir som jeg vil ha det, alternativt jeg har bare meg selv å skylde på hvis det blir dritt.

murbrukm skrev:
Før dommen faller over snekkeren som har vært i farten, skriv gjerne hva det kom til å koste. Det ser ikke pent ut, det er jeg enig i. Men jeg skulle gjerne vite prisen på arbeidet, kan hende det var tidsnød/omtanke for kunden som gjorde at snekkeren tok disse snarveiene.

(Og med omtanke for kunden mener jeg at det skulle gå raskt så timeprisen ikke skulle bli så høy)
Timeprisen er like høy uansett om snekkeren slurver eller ikke?
Muligens blir sluttprisen billigere om de slurver og bare fakturerer den medgåtte tiden, siden slurvete arbeid går raskere å utføre enn et profesjonelt arbeid.

Det store problemet i din story er jo ikke hvordan resultatet ble eller ser ut - men at dere ikke hadde en ordentlig avtale før arbeidet ble igangsatt. Det føles som enorme muligheter - eller risikoer - avhengig av hvordan man ser det. De som gjorde jobben ser ut til å ha trodd at de hadde frie tøyler og at dette var det dere ønsket, så et sted er det klart betydelige brister i kommunikasjonen.

Skal man bestille noe av en håndverker, forutsett aldri noe, vær utrolig tydelig med hvor perfekt resultatet skal være, kriterier som skal være oppfylt for at jobben kan anses som OK etc. For guds skyld, ikke gi fra deg noen nøkkel til noen før dere har skriftlige kopier av avtalen.

Listen ved ventilen var dog ingen lett nøtt, jeg hadde nok krevd mye for det arbeidet om jeg hadde vært snekker selv... opp med en MDF-restbit, bort med ventildekselet, tegne på baksiden av MDF'en, ned og sage ut en mal, måle nøyaktig hvor på listen den møter ventilrøret og deretter sage etter malen med stikksag. Jeg hadde spyttet og bannet skikkelig der iallfall :)

Men som sagt, det største problemet synes utvilsomt å være at dere ikke ser ut til å ha hatt en tydelig avtale med de som utførte jobben.

I dag hadde jeg møte med sjefen som jeg møtte før jobben.

Det begynte med at vi gikk gjennom det vi var misfornøyde med og diskuterte dette.
Vi kom ikke overens, og han mente at vi var "unødvendig pirkete", noe man tydeligvis ikke får være når det gjelder vårt eget hjem.
Han syntes alt så bra ut, inkludert hullet over ventilen ifølge ham...

I tillegg syntes jeg ikke det var OK at han hadde sluppet inn håndverkere jeg ikke hadde møtt, eller at vi ikke hadde diskutert pris, hadde han ingen forståelse for.

Det blir å rive, og som mange andre sier, gjøre det selv... da slipper jeg å ha det vondt av å skylde på noen andre. Vil man ha finjustering, må man vel gjøre det selv, antar jeg.

LinusW skrev:
I dag hadde jeg møte med sjefen som jeg traff før jobben.

Det begynte med at vi gikk gjennom det vi var misfornøyde med og diskuterte dette. Vi ble ikke enige, og han syntes vi var "unødvendig pirkete," noe man tydeligvis ikke får være når det gjelder vårt eget hjem. Han mente alt så bra ut, inkludert hullet over ventilen ifølge ham...

Så at jeg ikke syntes det var OK at han hadde sluppet inn håndverkere jeg ikke hadde møtt, eller at vi ikke hadde diskutert pris, hadde han ingen forståelse for.

Det blir å rive og, som mange andre sier, gjøre det selv... da slipper jeg å føle meg dårlig over å skylde på noen andre. Vil man ha finpuss, får man gjøre det selv, antar jeg.
Men hva ville han ha betalt for jobben? Hva ble dere enige om pris nå når du ikke var fornøyd? Etter min mening så bildene dine for jævlige ut, og en slik håndverker hadde ikke fått en krone fra meg.

nissenhj skrev:
Men hva ville han ha betalt for jobben?
Hva ble dere enige om pris nå når du ikke var fornøyd?
Ifølge meg så bildene dine for jævlig ut, og en slik håndverker hadde ikke fått en krone fra meg.
Jeg påpekte jo også nå til ham at jeg syntes det var merkelig at vi ikke engang hadde diskutert pris, og han sa at de normalt ikke gjør det..
Vi betaler ingenting for jobben.. han spurte når jeg ville at folkene hans skulle komme og rive det, men jeg sa at han ikke trenger å kaste bort tid med arbeidskraft på det når vi heller gjør det selv. Stemningen var ganske trykk når han gikk så..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.