Martin_B Martin_B skrev:
Kan TS legge inn et bilde på hvordan den ser ut som forskjøvet? Det hadde vært gøy å se.
Her kommer det litt bilder. Listen er godt oppskrapet i kantene nå etter alt skjæring og mekking.

Bilde en og to er etter forskyvning.

En trelist med ujevne kanter etter bearbeiding og sliping, sett fra siden. Ujevnhetene vises tydelig, og listen er skadet. En hvitmalt list med skadede kanter og avrundet utskjæring i treverk på lys trebakgrunn, viser tilpasning etter bearbeiding.

Slik passer de sammen.

To lister som er sargede i kantene og tilpasset for å passe sammen, men skadet under prosessen.

Eksperimenterte litt og filte ut en avrunding der pluppen/dråpen/nesen tar i og forhindrer at de passer sammen.

Ødelagt list med skade i kanten, viser merkene etter karving og eksperimentering for å bedre passform, mot en tregulvbakgrunn.

Så passer de mye bedre sammen. Men jeg skadet alt så det ser uansett ikke så bra ut :(

Hvit list i hjørne med sargede kanter, holdes av en hånd. Skader synlig etter justeringer for å forbedre passformen.

• En hånd holder en hvitmalt list der hjørnet er skadet etter justeringer for å passe bedre sammen.
  • Liker
hakan_975 og 4 andre
  • Laddar…
Takk for engasjementet i denne tråden. Emnet er vel skapelig uttjatet på forumet så jeg hadde ikke regnet med mye til svar :)

• Liker
Maria T og 1 annen
  • Laddar…
Martin_B
@Tokfarbrorn Sånn skal det se ut! Blir bra det der. At det ikke blir 100% perfekt p.g.a den "umulige" profilen spiller ingen rolle, det er bare sjarmerende. Kan jo ikke bli bedre med fornekropping helt enkelt.

Blir det noe lite hull så pirk dit litt latexfug så blir det bra.

• Liker
FreQa
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
@Tokfarbrorn Så skal det se ut! Blir bra det der.
....
Blir det noe lite hull så pirk dit litt latexfug så blir det bra.
Takk! :D Men nå nevnte du det der forferdelige ordet! Latexfug, brrrrr...

Nei, men spøk til side. Jeg får nok akseptere situasjonen og bare smøre på litt fug.
Eller gjøre 'som alle andre' og bare kappe i vinkel.

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
T Tokfarbrorn skrev:
Takk! :D Men nå nevnte du det der fæle ordet! Latexfug, brrrrr...

Nei men spøk til side. Jeg får nok akseptere situasjonen og smøre på litt fug.
Eller gjøre ‘som alle andre’ og bare skjære.
Visst er det kjedelig med slike moderne syntetiske materialer osv. men visst, det fungerer og reduserer litt hodepine.

Ellers finnes det sikkert gamle hederlige metoder for å fylle sprekker osv., men jeg gjetter at de ikke er like praktiske som en tube med latexfug.

En eller annen plass må man sette grensen for hvor gammeldags man vil bygge. Skal man være skikkelig nøye, skal man egentlig høvle sine egne lister.

Personlig nøyer jeg meg med at en konstruksjon er minst like holdbar som gamle hederlige konstruksjoner med for eksempel tykke plankevegger osv., samt at resultatet ser ekte gammeldags ut. Så lenge en fylling er av latexfug eller en eller annen gammel hederlig variant, bryr jeg meg mindre om når overflaten uansett er en maling, fordi man ser ikke hva som er under :)

Martin_B Martin_B skrev:
Visst er det kjedelig med slike moderne syntetiske materialer osv. men visst, det fungerer og sparer litt hodebry.

Ellers finnes det sikkert gamle hederlige metoder for å fylle sprekker osv, men jeg gjetter på at de ikke er like smidige som en tube med latexfog.

Et sted må man trekke grensen for hvor gammeldags man vil bygge. Skal man være skikkelig ordentlig så skal man egentlig høvle sine egne lister.

Personlig nøyer jeg meg med at en konstruksjon er minst like holdbar som gamle hederlige konstruksjoner med eksempelvis tykke plankvegger osv, samt at resultatet ser ekte gammeldags ut. Så om en fylling er av latexfog eller en eller annen gammel hederlig variant bryr jeg meg mindre om når overflaten uansett er en maling, hvorfor man ikke ser hva som er under :)
Jeg er helt enig med deg egentlig. Det er en tåpelig type prestisje jeg har å unngå det i det lengste. Så er jeg tåpelig glad i utfordringen å, i alle fall forsøke å gjøre noe så godt jeg bare kan bare for å se om jeg fikser det. Så når det kommer til at jeg skal sette alle listene, i skarpt leie så å si, så kommer jeg nok til å korte ned og nøye meg med å gå den 'enklere veien' siden det til slutt sannsynligvis bare er jeg som kommer til å merke "jukset". Men juks blir det jo ikke heller i dette tilfellet, mer en nødvendighet.

Men det er som sagt gøy å vite hvordan man gjør og hva som går og hva som ikke går :)

richardtenggren
Jeg følger denne kontoen på Instagram, han føles litt som en listningsguru: carpentry_bymar

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jeg følger denne kontoen på instagram, han føles litt som en listningsguru: carpentry_bymar
Ah, den der gutten har jeg vært inne og sett på en hel del. Flotte jobber :)

Orket ikke lese gjennom alle svarene, men her kommer ett fra en snekker som alltid forer.
Det går ikke! Hvis du ser på bildet du har tatt, så ser du skygge på listen der du mener.
Tenk sånn her: Hvis du har et hjørne på veggen med høyre og venstre side. Tenk deg listen på veggen på høyre side, ferdig oppsatt. Ta en lommelykt og sett den på venstre vegg akkurat der listen skulle vært og lys på høyrelisten med. Der du får skygge, der går det ikke å få det bra.
Der det er "nær" å bli skygge, der er det vanskelig å få det bra for det blir veldig tynt.

F frityreldarn skrev:
Orket ikke lese gjennom alle svarene, men her kommer et fra en snekker som alltid forkroppar.
Det går ikke! Om du ser på bildet du har tatt så ser du skygge på listen der du mener.
Tenk sånn: Om du har et hjørne på veggen med høyre og venstre side. Tenk deg listen på veggen på høyre side, ferdig oppsatt. Ta en lommelykt og sett den på venstre vegg nøyaktig der listen skulle vært og lys på høyrelisten med. Der du får skygge, der går det ikke å få det bra.
Der det er "nært" å bli skygge, der er det vanskelig å få det fint, for det blir veldig tynt.
Aha, det var et smart lite triks! Jeg tror faktisk også at man ser på et av mine bilder samme skyggelegging som man ville fått med lommelykten, og det stemmer jo med hvor det ikke går sammen. Det andre bildet.

mattiasp har også forklart hvorfor det ikke går, ikke med samme ord, men grunnen er egentlig den samme =)

Edit: gikk glipp av at du faktisk skrev "Om du ser på bildet du har tatt så ser du skygge på listen der du mener."

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
T Tokfarbrorn skrev:
Takk! :D Men nå nevnte du det der fæle ordet! Latexfog, brrrrr...

Nei men spøk til side. Jeg må nok akseptere situasjonen og bare kline dit litt fog.
Eller gjøre 'som alle andre' og bare gjære.
Et alternativ er å kjøpe umalte lister og male dem på plass. Da kan man dekke til litt mindre skavanker og spikerhodene.

useless useless skrev:
Et alternativ er å kjøpe umalte lister og male dem på plass. Da kan man dekke til litt mindre skavanker og spikerhodene.
Japp, det er selvfølgelig en mulighet det med.

Ja, Martin_B er jo inne på helt riktig spor. Bare smink over med litt hvit latex. Koster ikke mange 10-ere i sammenligning med å kjøpe helt nye lister.

Litt sminke og noen ekstra dråper med maling pent lagt i innerhjørnet så kommer ingen til å se det.

Et hus er "fresh n clean" i kanskje (om du har flaks og er forsiktig) 2 år. Så vil du ha mange andre hakk her og der som vil sette større sjelelige spor i kroppen din enn de der coppade innerhjørnene :)

Fin list for øvrig!

EDIT: Oops, så at jeg trodde jeg hadde lest til siste innlegg, men det var FEIL. Fantes en hel del til etter Martin_Bs innlegg. Sorry.

T tobbbias skrev:
Yes, Martin_B er jo inne på helt rett spor. Bare smink over med litt hvit latex. Koster ikke mange 10-ere i sammenligning med å kjøpe helt nye lister.

Litt sminke og noen ekstra dråper med farge pent lagt i innerhjørnet så vil ingen se det.

Et hus er "fresh n clean" i kanskje (om du har flaks og er forsiktig) 2 år. Så vil du ha mange andre hakk litt her og der som vil sette større sjelspreg i kroppen din enn de der koppede innerhjørnene :)

Fin list for øvrig!

EDIT: Oops, så at jeg trodde jeg hadde lest til siste innlegg men det var FEIL. Det fantes en hel del til etter Martin_Bs innlegg. Sorry.
Ja, det er helt sant :D
To barn hjelper også til ganske bra med å lage nye fine merker litt her og der :crysmile:

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Gjør de merker i taklistene? :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.