8.385 lest ·
50 svar
8k lest
50 svar
Problem med utskåret taklist
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Etter å ha sett i en annen tråd du svarte på, samt veid inn den siste setningen i ditt tidligere svar, så lurer jeg på om jeg kanskje må tolke det der som at du egentlig ikke svarte seriøst på spørsmåletmattiasp skrev:
Å forenkle er den rette måten å gjøre det om man ønsker å være innredningssnekker og ikke bygningssnekker. Med den der listen er det dessverre ikke mulig. Jeg hadde i ditt sted valgt en annen list, heller enn å senke meg til bygningssnekkeri. En bygningssnekker gerer innerhjørner. Merk vel at jeg gjerne kompliserer ting og er dokumentert treg.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 innlegg
Jeg er ikke helt med på hvorfor man ikke skulle kunne bruke metoden med å forkoppe.
Jeg har aldri prøvd med en så "vanskelig list". Men metoden som jeg lærte via en lenke her på byggahus for mange år siden, gikk ut på at du først setter en list som er saget 90 grader rett mot veggen. Deretter tar du den andre listen og sager i 45 grader som om begge var gjæret. Da stikker det jo ut en masse materiale som må bort. Det gjør man med en løvsag som følger "spissen" av den gjærede listen. Man sager med løvsagen omtrent 45 grader. Og man pleier å måtte hjelpe til litt med en rasp på slutten. Men spissen på listen skal altså være nøyaktig som den ble ved 45 graders sagningen.
Jeg har aldri prøvd med en så "vanskelig list". Men metoden som jeg lærte via en lenke her på byggahus for mange år siden, gikk ut på at du først setter en list som er saget 90 grader rett mot veggen. Deretter tar du den andre listen og sager i 45 grader som om begge var gjæret. Da stikker det jo ut en masse materiale som må bort. Det gjør man med en løvsag som følger "spissen" av den gjærede listen. Man sager med løvsagen omtrent 45 grader. Og man pleier å måtte hjelpe til litt med en rasp på slutten. Men spissen på listen skal altså være nøyaktig som den ble ved 45 graders sagningen.
Jo eksakt, forkropping er navnet på den teknikken jeg bruker meg av i dette tilfellet, har jeg nå lært meg av tidligere innlegg. Eksakt den metoden du beskriver har jeg brukt med perfekt resultat på alle andre tak- og gulvlister.H hempularen skrev:Jeg er ikke helt med på hvorfor man ikke skulle kunne bruke metoden med å forkroppene.
Jeg har aldri prøvd med en så "vanskelig list". Men metoden som jeg lærte via en link her på byggahus for mange år siden, gikk ut på at du først setter en listen i 90 grader saget direkte mot veggen. Deretter tar du den andre listen og sager i 45 grader som om begge var gjæret. Da stikker det ut en masse materiale som må bort. Det gjør man med en løvsag som får følge "spissen" av den gjærede listen. Man sager med løvsagen omtrent 45 grader. Og pleier å måtte hjelpe til litt med en raspe på slutten. Men spissen på listen skal altså være eksakt som den ble ved 45 graders sagingen.
Det er det at ved selve dråpen/pearl/dråpen på bildet så får jeg ikke til det.
Selv om jeg tar bort alt helt "ned til fargen" på baksiden så blir det feil/passer ikke. Jeg kanskje kan ta et bilde av det jeg har hjemme så kanskje det blir lettere å forstå hva jeg mener.
Det er absolutt mulig at jeg gjør noe generaltabbe og at det er derfor det blir feil.
Joda, jeg var helt seriøs. Det går ikke å forkruppe om listen du skal montere har et "bakslipp". La meg forklare hva jeg mener: Om du for eksempel monterer en hullkilelist, vil den vannrette delen av hullkilen nærmest taket bli nærmest uendelig tynn når du forkrupper den. Om du ser for deg listen i monteringsposisjon, får ingen del av listen passere punktet der den er vannrett. Henger du med? Jeg kunne ha illustrert med en tegning, men ikke akkurat nå.T Tokfarbrorn skrev:
Edit, eller, jo, jeg har tegnet en pil der problemet er.

Jeg beklager den feilaktige antagelsen, og jeg tror jeg forstår hva du mener.mattiasp skrev:
Joda, jeg var helt seriøs. Det går ikke å forkroppa om listen du skal montere har et "bakslipp". La meg forklare hva jeg mener: Om du for eksempel monterer en hulkillist, vil den vannrette delen av hulkillen nærmest taket bli nærmest uendelig tynn når du forkropper den. Om du tenker deg listen i monteringsposisjonen, må ingen del av listen passere stedet der den er vannrett. Følger du med? Jeg kunne illustrere med et bilde, men ikke akkurat nå.
Edit, eller, jo, jeg har tegnet en pil der problemet er.
Det er der jeg også får problemer, der du har tegnet inn pilen.
Jeg får rett og slett nøye meg med den såkalte "byggnadssnickare"-metoden (
Hva er problemet med forkrøpning på denne listen, mer enn at dråpen som dere har ringet inn ikke blir helt perfekt akkurat innerst i hjørnet?
Forkrøper man denne listen så kan man jo bare trykke i litt fogmasse rett bak denne halvrunde dråpen i profilen.
Det ser man jo ikke helt nedenfra uansett, med tanke på at listen sitter i taket.
Man har jo dette å velge mellom eller å gjære. Bare å velge mellom pest eller kolera.
Ser det greit ut hadde jeg valgt forkrøpning uansett.
Kan TS legge inn et bilde av hvordan den ser ut som forkrøpet? Hadde vært gøy å se.
Forkrøper man denne listen så kan man jo bare trykke i litt fogmasse rett bak denne halvrunde dråpen i profilen.
Det ser man jo ikke helt nedenfra uansett, med tanke på at listen sitter i taket.
Man har jo dette å velge mellom eller å gjære. Bare å velge mellom pest eller kolera.
Ser det greit ut hadde jeg valgt forkrøpning uansett.
Kan TS legge inn et bilde av hvordan den ser ut som forkrøpet? Hadde vært gøy å se.
Nei, det har den ikke. TS list har en springe som går opp mot taket. Den blir således umulig å forkrøpp perfekt.M Marcussjogren skrev:
Dog tror jeg ikke det er noen større fare, men burde gå an å løse med litt latexfog akkurat der listen ikke fyller opp og blir et lite hull.