Hei!
Er det noen som har vært borti dette...? Eller noen dyktige som kan svare på spørsmålet mitt?
Jeg har en såkalt lukket tank på tre kubikk som en gammel løsning for toalettavløp. Fra tanken opp til bakken er det to rør, ett for tømming/suging og ett for ventilasjon.
Nå ved tre anledninger har tanken fylt seg med smeltet/regnvann. Min teori er at frosten har fått rørene til å bevege seg, og kanskje løftet dem litt, slik at vann fra bakken infiltreres i tanken.
Det blir dyrt...! Tanken skal tømmes først uke 36 og det koster 1000 kroner ekstra utover ordinær pris.
For andre gang på noen år har jeg begynt å grave ned til tanken for å undersøke hva som har skjedd. Åpenbart lyktes jeg ikke forrige gang med å utbedre feilen på riktig måte.
Hva kan jeg gjøre for at dette ikke skal skje igjen...?
Er det bare rørlegger som gjelder...?
Jeg vil være veldig takknemlig for tips. Takk på forhånd.
Er det noen som har vært borti dette...? Eller noen dyktige som kan svare på spørsmålet mitt?
Jeg har en såkalt lukket tank på tre kubikk som en gammel løsning for toalettavløp. Fra tanken opp til bakken er det to rør, ett for tømming/suging og ett for ventilasjon.
Nå ved tre anledninger har tanken fylt seg med smeltet/regnvann. Min teori er at frosten har fått rørene til å bevege seg, og kanskje løftet dem litt, slik at vann fra bakken infiltreres i tanken.
Det blir dyrt...! Tanken skal tømmes først uke 36 og det koster 1000 kroner ekstra utover ordinær pris.
For andre gang på noen år har jeg begynt å grave ned til tanken for å undersøke hva som har skjedd. Åpenbart lyktes jeg ikke forrige gang med å utbedre feilen på riktig måte.
Hva kan jeg gjøre for at dette ikke skal skje igjen...?
Er det bare rørlegger som gjelder...?
Jeg vil være veldig takknemlig for tips. Takk på forhånd.
Om ingen använder avloppet efter en natt och helst om det regnat. Så ska du lyssna i rören, det ska vara tyst, hörs det något plurr, så är det läck, finns säkert en större manlucka under jord som går att öppna. Då kan man se var det rinner in. Normalt med att en tank blir full, är att det läcker in i någon rörskarv eller där röret från huset ansluter. Är en tätning i tanken och om röret satt sig lite, så trycks röret ner och en glipa blir.
Tack för din kommentar.J jonaserik skrev:Om ingen använder avloppet efter en natt och helst om det regnat. Så ska du lyssna i rören, det ska vara tyst, hörs det något plurr, så är det läck, finns säkert en större manlucka under jord som går att öppna. Då kan man se var det rinner in. Normalt med att en tank blir full, är att det läcker in i någon rörskarv eller där röret från huset ansluter. Är en tätning i tanken och om röret satt sig lite, så trycks röret ner och en glipa blir.
Avsugnings röret hade lyfts från tanken. sannolik p g av den tuffa kylan i vintras. (Vill ej ens tänka på möjligt sabotage... Modeord nu för tiden).
Jag anlitade rörmokare som skruvade fast avsugnings röret till munstycket i tanken. Det borde sitta fast framöver.
Kostnader på två år: 2 planerade tömningar á 2600:- styck plus 2 extra á 3500:- styck... Plus rörmokarens arbete: 1900:-...
Lite roligare hade man kunnat göra med pengarna.
Tack igen!
Om tanken ligger något högre än omgivningen eller om du har ett dike intill kan du väl tömma (om det bara är vatten) genom en hävert. Ner med en slang i tanken och fyll slangen med vatten (du vill inte suga med munnen 😁) och sen snabbt sänka slangen under tankens nivå så hävertverkan startar. Då slipper du i alla fall en onödig kostnad.
Jo, det tipset fick jag från rätt källa. (lite försent bara)
Dock är det svårt att veta hur mycket vatten och hur mycket skit finns där...Det vattnet lär lukta riktigt illa i varje fall... Men nästa gång...!
Nu är problemet åtgärdat men det är mycket man har lär sig av misstag.
Området (skog och jordbruksmark) har ofta nu för tiden vatten brist. Jag har egen brunn. Det regnar för lite. Trots allt vill Kommunen ta betald (ca 2500) för att ansökan om tillstånd för förbränningstoalett... Argumentationen om brist på vatten, tekniska fel med tanken och att jag fick betala till Kommunen över tio tusen kronor för tömning samt rörmokarens kostnad för reparation av avsugnings röret, gör självklart ingen undantag för byråkratiska kostnader... I fastigheten har altid funnits utedass och utrymmet finns kvar! Fel av mig att underskatta gamla lösningar...!
Dock är det svårt att veta hur mycket vatten och hur mycket skit finns där...Det vattnet lär lukta riktigt illa i varje fall... Men nästa gång...!
Nu är problemet åtgärdat men det är mycket man har lär sig av misstag.
Området (skog och jordbruksmark) har ofta nu för tiden vatten brist. Jag har egen brunn. Det regnar för lite. Trots allt vill Kommunen ta betald (ca 2500) för att ansökan om tillstånd för förbränningstoalett... Argumentationen om brist på vatten, tekniska fel med tanken och att jag fick betala till Kommunen över tio tusen kronor för tömning samt rörmokarens kostnad för reparation av avsugnings röret, gör självklart ingen undantag för byråkratiska kostnader... I fastigheten har altid funnits utedass och utrymmet finns kvar! Fel av mig att underskatta gamla lösningar...!
Klikk her for å svare

