Hei!
Er det noen som har vært borti dette...? Eller noen dyktige som kan svare på spørsmålet mitt?
Jeg har en såkalt lukket tank på tre kubikk som en gammel løsning for toalettavløp. Fra tanken opp til bakken er det to rør, ett for tømming/suging og ett for ventilasjon.
Nå ved tre anledninger har tanken fylt seg med smeltet/regnvann. Min teori er at frosten har fått rørene til å bevege seg, og kanskje løftet dem litt, slik at vann fra bakken infiltreres i tanken.
Det blir dyrt...! Tanken skal tømmes først uke 36 og det koster 1000 kroner ekstra utover ordinær pris.
For andre gang på noen år har jeg begynt å grave ned til tanken for å undersøke hva som har skjedd. Åpenbart lyktes jeg ikke forrige gang med å utbedre feilen på riktig måte.
Hva kan jeg gjøre for at dette ikke skal skje igjen...?
Er det bare rørlegger som gjelder...?
Jeg vil være veldig takknemlig for tips. Takk på forhånd.
Er det noen som har vært borti dette...? Eller noen dyktige som kan svare på spørsmålet mitt?
Jeg har en såkalt lukket tank på tre kubikk som en gammel løsning for toalettavløp. Fra tanken opp til bakken er det to rør, ett for tømming/suging og ett for ventilasjon.
Nå ved tre anledninger har tanken fylt seg med smeltet/regnvann. Min teori er at frosten har fått rørene til å bevege seg, og kanskje løftet dem litt, slik at vann fra bakken infiltreres i tanken.
Det blir dyrt...! Tanken skal tømmes først uke 36 og det koster 1000 kroner ekstra utover ordinær pris.
For andre gang på noen år har jeg begynt å grave ned til tanken for å undersøke hva som har skjedd. Åpenbart lyktes jeg ikke forrige gang med å utbedre feilen på riktig måte.
Hva kan jeg gjøre for at dette ikke skal skje igjen...?
Er det bare rørlegger som gjelder...?
Jeg vil være veldig takknemlig for tips. Takk på forhånd.
Om ingen bruker avløpet etter en natt og helst om det har regnet. Så skal du lytte i rørene, det skal være stille, høres det noe plurr, så er det lekkasje, finnes sikkert en større mannsluke under bakken som går å åpne. Da kan man se hvor det renner inn. Normalt med at en tank blir full, er at det lekker inn i en rørskjøt eller der røret fra huset kobles til. Er en tetning i tanken og om røret har satt seg litt, så trykkes røret ned og en glipe oppstår.
Takk for din kommentar.J jonaserik skrev:Om ingen bruker avløpet etter en natt og helst om det har regnet. Så skal du lytte i rørene, det skal være stille, høres det noe plask, så er det lekkasje, finnes sikkert en større mannsluke under jorden som kan åpnes. Da kan man se hvor det renner inn. Normalt med at en tank blir full, er at det lekker inn i en rørskjøt eller der røret fra huset kobler til. Er en tetning i tanken og om røret har satt seg litt, så trykkes røret ned og en glippe blir.
Avsugingsrøret hadde blitt løftet fra tanken, sannsynlig p.g.a. den tøffe kulden i vinter. (Vil ikke engang tenke på mulig sabotasje... Moteord nå for tiden).
Jeg hyret rørlegger som skrudde fast avsugningsrøret til munnstykket i tanken. Det burde sitte fast fremover.
Kostnader på to år: 2 planlagte tømminger à 2600:- stykket pluss 2 ekstra à 3500:- stykket... Pluss rørleggerens arbeid: 1900:-...
Litt morsommere kunne man gjort med pengene.
Takk igjen!
Om tanken ligger noe høyere enn omgivelsen eller om du har en grøft ved siden av kan du vel tømme (om det bare er vann) gjennom en hevert. Ned med en slange i tanken og fyll slangen med vann (du vil ikke suge med munnen 😁) og så raskt senke slangen under tankens nivå så hevertvirkningen starter. Da slipper du i alle fall en unødvendig kostnad.
Jo, det tipset fikk jeg fra rett kilde. (litt for sent bare)
Det er imidlertid vanskelig å vite hvor mye vann og hvor mye dritt som er der... Det vannet lukter nok riktig ille uansett... Men neste gang...!
Nå er problemet løst, men det er mye man lærer av feil.
Området (skog og jordbruksland) har ofte nå for tiden vannmangel. Jeg har egen brønn. Det regner for lite. Tross alt vil kommunen ha betalt (ca 2500) for søknad om tillatelse til forbrenningstoalett... Argumentasjonen om mangel på vann, tekniske feil med tanken og at jeg måtte betale til kommunen over ti tusen kroner for tømming samt rørleggerens kostnad for reparasjon av sugeledningen, gjør selvfølgelig ingen unntak for byråkratiske kostnader... På eiendommen har det alltid vært utedo og plassen er der fortsatt! Feil av meg å undervurdere gamle løsninger...!
Det er imidlertid vanskelig å vite hvor mye vann og hvor mye dritt som er der... Det vannet lukter nok riktig ille uansett... Men neste gang...!
Nå er problemet løst, men det er mye man lærer av feil.
Området (skog og jordbruksland) har ofte nå for tiden vannmangel. Jeg har egen brønn. Det regner for lite. Tross alt vil kommunen ha betalt (ca 2500) for søknad om tillatelse til forbrenningstoalett... Argumentasjonen om mangel på vann, tekniske feil med tanken og at jeg måtte betale til kommunen over ti tusen kroner for tømming samt rørleggerens kostnad for reparasjon av sugeledningen, gjør selvfølgelig ingen unntak for byråkratiske kostnader... På eiendommen har det alltid vært utedo og plassen er der fortsatt! Feil av meg å undervurdere gamle løsninger...!
Klikk her for å svare