Hei på dere,

Holder på å prosjektere en nybygging og har et problem med den noe lengre spennvidden for mellombjelkelaget bunn- og overetasje (bildet er underetasjen på et 2-planshus, man ser stuen samt deler av rommene rundt omkring). Entreprenøren vil bruke "vanlig" konstruksjonsvirke, Kerto bjelker eller lignende er altså ikke aktuelt. Entreprenøren er heller ikke direkte interessert i å "felle" inn noen bjelke, så bjelkene vil bli synlige.

Hvordan kan man løse dette og hvilke alternativer finnes? Jeg har inkludert to forslag, men jeg vet ikke om den løsningen tilfredsstiller de kravene som finnes. I overetasjen er det også et bad, så det må for all del ikke være noen risiko for underdimensjonering av bjelkelaget.

Takknemlig for alle gode ideer, som opsjon (og avhengig av løsning) vil jeg også gjerne høre hvordan det kan fungere med stålbjelke (om den er synlig) som støtte, dvs dimensjon og type. Hvis man så skulle ende opp med å kunne felle inn stålbjelken, hvordan ville det se ut?

Takk på forhånd.

Sunemangs

med det spennet ville jeg nok overveie å velge en stålbjelke for formålet. holder nede størrelsen på bjelken og er den synlig, kler man bare inn den med ønsket materiale. hva entreprenøren er sugen på eller ikke, hører ikke til saken. konstruksjonen skal fungere, og om entreprenøren finner det slitsomt, er det deres problem og ikke ditt

Hei daije og takk for ditt svar.

Om jeg nå kunne få entreprenøren til å bruke ståldrager, gjenstår spørsmålet om hvilken konstruksjon og dimensjon. Jeg inkluderte to forslag, ville noen av disse være en mulighet? Er alternativ nummer to i det hele tatt en mulighet? Hvilken dimensjon og type drager ville være nødvendig. Mer detaljert informasjon ville vært supert å få:-)

sunemangs

Ingen som kan hjelpe meg :) jeg skulle virkelig trenge litt støtte....

Kertubalkar skulle løse dine problemer, lek litt med http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Så får du en følelse av dimensjoner.

Så om en stålbalk eller limtrebjelke som avbærerer skulle være bedre vet jeg ikke, men tre tror jeg er å foretrekke fra et brannsikkerhetssynspunkt da stål kan deformeres tidligere ved brann.

Hvorfor vil ikke entreprenøren se på alternativer?

Sånn gjorde vi det om det kan være til noen hjelp; bjelkelaget ble kappet på midten og ligger på den nedre flensen av en stålbjelke (HEA 180), reglene holdes sammen i nederkant med hullbånd (har sett senere at det finnes ferdige beslag, bjelkesko tror jeg de heter). På oversiden ligger en 45; spikret på siden som støtte for gulvet. Stålbjelken ligger oppå ytterveggene og to mellomvegger, den går altså langs hele huset i mellombjelkelaget. Vi har ca 6,50 m spennvidde på bjelkelaget og ca 5,50 m på "lengden" i største rommet. På denne måten slipper man å ha noen synlig bjelke eller søyle i rommene. Har fått OK av en konstruktør på dette, men det beste er nok å sjekke selv, spesielt om du skal ha våtrom med klinker på overetasjen.

• En illustrasjon av en stålbjelke (HEA 180) plassert mellom trestrukturer, som viser hvordan bjælken støtter gulvet uten synlige bjelker i rommet.
Hei Nybbygarn,

Takk for ditt innlegg. Betyr det at du har 5,5 meter lang stålbjelke uten støtteben bortsett fra på sidene? For min del ville jeg trenge å gå opp i 6,5 meter lang bjelke uten støtteben ifølge alternativ to, jeg lurer på om det fungerer?

Jeg la opp en bjelke på loftet jeg har 8 meter, så går det 3 søyler ned gjennom 2. etasje som gulvet til 2. etasje henger i, søylene kommer så til å havne inne i en innervegg. Det blir solide greier... 2 stk 95x650

Japp jeg har 5,5 meter mellom oppleggene uten støtteben men bjelken ligger på flere opplegg som hjelper til (han som hjalp meg med å regne på bjelken var veldig nøye med at den ikke fikk kappes). Om du bare skal støtte den på ytterendene må du kanskje gå opp i dimensjon, men sjekk med en konstruktør, dette er jo enkelt for dem, og om du skal ha 220 bjelkelag kan du jo ha en 220 bjelke uten problem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.