Er det stor forskjell i kvalitet på fliser og klinker som man kjøper på byggevarehus eller på steder der de "bare" selger slikt?

Hvor stor er egentlig forskjellen på litt dyrere fliser & klinker sammenlignet med litt billigere?

Finnes det merker man bør unngå?

Finnes det fliser & klinker som er produsert på samme sted, men som deretter selges av ulike forhandlere med forskjellig merke på produktet og med stor prisforskjell? (Dette har nemlig skjedd med hagemøbler, de kom fra samme produsent men forhandlerne satte ulike merker på dem og prisforskjellen var flere tusen).

• Liker
zetamamman
  • Laddar…
Tror ikke forskjellen er spesielt stor. Eksklusive/dyrere fliser er ikke spesielt mye dyrere å produsere enn billig flis, dermed burde det heller ikke være spesielt mye forskjell i kvalitet.
Jeg har ved noen anledninger fått kjøpe fliser til innkjøpspris fra en kunde til min forrige arbeidsgiver.
Når jeg så deres innkjøpspriser, reagerte jeg over at innkjøpsprisen på de eksklusive flisene lå i prinsippet på samme nivå som lignende enklere/billigere fliser.
Innkjøpssjefen forklarte det med at det i bunn og grunn ikke er så stor forskjell mellom de billige og dyre flisene, men at de billige standardflisene er såpass konkurranseutsatt at flisfirmaene knapt har noen marginer i det hele tatt på de produktene.

Jeg hørte med firmaet som renoverte vårt bad om forskjellen, og svaret ble at så lenge det er 1. klassesortering så er forskjellene veldig små. Nå gjaldt vårt spørsmål vanlig hvit matt flis, så kan ikke svare på om det er større forskjeller på blank/andre farger.

Det jeg har merket med billig Bauhaus fliser er at platene ikke er nøyaktig like store og ikke helt plane alle ganger.
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Det jeg har lagt merke til med billig Bauhaus fliser er at platene ikke er nøyaktig like store og ikke alltid helt plane.
Fredrik
Det pleier å være et ganske vanlig problem at platene er forskjellige store, men det er ikke alltid at kjente produsenter har bedre presisjon.

Jeg diskuterte dette med flisleggerne når jeg bygde bad, og ifølge dem var det ingen direkte kvalitetsskjell på f.eks. hvite fliser for 125 kr/kvm og 375 kr/kvm. Forskjellen bestod i at de dyrere flisene fantes i flere varianter (størrelse på fliser og lignende) og kom i mindre opplag. Visse virkelig billige fliser (typ biltema) frarådet de derimot, jeg husker ikke helt hvorfor, men det kunne se merkelig ut i visse lysforhold tror jeg. Men de kan jo ha snakket i egen interesse.

Ok takk for alle givende svar! Kommer til å bruke hvite fliser på veggen og mørkere på gulvet, svart eller noe i brunlig retning. Kommer også til å gjøre det klassiske å bruke de samme flisene i dusjhjørnet som på gulvet.

toker78 skrev:
Ok takk for alle givende svar! Kommer kjøre med hvit flis på veggen og mørkere på gulvet, svart eller noe mot det brune. Kommer også til å gjøre det klassiske å bruke samme som på gulv også i hjørnet i dusjen.
Skal du bruke hvit så har Bauhaus en hvit flis 30x60 som de tar 99kr/kvm, vi har det i vårt bad... skikkelig bra.

Det vi merket var at den sammenlignbare Hornbach-flisen vi så på, gjennomgående var tynnere (6 mm) enn flisen fra Höganäs vi til slutt kjøpte (7 mm). Føltes mer robust, men om dette har noen reell betydning vet jeg ikke. Ellers tror jeg, som nevnt ovenfor, at dyrere merker finnes i flere størrelser og utførelser. Vi ønsket 10x10 i dusjen for enklere å bygge fall og 20x20 i resten, og det hadde ikke HB i samme serie, så det ble Höganäs for alt til slutt.

Det høres veldig billig og bra ut :)

Men har lest et sted at jo større platene er desto vanskeligere skal det være å få det til å bli bra. Men det vet kanskje håndverkerne bedre, de er jo utdannet så kanskje bør klare å sette hvilket som.

Litt OT, men om kjøpet gjelder et mindre baderom synes jeg man i første rekke skal velge de fliser man vil ha og i andre rekke se på prisen. Et keramisk baderom koster i runde tall 100 tusenlapper, og 3-10% av de fiskene handler normalt om fliser. Innredningen kan man alltid bytte uten større problemer, men keramikken skal man leve med i kanskje 25-30 år.

Det går helt utmerket å fikse et fresht baderom med våtromsbelegg og malt tetningssystem på veggene for en betydelig lavere kostnad enn et keramisk baderom. Om investeringskostnaden er et problem så er det nok et bedre valg.

toker78 skrev:
Det høres veldig billig og bra ut :)

Men har lest et sted at jo større flisene er, desto vanskeligere skal det være å få det til å bli bra. Men det vet kanskje håndverkerne bedre, de er jo utdannet så kanskje bør klare å sette hvilket som.
Nå har jeg kun lagt fliser på gulv, men jeg synes det er lettere å legge store fliser. For en dyktig flislegger gjør det definitivt det samme

Jeg synes at man iblant kan oppleve at billigere fliser oftere sprekker galt når man skjærer det. Det merkes som regel mest når man trenger å diagonalskjære, skjære tynne strimler og lignende. Trolig er det en mindre homogen leireblanding. Men det finnes billig materiale som fungerer utmerket også.

Jeg ville nok si at man blir lei av eksklusiv spesialflis raskere enn av hvit blank 15x15, så fra den synsvinkelen er det ikke verdt å betale 500 kr/kvm i stedet for 50 kr/kvm.

Tenk på alle aprikosrosa flammete bad heller fra 90-tallet med svindyre border som har en teknisk levetid på 20 år til, men som byttes ut så fort man kan uansett.

Men det er vel ikke det samme...?
Vi har grått gulv og hvite vegger, akkurat som 95 % av de som går inn i butikken (ifølge vår selger).

Fred vom Jupiter skrev:
Jeg vil nok si at man blir lei av eksklusivt spesialfliser raskere enn av hvit blank 15x15, så fra det synspunktet er det ikke verdt å betale 500 kr/kvm i stedet for 50 kr/kvm.

Tenk på alle aprikos-rosa flammende bad som fra 90-tallet med svindyre bårder som har en teknisk levetid på 20 år til, men som byttes ut så snart man kan uansett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.