7.819 lest ·
2 svar
8k lest
2 svar
Polyuretanisolasjon i 20-talls hus på loftet
Jeg holder på å gjøre loftet om til boareal og skal nå isolere det. Takstolene på loftsdelen er ca 4 meter lange, og der har jeg fjernet kutterspånet, men takstolene fortsetter til etasjen nedenfor i ytterligere 4 meter, og der ligger det fortsatt kutterspån (uten luftspalte). Da jeg fjernet kutterspånet på loftet, fant jeg flekker av svartmugg på undertaket, ca 2–4% av overflaten. Huset er bygget i 1926. Jeg orker ikke rive opp de nedre 4 meterne med kutterspån, da jeg allerede har renovert den etasjen. Jeg vurderer å isolere loftsdelen med polyuretanskum, er det noen problematikk ved at loftsdelen av taket er isolert med polyuretan og den nedre delen av taket er isolert med det gamle eksisterende kutterspånet, og hvordan gjør man overgangen, med plate eller annet? Alternativt vurderer jeg å isolere loftsdelen med mineralull og 2 cm luftspalte og bruke ventilasjonsbeslag både ved møne og nede (på loftsdelen), kan det være verdt å sette et ekstra ventilasjonsbeslag helt nederst ved takfoten også (dvs 3/ takstol ved 0,4 og 8 meter)? Vil et ventilasjonsbeslag helt nederst ved takfoten skape noen ventilasjon i kutterspånet som ligger tett pakket, eller trekker det bare inn fukt? Det finnes i dag ingen ventilasjon inn i kutterspån-isolasjonen
Har dere noen gode tips på hvordan jeg sanerer svartmuggen på undertaket? Når det først er sanert, kan man sprøyte polyuretan direkte på undertaket
Bildet viser overgangen mellom det fjernede kutterspånet på loftsdelen og så der kutterspånet fortsetter ytterligere 4 meter nedover i takstolen til underetasjen (har gravd litt i det venstre faget)
Har dere noen gode tips på hvordan jeg sanerer svartmuggen på undertaket? Når det først er sanert, kan man sprøyte polyuretan direkte på undertaket
Bildet viser overgangen mellom det fjernede kutterspånet på loftsdelen og så der kutterspånet fortsetter ytterligere 4 meter nedover i takstolen til underetasjen (har gravd litt i det venstre faget)
Synes generelt at man skal være forsiktig med nye relativt uprøvde metoder. Polyuretanisolering kan kanskje være bra, men nyheter pleier alltid å tiltrekke lykkejegere. Det virker veldig viktig hvordan det blandes og sprøytes. Jeg ville aldri risikert at boligen ble rammet av "fishy smell"
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den teknisk overlegen beste løsningen hadde vært å bytte ut pappen på taket med diffusjonsåpen duk, og deretter isolere uten luftspalte med mineralull eller cellulosefibre. Siden jeg antar at den løsningen ikke passer inn i budsjettet, er å isolere med luftspalte med ventiler i yttertaket oppe og nede, nest best. Det jeg har lest om polyuretanskum gjør meg svært tvilende til en bruk i denne sammenhengen. Det finnes noen vitenskapelige rapporter tilgjengelige på nettet.
Klikk her for å svare

