Hei,
mitt hus er bygd i 58. I kjelleren og i andre etasje finnes det mange vegger som er tilleggsisolerte med frigolit. Det finnes mye frigolit i huset og jeg gjetter sterkt på at den ikke er fra 1958. Vet noen når man begynte med å tilleggsisolere innvendig med frigolit?
mitt hus er bygd i 58. I kjelleren og i andre etasje finnes det mange vegger som er tilleggsisolerte med frigolit. Det finnes mye frigolit i huset og jeg gjetter sterkt på at den ikke er fra 1958. Vet noen når man begynte med å tilleggsisolere innvendig med frigolit?
Medlem
· Stockholm
· 826 innlegg
Trolig aldri. Det vil si det er nok ingen allment akseptert metode å isolere kjellervegger innenfra med isopor. Ligger den direkte mot veggen, eller er det en luftspalte imellom? Jeg bare lurer på hvor fuktig det er mellom vegg og isopor?F Frida80 skrev:
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 293 innlegg
Kan vært når som helst. Det er jo ikke feil å isolere med celleplast.
Ja, man kan nok lure på fuktigheten... isoporen ligger direkte på gulvet og direkte på innveggen i kjellarstuen. Likevel virker det å være tørt, ingen rar lukt eller kjellerfølelse, denne delen av kjelleren er jo dessuten oppvarmet.P Per i Hamrånge skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Gjetningsvis på 90-tallet.
Det er ekstremt brannfarlig og derfor ingenting man vil ha i sitt hus. Dessuten er det en plast, og plast per se er å betrakte som en miljøsynder. Alle som har håndtert isopor vet at det uunngåelig spres masser av dens små plastkuler. Er man utendørs så kommer det i naturen, og er man innendørs så kommer det i usortert avfall.
Et definisjonsspørsmål. Som jeg ser det er det nesten alltid feil å isolere med isopor.Johannes Carlsson skrev:
Det er ekstremt brannfarlig og derfor ingenting man vil ha i sitt hus. Dessuten er det en plast, og plast per se er å betrakte som en miljøsynder. Alle som har håndtert isopor vet at det uunngåelig spres masser av dens små plastkuler. Er man utendørs så kommer det i naturen, og er man innendørs så kommer det i usortert avfall.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 innlegg
Du har allerede fått svaret: Aldri. Cellplast/frigolit er ikke egnet som isolasjon innendørs verken da eller nå, da den er brannfarlig. Plast er jo for det meste olje, ingenting du vil ha spikret opp på veggene hjemme. )
Vil du vite når cellplast/frigolit begynte å bli tilgjengelig for modige hjemmefiksere i handelen så ville jeg sjekket på wikipedia.
Edit: 2a på den ballen ))
Vil du vite når cellplast/frigolit begynte å bli tilgjengelig for modige hjemmefiksere i handelen så ville jeg sjekket på wikipedia.
Edit: 2a på den ballen ))
Ja, jeg vet, er selv ikke glad for å ha det i huset. Men grunnen til mitt spørsmål var mer at jeg prøver å få en oppfatning om når kjelleren ble renovert sist... Wikipedia osv. gir nok ingen tilfredsstillende svar når det gjelder bruk av cellplast. Jeg har hørt at det også brukes i dag ved nybygging osv. til tross for at flere branner kan knyttes til dette. Men spørsmålet gjenstår, når fant man ut at det skulle være bra som isolasjon?
At isopor isolerer bra har man visst lenge, men mer allment tilgjengelig i byggevarehandelen for GDS ville jeg tro var på 90-tallet, og derfra har det eskalert til dagens nivåer.
Tror at årsaken til at det brukes innvendig er fordi det er mindre ubehagelig å jobbe med og håndtere innendørs sammenlignet med hovedalternativet glassull.
(Å isolere innervegger med isopor er jo ganske dumt. Den eneste årsaken jeg kan komme på for å isolere innervegger er for å dempe lyd mellom rom, og da er isopor verdiløst. Da skal det være en relativt tung og kompakt isolering, oftest steinull.)
Tror at årsaken til at det brukes innvendig er fordi det er mindre ubehagelig å jobbe med og håndtere innendørs sammenlignet med hovedalternativet glassull.
(Å isolere innervegger med isopor er jo ganske dumt. Den eneste årsaken jeg kan komme på for å isolere innervegger er for å dempe lyd mellom rom, og da er isopor verdiløst. Da skal det være en relativt tung og kompakt isolering, oftest steinull.)
Sist redigert:
Takk for svaret! Om jeg da kobler sammen svarene til spørsmålet om plastmatten som jeg stilte i en annen tråd (matten finnes i samme rom) ble gjort om i kjelleren en gang på 80-tallet. Årsaken til dens isolering vil jeg gjette var varmeskjerming og som du påpeker at det var lettere å håndtere. Jeg oppdager nå at jeg uttrykte meg feil. Isoporen finnes på ytterveggen men innsiden av huset og direkte på betonggulvet.Oldboy skrev:
At isopor isolerer bra har man visst lenge, men mer allment tilgjengelig i byggevarehandelen for GDS vil jeg tro var på 90-tallet, og derfra har det eskalert til dagens nivåer.
Tror at årsaken til at det brukes innvendig er fordi det er mindre ubehagelig å jobbe med og håndtere innendørs sammenlignet med hovedalternativet glassull.
(Å isolere innervegger med isopor er jo ganske dumt. Den eneste årsaken jeg kan komme på for å isolere innervegger er for å dempe lyd mellom rom, og da er isopor verdiløst. Da skal det være en relativt tung og kompakt isolasjon, ofte steinull.)
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 293 innlegg
Ekstremt brannfarlig er bomull også, og det har man ofte nær tente lys. Så lenge du har et overflatesjikt på, er det veldig lav risiko for antennelse. Cellplast har betydelig lavere miljøpåvirkning ved fremstilling enn f.eks. mineralull, men enig i spredningen av plast i naturen.Oldboy skrev:
Gissningsvis på 90-talet.
En definisjonsspørsmål. Som jeg ser det er det nesten alltid feil å isolere med frigolit. Det er ekstremt brannfarlig og derfor ikke noe man vil ha i sitt hus. Dessuten er det en plast, og plast per se er å betrakte som en miljøsynder. Alle som har håndtert frigolit vet at det uunngåelig sprer masse av dens små plastkuler. Er man utendørs så kommer det i naturen, og er man innendørs så kommer det i usortert avfall.
Klikk her for å svare
