Jeg vurderer å ansette en polsk husbygger for å bygge mitt nye hus, men er litt undrende over firmaets standardvegg.

Veggen er egentlig ikke så merkverdig bortsett fra at de setter OSB utenpå stenderne og deretter et lag isolasjon til. Også taket har OSB i stedet for rupanel som vi (vel?) pleier å ha her hjemme.

Detaljer på:
http://www.firmakubus.pl/se/teknisk-information

Hva tror dere? Er det noen problemer med deres konstruksjoner?

(Jeg kommer til å ønske å ha veggene "på min måte", men ennå vet jeg ikke hvor fleksible firmaet er.)

I vårt tilfelle blir det trefasade, og naturligvis skal vi sørge for at det blir luftspalte der også.

Det jeg egentlig lurer på er bruken av OSB utvendig i veggkonstruksjonen - la oss si at den sitter umiddelbart innenfor luftspalten, er det et godt klima for OSB eller blir det fuktig?

Også taket er et spørsmålstegn - det føles kanskje best med rupanel, men hvordan er det med kryssfiner eller OSB istedenfor?

Her er noen bilder: http://www.firmakubus.pl/se/images/Naset/flashThum/index.html

Sist redigert:
OSB som blir fuktig svulmer jo opp, sikkert blir bæreevnen dårligere men det er bare mine 5 øre. :)

5703577445_eddbd69288.jpg

mange hus i Usa har også osb som vindsperre i stedet for utvendig gips. virker som det fungerer hvis man dekker det riktig så raskt mot nedbør.

På tak brukes takplyfa noen ganger i Norge.

det tar en stund før osb suger opp fuktighet hvis den ikke bader i vann.

ja hva skal man si, osb suger?

Når det gjelder veggene, så er det vel vanlig i Sverige at man bare har vindsperre (eller tilsvarende) utvendig og ikke plate materiale? Jeg snakker om tre fasader, altså.

Har de ikke OSB for at det skal bli vridstivt?
Ingen uvanlig eller ny løsning....finnes mange 70-80 talls hus med 8mm plyfa på stenderverket og så fasadtegl.
Selv bruker jeg vindsperre...

Blir litt overrasket når jeg innser at mange ser ut til å ikke kjenne til de ulike klassene av OSB-plater. Det finnes minst 4 klasser OSB-plater, som skiller seg i styrke og holdbarhet i fuktige miljøer. Det finnes også brannklassifiserte OSB-plater (euroklasse B, tilsvarer malt gipsplate).
Hvilken type OSB-plater trådskaperens tiltenkte leverandør bruker, lar jeg derimot være usagt.

• Haha
  • Liker
El-Löken66 og 1 annen
  • Laddar…
isolde skrev:
Blir litt overrasket når jeg innser at mange synes ikke å kjenne til forskjellige klasser av OSB-plater. Det finnes minst 4 klasser OSB-plater, som skiller seg i spørsmålet om styrke og fasthet i fuktige miljøer. Det finnes også brannklassifiserte OSB-plater (euroklasse B, tilsvarer malt gipsplate).
Hvilken type OSB-plater trådskaperens forventede leverandør bruker, lar jeg dog forbli usagt.
Der ser man, man lærer noe nytt hver dag.. :)

Hei jeg bygde ut litt med en fyr fra Latvia. Huset har en trefasade og i stedet for vindsperre så brukte han osb. Leste et sted for byggnormer at en tommelfingerregel er at innsiden skal være fem ganger tettere enn vindtettingen. Noen som har hørt eller sett annerledes?

OSB er et kjempebra materiale forutsatt at det, akkurat som isolde her nevnte ovenfor, er rett type OSB for det man har tenkt å bruke det til.

Det finnes blant håndverkere dessverre en generell oppfatning av OSB som et dårligere materiale enn kryssfiner, men den som gjør litt lett research på nettet vil raskt innse at det ikke bare er sammenlimte rester av spon.

Innsidens klimaskjerm skal svært riktig være minst 5 ganger tettere enn utsidens.

P Pumabjörnen skrev:
OSB är ett jättebra material förutsatt att det precis som isolde här ovan nämnde är rätt typ av OSB för det man avser använda det till.

Det finns bland hantverkare tyvärr en generell syn på OSB som ett sämre material ställt mot plywood men den som gör lite lätta efterforskning på webben inser snabbt att det inte bara är ihoplimmat överblivet spån.

Insidans klimatskärm skall mycket riktigt vara minst 5 gånger tätare än utsidans.
Den osb som sitter på utsidan är standard från Jem&fix så den är nog inte så super att ha där den är. Men så blir frågan har han gjort rätt eller fel!?
P Pumabjörnen skrev:
OSB är ett jättebra material förutsatt att det precis som isolde här ovan nämnde är rätt typ av OSB för det man avser använda det till.

Det finns bland hantverkare tyvärr en generell syn på OSB som ett sämre material ställt mot plywood men den som gör lite lätta efterforskning på webben inser snabbt att det inte bara är ihoplimmat överblivet spån.

Insidans klimatskärm skall mycket riktigt vara minst 5 gånger tätare än utsidans.

O Ohver skrev:
Den osb som sitter på utsidan är standard från Jem&fix så den är nog inte så super å ha der den er. Men så blir spørsmålet har han gjort rett eller feil!?
Meg veterlig finnes det vel ingen forbud mot å bruke plywood eller osb men min oppfatning er at ut ifra norsk byggnorm ser man vanligvis etter et uorganisk kapillærbrytende ytre sjikt som vindsperre/cementbaserte plater eller utvendig gips. Jeg har også sett at man bare montert tilleggsisolasjon uten duk når man har brukt plater med høyt vindtetthet(men dette stiller høye krav til montasjens nøyaktighet) for å motvirke vind og fukttransport inn i veggen.

Dog kan jeg synes at OSB med sin voksede overflate kanskje tar opp mindre fukt initielt enn plywood om den utsettes.

Siden du har en ytterpanel og forhåpentligvis en luftspalte før nevnte OSB tror jeg vel ikke det er noen større fare men om den skulle utsettes for større mengder fukt/vann som ved en lekkasje av en type så vil den sikkert reagere på det relativt raskt ettersom den ikke er ment å motstå det.

Rett eller feil er ikke min sak å avgjøre, hadde du ikke noen takstmann eller kontrollant ute? Synes de det var ok antar jeg vel at det går for seg.

Jeg hadde rådet deg til å bare ta godt vare på din fasade, ingen busker eller klatreplanter inntil huset der så skulle jeg ikke tro at det er noe fare.

Håndverkere fra andre land gjør ifølge min erfaring ofte slik som de pleier i sine hjemland(antakelig etter deres byggnormer) og som oppdragsgiver er det da imo opp til denne å sørge for at arbeidet utføres korrekt(alternativt betale og overlate det til noen kyndige)

Oppsummerer det så vagt som at han ubevisst kanskje gjort feil.:thinking:

Takk for svaret! Jo, utsiden er tett, det finnes ikke noe nær fasaden, det er stående panel så det burde være god sirkulasjon på luften.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.