Hei, jeg har et bygg av et lite hus på ca 15 kvm hvor jeg vil holde veggtykkelsen så tynn som mulig. Det som er mest nærliggende å ofre er da luftspalten.

Mitt spørsmål er om det går å sette plywood 12 mm direkte på stendere, med vindsperre imellom, uten å få problemer med kondens.

Antar at jeg trenger en diffusjonsåpen maling slik at treet kan tørke utover.

Hjelper det noe om jeg tetter langs stenderne, slik at det blir fullstendig lufttett?

Mitt siste alternativ er å lime XPS direkte på plywooden og stenderne slik at jeg får en lufttett del vegg lik en sandwichpanel. Men vil unngå dette da jeg tror det blir vanskelig å lime helt uten luftbobler.

Takk på forhånd! :D

Hvis du bruker tynne lister 8-10 mm for å holde vindsperren, får man en luftspalte naturlig, og sperren sitter ikke klistret mot 12 mm kryssfinerplaten.

L Leif i Skåne skrev:
Om du bruker tynne lister 8-10 mm for å holde vindpappen så får man en luftspalte naturlig og pappen sitter ikke klebet mot 12 mm plywoodplaten.
høres ikke veldig farlig ut med 8mm ekstra per side. Men jeg vil gjerne bruke plywooden som bærende element, for å kunne tynne ut avstanden mellom stenderne litt. Men for at de skal kunne gjøre det så føles det som at den bør sitte tett inntil stenderne.
Hva tror dere?

Vitsen med listen er at pappen ikke skal klebe fast på platen, men at overflatene kan ventileres. Tenk alltid på at fuktigheten vandrer mot den kaldeste overflaten og der kondenserer, den må kunne ventileres bort. Normalt har man panelbord stående, og da er det godt med sprekker som ventilerer, men plywood er ganske tett mot fuktvandring.

• Liker
guggen
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Poenget med listen er at pappen ikke skal smøre seg fast på platen, men at overflatene kan ventileres.
Tenk alltid på at fuktighet vandrer mot den kaldeste overflaten og der kondenserer, den må kunne ventileres bort. Vanligvis har man panelbord stående og da er det godt med sprekker som ventilerer, men kryssfiner er ganske tett mot fuktvandring.
ok, hvordan skal jeg da få fasaden til å bli tilstrekkelig sterk for å kunne være noe bærende?

og hvordan gjør man det på hus med puss? Der pleier det jo ikke være noen luftspalte.

Skru inn listen ordentlig, så limer du og skruer kryssfineret mot listen. Det blir i min verden det samme som å skru kryssfineret direkte mot regelen. Da kryssfineret og listen blir til ett med limet.

L Lutte skrev:
Skru fast listen ordentlig, så limer du og skrur kryssfiner mot listen. Det blir i min verden det samme som å skru kryssfiner direkte mot lekten. Da blir kryssfiner og listen en enhet med limet.
det høres jo bra ut det, antar at man trenger å ha vertikale lister for at vannet skal renne ut da. Og er det i så fall nok å bare ha en liten kloss rett ved lekten, i stedet for hele veien opp langs veggen?

kanskje at jeg limer en kloss et sted halvveis opp på kryssfiner og skrur en isoleringsskrue eller lignende utenfra og inn i xps isolasjonen bare for at panelet ikke skal bule. Med hvor store mellomrom tror dere dette trengs? Hver meter?

Så du har tenkt å ha xps utenpå stenderne, så deretter kryssfiner?

Ser man på andre siden av dammen så kjører de zip-system som har et produkt som er xps limt på osb som er belagt og vannavvisende.

Tror det blir vanskelig å få noen videre bæreevne i det da alt vil henge på din xps.

Skal du nødvendigvis kjøre kryssfiner som fasade hadde jeg kjørt kryssfiner-lekt-vindsperre-stender med isolasjon mellom.

Ellers går det sikkert an å lime xps på kryssfiner og felle inn stendere og bjelker og da droppe luftspalte.

L Lutte skrev:
Så du har tenkt å ha xps utenpå stenderne og deretter plyfa?

Ser man på den andre siden av dammen, bruker de zip-system som har et produkt som er xps limt på osb som er belagt og vannavvisende.

Tror det blir vanskelig å få noen videre bærbarhet i det da alt vil henge i din xps.

Skal du nødvendigvis bruke plyfa som fasade ville jeg brukt plyfa-list-vindduk-stender med isolasjon mellom.

Ellers går det sikkert an å lime xps på plyfa og felle inn stendere og hammarband, og da droppe luftspalte.
ja, første tanken var å droppe luftspalten men risikoen er jo at min liming ikke vil være 100% tett, dvs små luftbobler der det kanskje dannes kondens.

men for å svare på første spørsmålet så tenkte jeg xps mellom stenderne men at jeg har ganske få stendere, så det kanskje ville være hensiktsmessig å feste plyfaen i xps-en for å unngå svikt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.