Vurderer å banke meg inn i den gamle røykanalen ved pilen på bildet.

For å gjøre dette må jeg fjerne steiner i "støttemuren" som har en innebygd varmeslynge (svart).

Spørsmålet er hva som skjer hvis jeg først fjerner steiner for å komme til røykanalen i skorsteinsdelen og deretter for å felle inn et 125mm rør til kjøkkenviften omtrent 50 cm mot vest på bildet.

Føles som at alt kan rase når støttemuren kun er en murstein bred på begge sider av varmekanalen.

Hva tror dere?

Bildet viser skorsteinen ovenfra. Diagram av skorstein med merket støttemur og varmekanal, pil peker mot området for mulig inngrep, tegning fra oven.

Det kommer jo an på hvordan støttemuren ser ut/er bygget. Altså hvor mye materiale det er å ta av, samt hvilke laster støttemuren tar opp. Sannsynligvis er det ikke noe problem, men som sagt - det kommer an på...

Oldboy skrev:
Det kommer an på hvordan støttemuren ser ut/er bygget. Dvs hvor mye materiale det er å ta av, samt hvilke belastninger støttemuren tar opp. Sannsynligvis er det ingen problemer, men som sagt - det kommer an på...
Nå har jeg undersøkt litt og det er dessverre som jeg tror at der jeg vil fjerne steiner er veggen kun en liggende sten bred, hvilket gjør at jeg blir bekymret for at de steinene som er over kommer til å falle ned om jeg begynner å fjerne steinene som trengs for å få inn røret. Har funnet røykgangen, i hvert fall, men det hjelper ikke så mye om det ikke går an å dra et rør i veggen.

Det er vel ikke veldig mye vekt oppå. Gjetter at det er murt et stykke opp i bjelkelaget som støtte for en eventuell ovn i overetasjen.

Så spørsmålet er igjen, tror dere dritten raser om jeg fjerner steiner? Mørtelen er veldig porøs. Har hakket bort alt med en meisel.

Legger ved to bilder. Det ene er det tenkte rørets føring og det andre er nærbilde av hullet inn i røykgangen. Murvegg med eksponerte røde teglesteiner, deler av murpuss har falt av. Et fleksibelt hvitt rør føres gjennom hullet i veggen. Nærbilde av et murhull med porøst murverk og synlige teglsteiner, samt en sprekk i røykkanalen hvor et rør skal trekkes gjennom.

Jahapp. trodde jeg hadde funnet en løsning. Å dra slangen inne i den gamle varmekanalen som vises på første innlegg. MEN, når jeg fjernet steinen som bryter den grønne ringen til venstre og steinen ovenfor den så ser jeg jo at det er en skillevegg rett til høyre for disse steinene. Altså ingen fri kanal over til røykanalen.

Noen som vet tykkelsen på en slik skillevegg? Selv gjetter jeg på 70mm som en stein er tykk, men det er veldig vanskelig å vite.

Kanskje må jeg ringe en murer så han kan komme og se hva som skal gjøres.

Det er jo veldig vanskelig å avgjøre her på forumet. Det ville nok trengs mange flere bilder, og eventuelt tegninger, samt en tydeligere beskrivelse, men det er uansett vanskelig i et gammelt hus. Å få en erfaren murer dit er ikke feil. Gjerne en pipe-murer vant til gamle piper. Røkrøret/kanalen trenger jo å komme fram riktig inne i pipen også.

Løsningen på eventuelle ras er klar. Satte inn 4 stk 16mm tykke og 800mm lange armeringsjern i en fuge for å holde de øvre steinene på plass. Nedover har jeg støtte av steiner som ikke risikerer å løsne. Den nye viftekanalen er også på plass. Gjenstår bare å mure og pusse igjen hullet.
Rødt mursteinsvegg med en åpning hvor et bøyd metallrør er plassert. Noen murstein er gamle og delvis slitte.
Nytt spørsmål. Kan jeg først mure opp steiner og hullet og la det tørke for til slutt å pusse et ytre lag med 1-2 cm puss, tenkte å bruke murbruk C fra byggmax for både å mure og pusse?

Nytt spørsmål 2. F.eks. Weber Gypsum naturgips kan man sette fliser på det underlaget, eller blir det for svakt?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.