Medlem
· Stockholms Län
· 87 innlegg
Hei
Har montert en stående 2"4 lekt mot en lettbetongvegg. Har boret 12mm hull med korrekt plugg samt skrue som totalt er noe lengre. Betongen er frisk og hullene blir runde og bra men innover veggen fikk boret litt ujevnt motstand. Hullet kan ha blitt for dypt. Kanskje er det hullstein et stykke inn. Når lekten belastes så løsner pluggen.
Siden jeg ikke ser pluggen når jeg skrur (sekskantskrue) mistenker jeg at pluggene har blitt presset inn med skruen. Fikk tipset på Beijers Bygg å presse inn PL400 så pluggen og la det herde. Så skru.
Forsvinner ikke selve ideen med pluggen om man gjør så? Den kan jo ikke gjerne ekspandere om den har herdet med PL400?
Er tipset fungerende eller finnes det noen alternativ måte å løse problemet på?
Takknemlig for tips//PC
Har montert en stående 2"4 lekt mot en lettbetongvegg. Har boret 12mm hull med korrekt plugg samt skrue som totalt er noe lengre. Betongen er frisk og hullene blir runde og bra men innover veggen fikk boret litt ujevnt motstand. Hullet kan ha blitt for dypt. Kanskje er det hullstein et stykke inn. Når lekten belastes så løsner pluggen.
Siden jeg ikke ser pluggen når jeg skrur (sekskantskrue) mistenker jeg at pluggene har blitt presset inn med skruen. Fikk tipset på Beijers Bygg å presse inn PL400 så pluggen og la det herde. Så skru.
Forsvinner ikke selve ideen med pluggen om man gjør så? Den kan jo ikke gjerne ekspandere om den har herdet med PL400?
Er tipset fungerende eller finnes det noen alternativ måte å løse problemet på?
Takknemlig for tips//PC
Du har nok rett i at pluggen ikke kommer til sin rett i herdet PL400. Jeg pleier å blåse ut hullet ordentlig og trykke i PL400 og plugg, og skrue i direkte. Deretter la det herde uten belastning. Da fyller limet ut alle hulrom. Er det veldig porøst kan man la det herde noen timer før skruen skal i, så pluggen ikke snurrer.P Plaincollar skrev:Hei
Har montert en stående 2"4 regel mot en lettbetongvegg. Har boret 12mm hull med korrekt plugg samt skrue som totalt er litt lengre. Betongen er frisk og hullene blir runde og bra men innover i veggen fikk boret litt ujevnt motstand. Hullet kan ha blitt for dypt. Kanskje er det hullstein et stykke inn. Når regelen belastes så slipper pluggen.
Da jeg ikke ser pluggen når jeg skrur (unbrakoskrue) mistenker jeg at pluggene har blitt presset inn med skruen. Fikk tipset hos Beijers Bygg om å trykke inn PL400 så pluggen og la det herde. Så skru.
Forsvinner ikke selve ideen med pluggen om gjør så? Den kan jo ikke gjerne ekspandere om den herder med PL400?
Er tipset fungerende eller finnes det noe alternativ måte å løse problemet?
Takknemlig for tips//PC
Klokt.J Jocke Best skrev:Du har nok rett i at pluggen ikke kommer til sin rett i herdet pl400. Jeg pleier å blåse ut hullet ordentlig og trykke i pl400 og plugg, og skrue i direkte. Deretter lar jeg det herde uten belastning. Da fyller limet ut alle hulrommene. Er det veldig porøst kan man la det herde noen timer før skruen skal i, slik at ikke pluggen snurrer.
Medlem
· Stockholms Län
· 87 innlegg
Jeg bruker dels 12 nylonplugg med 10 skrue dels 10 plugg og 8 skrue. Boret 12 hhv. 10. Ble sikkert for stort. Kan være et av problemene. Fulgt dog bare anvisningene på pakken. Den eneste skruen de hadde med sekskanthode var fransk treskrue. Merket at den har litt vanskelig for å bite seg fast i nylonpluggen. Dro nettopp i PL400 i hullene og presset inn pluggen. Da sitter de i det minste fast og vil ikke snurre med. Får ikke tak i tingene på noen dager så jeg håper BBygg ikke var helt på villspor. Men pluggeffekten uteblir jo. Blir spennende å se hvordan det blir å skru i og holdfastheten. I verste fall får jeg bore nye hull, da med mindre bor!
Hvordan reparerer man i så fall gamle stygge hull? Betongsparkel?
Utrolig trøbbel for noen skruer i en vegg...
Hvordan reparerer man i så fall gamle stygge hull? Betongsparkel?
Utrolig trøbbel for noen skruer i en vegg...
Medlem
· Blekinge
· 11 704 innlegg
Rart at du har slike problemer. Viktig er å ha gode steinbor som ikke flakser og gjør hullet større enn det er tenkt. Man skal ikke bore mindre hull enn pluggen heller, for da ødelegges pluggens form når du hamrer inn den. Pluggen skal kunne slås inn med en liten pennhammer (120 g eller så)
Og kjøp ikke billige plugger!
Jeg har aldri hørt om at man skal bruke lim for at en plugg skal holde!
Og kjøp ikke billige plugger!
Jeg har aldri hørt om at man skal bruke lim for at en plugg skal holde!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Metallexpander fäster inte
Socialt & Projekt -
Eldosa sned - uttag fäster inte
El -
Kuleformet treskrue 4,0x20 mm fester ikke i ubehandlet panel 22 mm.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
sladdarna fäster inte i min Schneider renova-strömbrytare
El -
AKUT! - Varför fäster inte fasadpluggen?
Altan & Uteplats