Hei, satte opp et veggfeste for TV her om dagen. TV-en i seg er en 40" LCD og veier 26 kg.

Festet i seg er dette; https://www.netonnet.se/art/fyndvar...ochstativ/andersson-x-wmo-2-0/X1006371.15611/

Det er to skruehull på hver side og ett under i midten.

Veggen jeg skrudde opp festet på er tegl på visse steder og mer porøs, lett betong, på andre. Det nederste borehullet var tegl og det høyre samt venstre var lettbetong.

Nå har dog det høyre skruehullets plugg kommet ut ca. 0,5 cm etter to dager. Se vedlagt bilde (tatt ovenfra).

Spørsmålet er om det holder, eller om jeg bør skru ned og forsøke fylle igjen hullet?

• TV-veggfeste sett ovenfra, med gul sirkel rundt en plugg som er løsnet 0,5 cm fra veggen. Veggen er lett betong og tegl.
Det er ikke optimalt. En korrekt plugg i et hull av riktig størrelse skal sitte ordentlig fast. Spesielt hvis det nå er betong eller murstein.
Det blir jo litt styr dersom du skal gi deg ut på å fikse dette, kanskje skal du avvente og se om pluggen sitter fast.

Det var ingen uklarheter rundt dimensjon på borehull og pluggetype når du monterte festet?

R Regnard skrev:
Nu har dock den högra skruvhålets plugg åkt ut ca. 0,5 cm efter två dagar.
Jeg hadde tatt ned TVen umiddelbart. Ingen kan jo sikkert vite om det kommer til å holde eller om alt allerede har falt ned. Kryper en plugg ut etter montering er det noe veldig galt, og var jeg det minste redd for TV eller underlag hadde jeg ikke tatt sjansen.

• Liker
Åsa Lund og 1 annen
  • Laddar…
Magnus E K
Enig med de to forrige innleggene, det burde sitte som fjell i den veggen hvis det er gjort riktig, så noe er feil. Ta det ned og gjør det om. Det er viktig at hullet og skruen er minst en cm lengre enn pluggen.

Takk for svar. Tok ut skruen samt plugg. Satte en 12 mm plugg i stedet. Kjente nå ordentlig på festet og det sitter som et fjell. Satt opp TV-en igjen og nå presses festet direkte mot veggen, ingen plugg som "har gått ut".

Dette er den tyngste opphengingen jeg har gjort hittil, bortsett fra et relativt tungt speil samt hylle som bærer en del bøker. Forskjellen må ha vært at jeg hadde mer problemer med denne fordi, til tross for at jeg boret med 10 mm bor samt dybden lenger enn skruen - vinkelrett - så gikk ikke skruen inn hele veien. Boret igjen og kjente motstand fra boret etter halve veien. Sannsynligvis dette som har forårsaket for stort hull.

Noen teori til dette? Hullet virket å ha fylt seg igjen.

• Liker
Alfredo
  • Laddar…
R Regnard skrev:
Noen teori til dette?
Ingen annen teori enn at "lättbetong" kan være av varierende "sort/type/kvalitet" og i noen tilfeller for "løst/porøst" til å fungere bra med plugg.

I lettbetong bør du bruke trekantet plugg, en halv mm mindre plugg eller bruke skrue med grov gjenge direkte i lettbetongen.
Lettbetongen smuldrer gjerne og da sitter ikke pluggen som tenkt.
Høres ut som pluggen du nå har brukt fungerer, godt.

Favoritten jeg har brukt mot spesielt lettbetong, hovedsakelig diverse kjøkken som har blitt hengt opp og ingen har ringt ennå og meldt at overskapet står på benken - Essve Nylonplugg 8x65. 8mm fordi den ikke lager et så forbannet stort hull og 65mm så du kommer forbi eventuell puss og det virkelig får overflate å bite i.
Nylonplugg Essve 8x65 mm sort, brukt til montering i lettbetong, avbildet på hvit bakgrunn med produktinformasjon om artikkelnummer og alternativer.

Akkurat i lettbetong pleier jeg dessuten å bruke vanlig skruetrekkermaskin og en 7mm bor for å gi pluggen enda mer feste, borhammer unngås da den river ut mer i myke materialer.
Til den pleier jeg å velge maksimal anbefalt skruetykkelse på 6mm og gjerne da en 6x80 mm Essve Cutter med kuppelhode. Sitter som fjell!

Fast i porøse vegger er det bedre med en så lang plugg som mulig. "Normale" plugger som alle kjenner til blir jo ofte for korte og bærer dårlig da hullet ofte blir for stort når man borer. En plugg som er en desimeter lang bærer på en helt annen måte selv om hullet blir litt dårlig. Lange spikerplugger eller dito med skrue fungerer utmerket på slike ting, og man trenger heller ikke ha så stor diameter.

S Stefan1972 skrev:
Fast i porøse vegger er det bedre med en så lang plugg som mulig. "Normale" plugger som alle kjenner til blir jo ofte for korte og bærer dårlig da hullet ofte blir for stort når man borer. En plugg som er en desimeter lang bærer på en helt annen måte selv om hullet blir litt dårlig. Lange spikerplugger eller ditto med skrue i stedet fungerer utmerket på slike ting, og man trenger heller ikke ha så stor diameter.
Akkurat spikerplugger i porøse vegger har ikke jeg så gode erfaringer med - En smell for mye, og de sitter løst, ekspansjonen på en spikerplugg kan heller ikke sammenlignes med ekspansjonen på for eksempel en nylonplugg.

Rickard.
Er det lettbetong så er en lang lettbetongskrue overlegen. Lav fart på skrumaskinen og lavt moment, problemet med de fleste pluggene er at de er for korte for å få skikkelig god styrke.

slacker slacker skrev:
Just spikerplugg i porøse vegger har ikke jeg så bra erfaringer med - Et smell for mye og de sitter løst, ekspansjonen på en spikerplugg kan heller ikke sammenlignes med ekspansjonen på f.eks. en nylonplugg.
Jeg mente ikke at man skulle velge akkurat spikerplugg for ts applikasjon men mest typen av plugg. Disse er jo oftest lange i forhold til diameteren i motsetning til vanlige plugg som oftest er grove og korte. Har man da en porøs vegg og tror at vanlige plugg er det man skal ha, så blir det gjerne feil da det oftest blir galt allerede når man borer og hullet blir for stort.

• Liker
slacker
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.