Skulle sette opp en gardinstang hos en slektning i går, og det gikk virkelig skeis. Boret med en 8 mm bor så langt det gikk uten å støte på noe som helst fast materiale. Meg bekjent skal det være en teglvegg, men det kom ikke noe rødt støv. Nå er spørsmålet, hva i all verden skal jeg bruke for å kunne feste holderne til gardinstangen? Pluggen jeg satte inn i går, snurrer bare og jeg vurderer en slags ekspanderlignende plugg. Trykke inn PL400?
Takk for svarene og forslagene. Tydeligvis er det en slags byggemåte som de brukte på 40-tallet i dette huset. Områdekontoret foreslo ekstremt lange skruer med en bra plugg på "toppen". Dette er kjøpt inn men ikke satt på ennå.
Jeg hadde lignende problemer i en leilighet fra 40-tallet. Løstes slik:
Om det for pluggen var anbefalt en 8mm bor, så brukte jeg en 7,5mm bor. Så presset jeg pluggen på plass med makt. Ettersom hullet var mindre enn anbefalt for pluggen, kunne pluggen sitte igjen og ekspandere på grunn av friksjonen fra det mindre hullet som pluggen ble tvunget inn i.
Jeg har kjørt med vanlig metallexpander i sånne her situasjoner. Boret hullet sånn at jeg har fått det litt konisk med åpningen som minste bit og så inn med en expander og ekspandere den. Så sitter det.
Kaprer denne tråden ved å vise bilde av min vegg som også er porøs. Veggen til høyre på bildet er sparklet og malt i dag. Men som dere ser består den av en masonittplate med en masse løs rød stein bak.
De som bodde der før boret opp en planke og deretter gardinstang på denne. Mitt spørsmål er om jeg må gjøre det samme, eller om en metallekspander klarer jobben? (Gardiner byttes ut og noen ganger er de noe tyngre...)