Noen som har prøvd å sage plex eller polykarbonat
tror jeg det heter med hullsag.
Takknemlig for tips

Bare så du vet: Plexiglas er ikke det samme som polykarbonat. Plexiglas er et varemerke for en annen plast som heter polymetylmetakrylat, akronym PMMA (polykarbonat: akronym PC).
Jeg har ingen spesifikke tips for hullsaging, men grunnregelen for bearbeiding av termoplaster er skarpe verktøy, høy skjærehastighet og lav mating. Veldig viktig at materialet ikke varmes opp for mye når det skjæres.

Det hadde jeg ingen anelse om. Takk.

På sløyden i mellomtrinnet saget vi strips av plexiglass på båndsagen for å varme opp og snurre rundt og lage plingeltangel for nøkkelringer. Virket ikke som noe stort problem.

Polykarbonat kan du sage med i prinsipp ”hvasomhelst” (håndsag, stikksag, sirkelsag osv.) uten at det sprekker, og også bore, skru osv. er enkelt.

Her er en bra instruksjonsfilm for hvordan man kutter plastplater med sirkelsag. Jeg bruker den metoden for både polykarbonat (Lexan) og akryl (Plexiglas, Perspex, Altuglas) i tykkelser fra 3mm og oppover:

http://www.youtube.com/watch?v=AqtKH8VfRcI

Akkurat når sirkelsagbladet treffer platens kant, er det lett for den uerfarne å få et lite rykk i håndleddet, og er det en akrylplate kan det lett gå en liten flis i hjørnet. Så det gjelder å være stødig på hånden, men det er ikke vanskelig når man har trent noen ganger.

Er det tynnere dimensjoner vil platen svaie mer når den stikker ut over en kant på den måten. For eksempel ved tykkelse på 2mm er det risiko for at bladet ødelegger materialet selv når det er polykarbonat som jo er enormt slagseigt. Da kan man trenge mer støtte nedenifra. En variant kan da være å ha en sponplate under som er tilstrekkelig tykk til at bladet ikke går gjennom.

Man kan også vurdere å brekke av materialet når det er tynne dimensjoner. Altså ripe med en brytebladskniv og deretter knekke platen motsatt vei. Fungerer bra med 2mm akrylplater og polykarbonatplater opp til 1,5 mm. Det finnes instruksjonsfilm om det også på Youtube.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.