Skal bygge et utekjøkken og har tenkt å lage skap under benken og vil ha det tett men samtidig vil jeg det skal se ut like glissent som vindskjermet ellers, skal man ha plexiglass elr noe annet i plastvei som fungerer for vil det skal tåle solen også. Noen som er inne i den bransjen?

• Utekjøkkenramme i tre under bygging med åpne skap og synlige rør, omgitt av grønt landskap i bakgrunnen.
  • Utekjøkken på terrasse med trepanel, omgitt av et rødt hus med hvite detaljer, sett med gressplen i forgrunnen og skog i bakgrunnen.
Plexiglas funker utmerket

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Plexiglass funker utmerket
Høres bra ut, det blir ikke stygt av solen da? Tykkelse?

Hvorfor kan du ikke ha vanlig glass?

Plexiglas tåler sollys bra, men det vil trenge å vaskes med såpe iblant for å holde det rent, gjelder alt iofs.

• Liker
ptlf
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Hvorfor kan du ikke ha vanlig glass?
Tenker det er lettere å skru fast plexi elr noe lignende enn glass og så billigere men det kanskje det ikke er?

Jeg hadde klemt fast uansett materiale. Risikoen er også at plexiglass sprekker når man borer. Vanlig floatglass koster ikke mange kroner.

B larry78 skrev:
Jeg hadde klemt fast uansett materiale. Risiko også plexiglass sprekker når man borer. Vanlig floatglass koster ikke mange kroner.
Ok, får vurdere da. Hadde tenkt å skru koblingsboks i plexi også men kan jo sette på en list i stedet.

Riktig sterkt blir det med makrolon (=polykarbonat).
Sprekker ikke når man bearbeider det og skrur i det som plexiglass lett gjør.

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Riktig sterkt blir det med makrolon (=polykarbonat).
Sprekker ikke når man bearbeider det og skrur i det som plexiglass lett gjør.
Og det stopper for solen uten å bli gult eller "melkeaktig"? Fins det hos glassmester og er det dyrt?

P ptlf skrev:
Og det stopper for solen uten å bli gult eller "melkeaktig"? Finnes det hos glassmester og er det dyrt?
Vet ikke på begge spørsmålene.
Byttet til makrolon til seilbåtens kahyttsvinduer, for plexi sprakk.
Men det var lenge siden.

• Liker
ptlf
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Og den stopper for solen uten å bli gul eller "melkeaktig"? Finner man det på glassmesteri og er det dyrt?
Akrylplast blir stygg og ripete med tiden. Polykarbonat tåler UV-lys og er uknuselig, er dyrere enn akrylplast (plexi ol.) Selges av spesialbutikker. Jeg ville nok valgt herdet glass, med tanke på faren for at det kan knuses i en benkkonstruksjon.

• Liker
ptlf
  • Laddar…
Polykarbonat tåler IKKE uv-lys i normal form uten å ha et beskyttende belegg uten å misfarges over tid. Ellers er det overlegen.

• Liker
ptlf
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Polykarbonat tåler IKKE uv lys i normal form uten å ha en beskyttende belegg for å unngå misfarging over tid. Ellers er det overlegent
Men da høres det ut som et dyrere alternativ enn vanlig glass hvis det trengs belegg men takk for råd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.