Har bygget en snekkerbod med veggplate på ytterveggen (TP20 plate). Nå er det bare å sette plate på forsiden og sette inn døren så er det klart.

Så vidt jeg har forstått, skal dørkarmen være "flush" med veggplatens ytterside slik at man kan montere dørkarmoverdekning over karmen og platen?

Siden karmen og veggåpningen også er flush, kommer ikke platen nærmere dørkarmen enn ca. 6 centimeter. Jeg spurte ChatGPT AI som ønsket at platen skulle være ca. 10mm fra dørkarmen, men det går vel ikke for døråpningens stendere er jo flush med karmen så platen kan vel aldri komme lengre enn til det stopper i døråpningens stendere?

Dessuten: skal jeg sette dørkarmen rett på tregulvet (med drev på undersiden) eller skal jeg ha noen form for avstandsstykker under karmen?
 
Et bilde hadde jo gjort det lettere. Men, en dør bør ligge mot innerveggen så du kan sette listverk der. Men nå er det kanskje ikke så nøye. Du bør ligge med regelen som karmen skrus i. Antar at regelen i sin tur ligger med veggen du skrur platen i, men mellom regler og plate har du en skrueregel?

Det vil si at du trenger å bygge på karmen med samme dybde som skrueregel og plate bygger fra karmen. Det pleier å være en list som du spikrer i karmen og i regelen karmen sitter i, eller kun i karmen. I den listen spikrer du deretter listverket.

Under terskelen bør du ha syllpapp og eventuelt en terskelplate.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.