Jeg er dårligst på geometri, fikk rett og slett ikke med meg den delen av hjernen fra BB. Så jeg trenger hjelp.
Jeg skal bygge en plattform av plater rundt et åttekantet tårn. Hver side av tårnet får en egen "flik", og de åtte flikene skal danne en sammenhengende bro. Hver flik utgår fra fasaden og strekker seg en meter ut. Hvis basen på hver flik (dvs. lengden mot fasaden) er en meter, hvor lang blir den andre siden (dvs. en meter ut)? Håper noen med geometri-/matematikkunnskaper kan svare uten altfor mye jobb.
Og så har jeg lest i en annen tråd at vinkelen på flikene blir 135 grader rundt oktogonen, tar gjerne bekreftelse på det også.
Oktagonens ”yttervinkler” (rød) er ganske riktig 135 grader. Halvparten av det er 67.5 grader. Om vi tar utgangspunkt i en bredde på 1 m og går 1 m utover, dannes to gule trekanter med høyden 1 m og vinklene 90, 67.5 og 22.5 grader. Basen i en slik (blå linje) blir da tan(22.5), dvs ca 0.414 m. Den totale avstanden på en oktagonsektors ytterkant blir da 1.828 m.
Oktagonens yttervinklar er helt riktig 135 grader. Halvparten av det er 67,5 grader. Hvis vi tar utgangspunkt i en bredde på 1 m og går 1 m utover, dannes to gule trekanter med høyden 1 m og vinklene 90, 67,5 og 22,5 grader. Basen i en slik (blå linje) blir da tan(22.5), altså ca 0,414 m. Den totale lengden på en oktagonsektors ytterkant blir da 1,828 m.
[bilde]
Briljant! Hadde aldri klart å løse dette ved å gå via to mindre trekanter. Med andre ord er den totale lengden av både din blåe og grønne markering 1,828 m. Overraskende for meg at lengden nesten blir fordoblet på bare en meters dybde, interessant. Da så, da er det bare å finne frem sagen. Takk!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.