Hei!

Vi skal sette panel i taket på loftsetasjen og har nylig satt inn en ny trapp, noe som inkluderte nytt trappehull. Trenger å bygge en form for plattform å stå på under monteringen. Har følgende tanke i hodet (bilder kommer nedenfor)

At på venstre vegg samt den motsatt montere en regel, type 45x70 (større?) i samme nivå som rekkverket. Oppå rekkverket kommer jeg deretter til å avstive opp med 45x145? 45x170? som et bjelkelag for deretter å legge til en kryssfinerplate (konstruksjon) oppå dette. "Bjelkelaget" skrus i reglen på venstre veggen samt den motsatte, og hviler kun på rekkverket på den andre siden. Tenk meg bjelkelag på cc60. Har jeg overkonstruert dette? Eller kanskje tvert imot, at det ikke vil holde. Jeg tar gjerne imot forslag på andre enkle løsninger!

Trapphull sett ovenfra med redigerte linjer, viser plan for plattformkonstruksjon. Røde og blå linjer angir plassering av bjelker og støtte på gelender. Trappeoppgang med hvite rekkverk og tretrinn, nymalt vegg og tak, del av renovasjonsprosjekt for å sette opp panel i tak. Trappenedgang med hvit maling og trehåndlist, sett ovenfra, med et vindu og en plante i potte nederst. Vegger malte i lyse farger.

Finnes trappestiger som har som tilbehør som settes på nedre delen og hever så den står stødig. sen plank for å gå på. Skriv inn """" Trapphusstege """ så ser du hva som finnes.

T
Når vi bygde på huset vårt, lagde jeg en "landgang" av lekter og OSB som jeg har brukt mye til forskjellige ting, som arbeidsbord, plattform å stå på osv. Den laget jeg av 2x2 på lengden og noen på tvers, samt en halv plate, så den er ca. 50 cm bred og 250 cm lang. Hvis jeg skulle gjort den om, ville jeg nok brukt 2x3 i stedet - den svaier litt, men holder. En slik kan du legge på gulvet i overkant og deretter bygge en bukk i underkant og støtte den mot veggen slik at bukken ikke gir etter.

Det du beskriver fungerer, men er veldig overdrevet.

T Testarn skrev:
Når vi bygde på huset vårt så lagde jeg en "landgang" av lekter og OSB som jeg har brukt masse til forskjellige ting, som arbeidsbord, plattform å stå på osv. Den lagde jeg av 2x2 på lengden og noen på tvers samt en halv plate så den er ca 50 cm bred og 250 cm lang. Om jeg gjorde den om igjen ville jeg nok brukt 2x3 i stedet - den svikter litt men holder.
En slik kan du legge på gulvet i overkant og deretter bygge en bukk i underkant og støtte den mot veggen så bukken ikke gir etter.

Det du beskriver funker men er veldig overdrevet.
Takk for svaret!

Kan du tydeliggjøre litt angående siste? "En slik kan du legge på gulvet i overkant og deretter bygge en bukk i underkant og støtte den mot veggen så bukken ikke gir etter." henger ikke helt med på hvordan du mener der?

Når vi renoverte så la snekkerne bjelker tvers over trappen, fra gulvet på overetasjen. Der har du jo allerede en kant ved veggen å legge dem på (om den er stabil nok). Deretter la de planker over bjelkene og så ble en trappestige satt opp ved behov.

/M

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.