F fribygg skrev:
Prydlig blikkenslagerarbeid men den der plattformen og takstigen skjemmer helhetsintrykket.
Fremfor alt når bildet er zoomet.
Ja feieren vil ha det så han slipper å ramle ned.

• Liker
iittala og 2 andre
  • Laddar…
J Johan Sahlin skrev:
Fremfor alt når bildet er zoomet.
Ja feieren vil ha det slik at han slipper å falle ned.
At man trenger taksikkerhet om man skal feie ovenfra forstår jeg veldig godt, men det er synd å montere på en måte som skjemmer et ellers vakkert tak.

• Liker
SvanteGp og 1 annen
  • Laddar…
Se da for guds skyld til at de kler inn hele skorsteinen. Bedre for skorsteinen og blir mye penere og enklere å få bra.

D docboy skrev:
Se da for Guds skyld til at de plater inn hele skorsteinen. Bedre for skorsteinen og blir mye penere og enklere å få til bra.
Hvordan mener du at en gammel skorstein murt med kalkmørtel ville ha det bedre av å bli kledd helt inn med plate uten noen sjanse til å tørke ordentlig? Det er jo heller en dødsdom for en gammel skorstein.

• Liker
Ammmi og 5 andre
  • Laddar…
Slik ser det ut i dag. Jeg er ikke så kjent med akkurat blikkenslageri som sagt, men jeg synes det ser mye bedre ut i alle fall.
I morgen skal det komme på en "klämma" over den øvre kanten som så skal festes i skorsteinen.

• Rødlig taktekking rundt en mursteinspipe på et tegltak, med forberedelse for montering av kantklemme.
  • Rød mursteinpipe med nyinstallert, oransje blikkbeslag som skal festes med en klemme over øvre kant.
  • Rød mursteinspipe med nyinstallert metall rundt, delvis på et oransje tegltak. En "klamme" skal monteres over toppen i morgen.
  • En mursteinspipe med ny metallflashing installert langs siden, viser en rødbrun overflate med landskap i bakgrunnen.
  • Liker
shtob og 14 andre
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Såhär ser det ut idag. Jag är inte så innvidd i akkurat blikkenslagerarbeid som sagt, men jeg synes det ser veldig mye bedre ut i hvert fall.
I morgen skal det komme på en "klämma" over den øvre kanten som så skal festes i skorsteinen.
Klart mye bedre! men legges det på cirka tre cm puss? At det er ujevnt underlag kanskje gjør at det kommer til å bli bra likevel, og pussen skal rå over blikkanten sånn at vannet slipper fra pussen og ikke ligger og "suger" på blikkanten. Men hva menes med at det kommer en "klämma"? Er det forhåpentligvis et overbeslag eller er det dessverre en anslutningslist mot pusskanten?

• Liker
Fredagscola
  • Laddar…
Stilig, det lønner seg å klage!!

• Liker
Huddingebo og 1 annen
  • Laddar…
En murt skorstein farer ille i av regn snø kulde. Mye bedre å holde den tørr året rundt. Fugene forvitrer til slutt. Også dårlig å ikke ha skorsteinsdeksel på når det kan regne ned i skorsteinen ellers.

Noramasen Noramasen skrev:
Klart mycket bedre! men legges det på ca tre cm puss? At det er ujevn underlag kanskje gjør at det kommer til å bli bra likevel, og pussen skal rå over blikkanten så at vannet slipper fra pussen og ikke ligger og "suger" på blikkanten. Men hva menes med at det kommer en "klemme"? Er det forhåpentligvis et overbeslag eller er det dessverre en tilslutningslist mot pusskanten?
Bredden på pusslist en har vi ikke diskutert. Tenkte ikke engang på det selv. Så slitsomt når man er utenfor sitt kompetanseområde. :rolleyes:Skorsteinen er ganske ujevnt muret fra før, så forhåpentligvis blir det bra.

Som jeg forstod det så blir det vel noen type overbeslag.

• Liker
Noramasen
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Hadde blikkenslager her hjemme i dag. Vi skal få gjort litt forskjellige ting på taket og han begynte med nederbeslaget på skorsteinen. Skorsteinen skal pusses senere så dette skal være et beslag med "putskant".
Da han også begynte på takoppløftet så antar jeg at han regner seg som ferdig med nederbeslaget.

Jeg kan innrømme at jeg aldri har sett et nederbeslag på nært hold, men må innrømme at jeg ble skuffet da jeg så hva som var montert på vår skorstein når jeg kom hjem. Skal det se ut slik? (bildet med svart plate er på beslaget over vinduet på oppløftet)
Nokktetningen skal vel ligge under taksteinene?

K karlmb skrev:
Nokktettingen skal vel ligge under taksteinene?
Da renner jo det ev. vannet likevel inn under taksteinene. :thinking: Skal ligge over mønebordet og ut på overkanten av taksteinene ifølge det jeg har forstått iallfall.

• Liker
karlmb og 4 andre
  • Laddar…
Jeg la min nocktätning ovenpå pannene også. Den er jo ventilert med små små hull, i alle fall den jeg satte fra benders. Den forhindrer jo også smuss som blader og fugler fra å fly innimellom :)

• Liker
Nikorasu og 1 annen
  • Laddar…
Det der hadde jeg vært fornøyd med.

• Liker
Maxizor
  • Laddar…
Om det var samme blikkenslager som gjorde det der så kan man jo lure på hva som skjedde første forsøk.

• Liker
  • Haha
iittala og 2 andre
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Om det var samme blikkenslager som gjorde det der så kan man jo lure på hva som skjedde første forsøket.
Tenkte det samme, hadde vært gøy om TS kunne spørre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.