55.891 lest ·
68 svar
56k lest
68 svar
Blikkenslagerarbeid - skal det se ut sånn?
Hvordan mener du at en gammel skorstein murt med kalkmørtel ville ha det bedre av å bli kledd helt inn med plate uten noen sjanse til å tørke ordentlig? Det er jo heller en dødsdom for en gammel skorstein.D docboy skrev:
Klart mye bedre! men legges det på cirka tre cm puss? At det er ujevnt underlag kanskje gjør at det kommer til å bli bra likevel, og pussen skal rå over blikkanten sånn at vannet slipper fra pussen og ikke ligger og "suger" på blikkanten. Men hva menes med at det kommer en "klämma"? Er det forhåpentligvis et overbeslag eller er det dessverre en anslutningslist mot pusskanten?J Joakim88 skrev:
Stilig, det lønner seg å klage!!
En murt skorstein farer ille i av regn snø kulde. Mye bedre å holde den tørr året rundt. Fugene forvitrer til slutt. Også dårlig å ikke ha skorsteinsdeksel på når det kan regne ned i skorsteinen ellers.
Bredden på pusslist en har vi ikke diskutert. Tenkte ikke engang på det selv. Så slitsomt når man er utenfor sitt kompetanseområde.Noramasen skrev:
Klart mycket bedre! men legges det på ca tre cm puss? At det er ujevn underlag kanskje gjør at det kommer til å bli bra likevel, og pussen skal rå over blikkanten så at vannet slipper fra pussen og ikke ligger og "suger" på blikkanten. Men hva menes med at det kommer en "klemme"? Er det forhåpentligvis et overbeslag eller er det dessverre en tilslutningslist mot pusskanten?
Som jeg forstod det så blir det vel noen type overbeslag.
Nokktetningen skal vel ligge under taksteinene?J Joakim88 skrev:Hadde blikkenslager her hjemme i dag. Vi skal få gjort litt forskjellige ting på taket og han begynte med nederbeslaget på skorsteinen. Skorsteinen skal pusses senere så dette skal være et beslag med "putskant".
Da han også begynte på takoppløftet så antar jeg at han regner seg som ferdig med nederbeslaget.
Jeg kan innrømme at jeg aldri har sett et nederbeslag på nært hold, men må innrømme at jeg ble skuffet da jeg så hva som var montert på vår skorstein når jeg kom hjem. Skal det se ut slik? (bildet med svart plate er på beslaget over vinduet på oppløftet)
Det der hadde jeg vært fornøyd med.