Har kjøpt et hus med en innerkorridor på 14*4 meter der den ene siden er glasset og den andre siden er lettbetongblokker. På denne andre utsiden ligger i dag en 1 meter bred rabatt direkte mot lettbetongveggen som jeg av befaringsteknikeren blitt anbefalt å ta bort, legge på en platonmatte samt fylle med singel. Hele tomten er sandjord så befaringsteknikeren så ingen grunn til å legge drenering (hvilket ingen andre i området heller har gjort og de har ikke problemer med det heller).
Nå til spørsmålene:
1. Hvor dypt må man legge platonmatten? Er det nok med 30-40 cm (hensikten er jo å beskytte lektene under innergulvet fra fukt) eller må det legges langs med hele platens dybde?
2. Når singelen legges, må den pakkes med type platevibrator eller er det nok å fylle på og stampe? Bredden på utgravingen er ca 1 meter, man vil jo ikke våkne med gangen flyttet 3 meter.  ;)
3. Noen anbefaler Isodrän framfor Platon, er Isodrän overkurs på denne ganske enkle operasjonen?

Hei!
Min anbefaling er at du legger langs hele veggen og med isodrän, hvorfor?
Jo, Isodrän fungerer som en isolerende faktor, noen sier at den øker temperaturen med 2-4 °C i for eksempel kjelleren, og det er ganske mye i energibesparingsøyemed.

Om du skulle slutte 30-40 cm under bakkenivå er jo også risikoen at vannet som synker langs veggen tas opp av veggen og unødvendig høy fuktighet kan oppstå.

Jeg klapper for Isodrän selv om vanlig Platon fungerer bra for å hindre vann mot veggen, det har jeg selv.

NEI, du skal ikke komprimere eller pakke singelen langs veggen, det er bare å fylle igjen og la det sette seg naturlig. TIPS: spar 30-40 cm mot husgrunnen med singel eller makadam, ingen jordvekster eller gress der.

Håper du har fått noen tips.

Lykke til.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.