Hva jeg har forstått her på forumet så bør man ikke ha vanlig profilert plåt som lavlutende underlag til et balkonggulv, uten man må da ha et sveiset tak.

Mitt spørsmål er derfor: hva er den minste helningen man anbefaler for profilert plåt, og er det mulig å bygge et balkonggulv oppå et slikt bratt underlag?

Vår balkong ligger oppå en utbygging, så det er viktig at taket blir tett.

Fals beslag kan du bruke. Du bøyer den da opp en bit under fasaden og bøyer ned kanten utsiden av balkongen så du får en drypplist. Fals beslag legger du direkte på taket/pappen uten lekter. Oppå kan du deretter legge en tregulv. Den kan ligge løst oppå. Under tregulvet kan du feste gummiduk, finnes i jernhandelen. Skulle tregulvet tilfeldigvis bevege seg, vil det ikke lage riper i metallet.

Sist redigert:
Takk for svaret! Kan man legge falsede takplater selv?

Ja og nei. Et falsket blikktak modell klikkgulv går bra å legge selv. Dog bør hellingen være minst 8 grader. Et riktig falsket tak, bør i dette tilfellet være dobbeltfalsket og er betydelig vanskeligere å gjøre selv. Kreves spesialverktøy om det skal bli bra. Men, er nå ikke balkongen altfor stor, slik at taket skulle få plass på en tilhenger kan man jo målbestille det hos en blikkenslager og løfte det på plass og ferdigstille det deretter.

Balkongen blir omtrent 7 x 4 m, så da må jeg i så fall ansette taktekkere :(
Jeg synes det burde finnes en annen løsning..?

Skulle det ikke være greit å bare legge et papptak under? Avrenningen er jo kanskje ikke den beste, men det som ikke renner bort fordamper bort gjennom terrassebordene. Enkelt er det også.

Nei, jeg tror ikke det, papp blir ikke tett nok til å håndtere f.eks. liggende snø som smelter

Alle vanlige villaer med pappetak da? :O

Men de har jo vanligvis ikke flatt tak..?

Det finnes det med. Men man må jo lage en løsning med en takrenne av noe slag. Mener bare at papptak er jo et alternativ..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.