Noen som har et tips på hvordan jeg skal måle inn trinnene i veggplatene?
Betongtrapp med varierende trinnhøyde og dybde, OSB-plate montert på veggen ved siden av trappen.
Huset er fra 30-tallet.
Jeg har en trapp i betong opp til overetasjen. Ytterveggen er laget av doble betongstein. Innerveggen er i pusset tegl. Ingen trinn er like. Opptrinnene har litt forskjellig høyde og heller. I tillegg svinger trappen 90 grader, noe som gjør at trinnene varierer i dybde.
Trappen er ferdig bortsett fra trappenesen som skal på når veggen er klar og opptrinnet er malt.

Som dere ser har jeg fått opp en OSB-plate. Jeg lagde en mal av kopieringspapir som ble teipet på veggen rundt trinnene.
Luften har gått ut av prosjektet:sweat:. Jeg må få opp flere OSB-plater før jeg skal begynne på nytt med gipsen.
Skal jeg fortsette med å teipe opp papir på veggen for å lage mal for å sage platene etter, eller finnes det en bedre måte?

Beste svar

Ja, det finnes en masse metoder. Man kan måle ut koordinatene, noe som er ganske tidskrevende. En bra metode er å mall opp det med masonittremser og smeltelim.

• Liker
teklov
  • Laddar…
Du trenger vel ikke være så nøye med OSB-en? Det bør vel gå å måle tilstrekkelig nøyaktig for å bli "nær". Du skal jo på med gips senere og da antar jeg at du også skal på med en eller annen list (eller en latex-streng?) som dekker sprekken som blir. Eller tenker jeg feil?

Jeg ville målt fra kanten på OSB-en som sitter der til underkant og overkant på hvert trinn og deretter målt høyden på hvert trinn og så tegnet opp og saget ut det på neste OSB.

Du skal jo ikke sette opp en tung hylle en centimeter over trappetrinnet som du trenger feste til OSB-en tenker jeg.

mattiasp mattiasp skrev:
Ja, det finnes en masse metoder. Man kan måle ut koordinatene, noe som er ganske tidkrevende. En god metode er å ramme det opp med masonittstrimler og smeltelim.
Takk, det skal jeg prøve

T teklov skrev:
Takk, det skal jeg prøve
Jeg gjorde som @mattiasp foreslo og det fungerte kjempebra. Takk for tipset

• Liker
mattiasp
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.