Hei! Ser en masse tråder om valg av plater så egentlig kanskje svaret på spørsmålet mitt finnes et sted i "jungelen" men jeg klarer ikke å finne det, så jeg starter en ny tråd og håper på litt tips.
Har kjøkken i fritidshuset (vinteroppvarmet) som skal byttes. Veggene er fliser på gips, så platene vil jo ta en del skade når jeg fjerner flisene.
Skal sette opp IKEA kjøkken og med deres opphengsskinner er det ingen problemer å finne stendere å skru dem i.
Men hva skal jeg sette opp av plater? Av "tekniske" årsaker kan jeg ikke fjerne nåværende plater uten å måtte bytte tak og gulv så de må sitte igjen.
Ytterste laget vil være FIBO våtromspanel.
Holder det med et lag gips til, eller synes dere jeg skal kjøre spon (hvor tykk i så fall?) for å få feste for FIBO-platene, eller kombinasjon av OSB/Gips? Eller noe annet?
/Kent
Har kjøkken i fritidshuset (vinteroppvarmet) som skal byttes. Veggene er fliser på gips, så platene vil jo ta en del skade når jeg fjerner flisene.
Skal sette opp IKEA kjøkken og med deres opphengsskinner er det ingen problemer å finne stendere å skru dem i.
Men hva skal jeg sette opp av plater? Av "tekniske" årsaker kan jeg ikke fjerne nåværende plater uten å måtte bytte tak og gulv så de må sitte igjen.
Ytterste laget vil være FIBO våtromspanel.
Holder det med et lag gips til, eller synes dere jeg skal kjøre spon (hvor tykk i så fall?) for å få feste for FIBO-platene, eller kombinasjon av OSB/Gips? Eller noe annet?
/Kent
Det er vanskelig å gi et råd når man ikke helt forstår dine tekniske grunner. Jeg ville rive ned skiten som sitter der og bygge nytt og da sørge for at det blir loddrett og i vinkel (om du bygger i vinkel). Og da ville jeg tatt et lag plyfa og et lag gips.
I kjøkken finnes det ingen krav til fuktsperre, så hva du velger for overflatesjikt på veggen spiller i prinsippet ingen rolle. Hovedsaken (etter min mening) er at overflaten er avtørkbar, men der gjør man jo som man vil. Noen har til og med synlige betongvegger i kjøkken nå for tiden. Skal du rive ned fliser som sitter på gipsplater, må du nok regne med at hele gipsplaten kommer til å følge med, så uansett hvordan du vrir og vender på det, vil du nok måtte bytte ut gipsplatene også. Skal man sette opp et kjøkken, og spesielt med en skinne, er det veldig takknemlig om veggen er rett. Hvis du nå blottlegger veggen med synlige stendere, kan jeg anbefale at du setter inn kortlinger mellom stenderne der opphengsskinnen skal sitte, og hvis du deretter kompletterer med OSB/Plywood bak, har du en veldig god vegg der du i ettertid kan montere ting på veggen uten å måtte bruke gipsekspansjon. Men du vil lett klare deg med bare kortling og gipsing.
Klikk her for å svare