Skal lage ildstedsplate til ovnen.
Den er 180 kg tung, fire ben => 45 kg per ben.

Vil plassere den på fliser som jeg har lagt i henhold til kunsten regler, men innbiller meg at jeg trenger noe under for at de ikke skal sprekke når tregulvet kanskje beveger seg litt med punktbelastningen.

Tenker meg 2 eller 3mm stålplate, eller gulvplater som jeg skjærer til for å gjøre det pent. Gulvplater er jo lettest å håndtere, men vil det gå bra for meg?
Noen andre ideer?

zingo skrev:
Den er 180 kg tung, fire ben => 45 kg per ben.

Vil stille den på fliser som jeg har lagt etter kunstens regler, men innbiller meg at jeg trenger noe under for at de ikke skal sprekke når tregulvet kanskje beveger seg litt i forbindelse med punktbelastningen.
Har du ikke jukset, så skal det vel ikke være problem med 45 kg/ben. Det antar jeg at du overskrider når du går på gulvet. ;)

Jo, men mine smidige føtter fordeler jo trykket annerledes enn en nesten skarp metallfot.

Hva anbefaler du? Gulvgips under fliser?

Ja. Gips skal du uansett ha mellom tre og klinkers.

Gulvgips innkjøpt, men det fantes bare 60 cm brede plater. Derfor trenger jeg å legge to ved siden av hverandre. Spørsmålet er hva som blir best fra belastningssynspunkt.
Fliser skal settes oppå.

1. To plater med skillelinjen mellom peisens ben rett ut fra veggen.

2. To plater parallelt i forhold til veggen der den ene tar hele peisens vekt, og den andre bare får flisene som ligger foran peisen.

Hva blir best for å unngå fugesprekker?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.