Har bygd et isolert rom i låven til hønene, og har nå kommet til innertaket. Over er et loft med plankegulv som ligger på solide bjelker med CC på rundt 80cm med viss variasjon. Byggplater i standardmål vil møtes omtrent midt på en bjelke og ha støtte i endene. Vil helst ikke kortle da jeg har tenkt å stappe inn høy som isolasjon mellom plankegulv og innertak samt har ganske akutt tidspress. Vil det fungere bra med 12mm plyfa festet direkte i bjelkene? Bedre platevalg?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Plata burde være helt OK, men høy som isolasjon?
Er det ikke risiko for at det blir tumleplass for en masse insekter og kanskje også mus?
Hvorfor ikke løsull à la Rockwool?
Er det ikke risiko for at det blir tumleplass for en masse insekter og kanskje også mus?
Hvorfor ikke løsull à la Rockwool?
Takk for innspill! Hadde egentlig tenkt å nøye meg med å lagre høy på loftet, men nå er resten såpass godt isolert at det føles sløsete. Tester med kryssfiner i taket da og lar det være uisolert så lenge, er åpent og tilgjengelig så kan bli en senere hodepine. Dette lille bygget har sprengt budsjettet, men blir vel gode lærdommer for neste fuglegruppe.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Har du sjekket såkalt lantbruksplywood? Perfekt for alle slags dyrestaller. Finnes i litt ulike tykkelser. Har en overflate som er ferdigbehandlet.
Det visste jeg ikke om, takk for tipset! Vet du om den skiller seg mye fra forskalingsfinér? Det har jeg nemlig brukt til gulv, "sarg" samt gjødselbrett og reder.J justusandersson skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det trengs vel ingen overflatebehandling?J justusandersson skrev:
I vårt lille "stall", som fungerer som vedbod/hønsehus er innvendige vegger og -tak laget av ubehandlet vanlig 22 mm råspont, slik man legger taksvallet med, men med den høvlede siden innover.
Ja, det er ikke mye annet i tankene enn de små livene nå, endelig skal vi få hønerKnockOnWood skrev:
Gøy at du har delt dine fugler her på forumet, var fin inspirasjon da jeg lette etter informasjon. Har du dine uisolerte?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ja, jeg synes de er så gode kjæledyr.F faf skrev:
Sammenlignet med alle dårlig oppdratte hunder som noen naboer holder seg med.
Men "hønsehuset" er visst isolert. Det er egentlig bygd som en stall for to hester, men vår hest døde, så det ble hønsehus og vedbod i stedet.
Stallen er bygd med 120 mm reisematerialer og er altså også isolert med 120 mm gullfiber.
Men det trekker ganske mye ved en stor skyveport (der hestene skulle gå ut og inn),
så noen ganger om vinteren fryser vannet i vannskålene.
Men vi har litt varme på så det ikke fryser i salrommet.
En av de første vintrene skaffet vi en varmelampe og hengte opp over favoritt-sittepinne.
Men ingen ville sitte i varmen, de flyttet seg til sidene, så midten av sittepinne ble tom
Du har vel allerede sett denne artikkelen:
https://www.byggahus.se/bygga/bygga-honshus-regler-utformning
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Landbruksplywooden er belagt med fenolfilm på begge sider. Den ligner ellers mye på forskalingsplywood og koster omtrent det samme. Finnes bl.a. på www.bonnet.se.
Klikk her for å svare