Jeg har nettopp kjøpt en hytte som har en furupanel på innvendige vegger (gulv til tak). Min første tanke var å rive ned denne og sette opp gipsplater. Men så begynte jeg å tenke på om man ikke kan sette opp gipsplatene direkte på panelet??? Visst bygger man litt tykkelse, men jeg skal uansett bytte vinduer osv osv så det blir ikke noe ekstraarbeid med listverk.
Refleksjoner...
På den ene siden pleier det ikke å være særlig slitsomt å rive ned panel (om det ikke er limt med noe overjævlig)...
På den andre siden, i og med vindusbytte blir det jo ikke mye ekstraarbeid å bygge på det heller, og da har du fordelen av å ha noe bak gipsen som det går an å spikre/skru i tilstrekkelig godt for f.eks. bilder og mindre hyller (men neppe tilstrekkelig for vegghengt TV og lignende).
På den tredje siden vet jeg ikke om jeg ville følt meg helt komfortabel med å feste gipsen kun i panelen. Panel er jo ofte et ganske svakt materiale og enda svakere festet, en del eldre panelklips er f.eks. virkelig, virkelig dårlige. Så jeg ville likevel prøve å skru gipsen i underliggende stendere så langt det er mulig, og det kan jo være litt vanskelig å finne med panelet fortsatt der, kanskje?
På den ene siden pleier det ikke å være særlig slitsomt å rive ned panel (om det ikke er limt med noe overjævlig)...
På den andre siden, i og med vindusbytte blir det jo ikke mye ekstraarbeid å bygge på det heller, og da har du fordelen av å ha noe bak gipsen som det går an å spikre/skru i tilstrekkelig godt for f.eks. bilder og mindre hyller (men neppe tilstrekkelig for vegghengt TV og lignende).
På den tredje siden vet jeg ikke om jeg ville følt meg helt komfortabel med å feste gipsen kun i panelen. Panel er jo ofte et ganske svakt materiale og enda svakere festet, en del eldre panelklips er f.eks. virkelig, virkelig dårlige. Så jeg ville likevel prøve å skru gipsen i underliggende stendere så langt det er mulig, og det kan jo være litt vanskelig å finne med panelet fortsatt der, kanskje?
Om panelet sitter bra, typ spikret, er det vel lettere å bare smelle på en plate enn å rive og evt montere opp ny dobbeltgips. Jeg brukte 6 mm renoveringsgips på min furupanel og er fornøyd med resultatet.
Ok ja beholder panelen
Men ja må jo da sørge for at ingen gipsskjøt kommer mellom to panelbord? der går det jo inn ½ cm eller noe..
Hvordan vet jeg nøyaktig hvor stenderne går uten å rive ned masse?
Hvordan vet jeg nøyaktig hvor stenderne går uten å rive ned masse?
Klikk her for å svare